Nederlands proza

BOEKEN NR. 7, SEPTEMBER 2023

Oscar van den Bogaard: In de naam van de zoon

door Erick Kila

Soms gaan therapie en literatuur goed samen. Oscar van den Boogaard (Harderwijk, 1964) had drie delen familiegeschiedenis nodig om tot een bevrijdende conclusie te komen. Hij wil, in figuurlijke zin, ontsnappen aan zijn DNA om daarmee een vermoeiende drang naar erkenning te neutraliseren. Dat klinkt wellicht wat cryptisch, maar het na Kindsoldaat en Jachthuis (De Bezige Bij 2020) verschenen In de naam van de zoon benoemt helder hoe een ‘onechte’ zoon zich uiteindelijk denkt te bevrijden uit het, deels zelf gesponnen, web van twijfel, schaamte en hoop dat samengaat met een vader-zoon relatie die niet mocht bestaan en die vrijwel geen invulling kreeg.  

In de naam van de zoon
mag, in tegenstelling tot Kindsoldaat en Jachthuis, nadrukkelijk geen roman heten. Het boek laat zich lezen als een autobiografie. Hoofdpersoon is Oscar van den Boogaard. We volgen de auteur in een tamelijk indringend proces van terugblikken en denken. Een eenzame onderneming. Letterlijk omdat hij al overpeinzend in zijn dooie eentje een tocht onderneemt naar zijn extra woning in een plaatsje in Zuid Italië. Figuurlijk omdat Oscars overpeinzingen gaan over personen en situaties die in zekere zin ‘voorbij’ zijn. Zijn familiegeschiedenis is ‘geschiedenis’. De personen die direct verantwoordelijk zijn voor het feit dat hij bestaat en opgroeide, zijn niet meer in leven. Van den Boogaard is alleen in gesprek met zichzelf.
 
Een relaas dat helemaal gebonden is aan zeer persoonlijke omstandigheden heeft al snel het effect op de lezer dat hij zich een voyeur voelt en denkt: wat heb ik hier in godsnaam mee te maken? Toch maakt deze schrijver door zijn literaire stijl en het ontbreken van zelfbeklag deze autobiografie tot een algemeen invoelbaar verhaal.
 
Het is een verhaal van ‘onteigening’. Vanaf het prille begin werd Oscars leven beïnvloed door een moeder met een psychisch zwakke natuur en een alcoholprobleem. Van vader Van den Boogaard weet Oscar dat hij niet zijn echte vader is. Zijn biologische vader is Prins Bernhard der Nederlanden. Moeder flapt deze ‘waarheid’ er doodgewoon uit, maar vader Van den Boogaard, een militair en bewonderaar van Bernhard, zwijgt erover. Het gevolg is natuurlijk een identiteitscrisis. Nog gevoed doordat Bernhard sporadisch langskomt, moeder doodongelukkig is en doordat er een gevoel van loyaliteit voor de vervangende vader ontstaat. Een mens zou van minder in de war raken.
 
De auteur heeft zijn innerlijke zoektocht naar verlossing sober en zonder pathos vormgegeven. Hier en daar duiken wel enkele tegeltjeswijsheden op. Zo lees ik ergens ‘Liefde is het vlammetje in iedereen zien branden’. Ook de ontmoeting met Prins Friso, die later na een wintersportongeval zou overlijden, is wat gekunsteld en toevallig. Wat beklijft, is de oprechtheid waarmee de auteur zich in zijn kwetsbaarheid toont. Zoeken naar verlossing, redeneren over de kern van je eigenheid: het zijn geen gemakkelijke taken die je jezelf geeft. Bernhard, de schavuit van Oranje, is zelf aan zoiets nooit toegekomen.
 
Oscar van den Boogaard: In de naam van de zoon, De Bezige Bij, Amsterdam 2023, 186 p. ISBN 9789403119526. Distributie Standaard Uitgeverij

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri