Vertaald proza

BOEKEN NR. 7, SEPTEMBER 2023

Sandrone Dazieri: Wespenman

door Inge Lanslots

Als auteur lanceerde Sandrone Dazieri (1964) zich binnen het genre van de roman noir, met steevast privédetective ‘De Gorilla’ als protagonist. Na een tijd wilde Dazieri niet meer in het hoofd van zijn zogenaamde alter ego kruipen – Dazieri inspireerde zich aan bepaalde episodes uit zijn eigen leven maar ‘De Gorilla’ is zeker niet zijn evenknie. Hij ruilde de roman noir dan ook in voor het thrillergenre. Met de trilogie Colomba & Dante (Dood de engel, Dood de vader, Dood de koning (2015-2019) kroonde Dazieri zich meteen tot ‘de thrillerkoning van Italië’ en dreigde hij weer de seriële toer op te gaan. Wespenman doorbreekt gelukkig die vloek. Dazieri’s laatste roman kent immers geen tweede deel, wel een kort vervolg, na het dankwoord, waarmee de auteur de lezer de laatste ontbrekende puzzelstukjes aanreikt.  

Aanleiding van de thriller is de ontvoering van Amala, dochter van ’beroemde’ ouders, Sunday en Trancredi, respectievelijk een auteur met een writer’s block en een architect die zich een kunstenaar waant. Bij Amala’s verdwijning lijken beide ouders zo overweldigd door verdriet dat Trancredi’s zus, Francesca, die beseft niet echt een band te hebben met Amala, actief op zoek gaat naar haar nichtje. Haar onderzoek lijkt haar te zijn ingegeven door schuldgevoel. Amala’s verdwijning lijkt immers te passen in een reeks ontvoeringen van jonge vrouwen in de buurt van Cremona (Dazieri’s geboortestad), die het werk zijn van ‘De Baars’. Zo’n dertig jaar geleden was een man hiervoor veroordeeld, maar Francesca, die als onervaren advocate zijn zaak niet echt kon behartigen, is altijd in zijn onschuld blijven geloven. Dat ze die man toen niet beter kon verdedigen, wil ze nu goedmaken, ook al is de veroordeelde ondertussen omgekomen in een brand tijdens zijn gevangenschap. Ondertussen lijkt de échte ‘Baars’ nog steeds ongemerkt actief.
 
In haar onderzoek krijgt Francesca overigens hulp uit onverwachte hoek van de mysterieuze Gerry die de zaak van ‘De Baars’ goed kent. Zijn identiteit en profiel worden complexer naarmate het onderzoek vlot, maar Gerry of Gershom Peretz profileert zich initieel als een ex-agent van de Special Forces die uit Israël is overgevlogen. Wat Wespenman zo origineel en knap maakt, is dat Dazieri Francesca’s onderzoek vervlecht met dat van Itala Caruso, de corrpute agente die dertig jaar eerder ook al probeerde te achterhalen wie de echte ‘De Baars’ was terwijl ze zelf de verkeerde verdachte mee achter de tralies kreeg. De corrupte Itala mag dan aan het hoofd staan van een illegaal handeltje geconfisqueerde goederen, ze weet hoe een onderzoek te voeren, ook al kleurt ze ook daarin buiten de lijntjes. Net zoals Francesca sluit ook zij een verbond om ‘De Baars’ te vatten, weliswaar niet met een (ex-)agent maar met een mogelijke verdachte.
 
Hoe Francesca en Itala hun onderzoek onorthodoxe wijze voeren en hoe die twee verhaallijnen nu precies in elkaar grijpen, is een zoektocht die de lezer zelf moet afleggen. Doet die dat, dan achterhaalt hij meteen ook hoe ‘De Baars’ en de ‘Wespenman’ zich verhouden, als er al een verband is... Onderweg kruip je vol spanning in de hoofden van vele personages die elk hun kijk op de verdwijning van Amala brengen. Het kwaad lijkt in alle mensen te schuilen, wat de originele titel ook suggereert. De auteur bouwt zijn thriller bijzonder ingenieus op, met uiteenlopende personages, het juiste ritme, een evenwichtige dosering van erg disparate ingrediënten. Dazieri, wiens echte leven grotendeels leest als een schelmenroman, is een kei in zijn vak.
 
Sandrone Dazieri: Wespenman, Xander, Haarlem 2023, 378 p. ISBN 9789401619721. Vertaling van Il male che gli uomini fanno door Irene Goes en Astrid Molenberg. Distributie L&M Books

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri