Nederlands proza

BOEKEN NR. 10, DECEMBER 2023

Marja Pruis: Huiswerk

door Jooris van Hulle

Voor het werk dat verricht moet worden ten huize van Harold en Clara is een hulp ingeschakeld die – Clara weet het niet precies – ergens uit Burkina Fasso of enig ander Afrikaans land afkomstig is. Clara heeft voor haar de naam ‘Rose’ bedacht. In twee breed uitgewerkte hoofdstukken, die aanvangen met een nul-deel, doet Clara het relaas van de verstoorde relatie met haar werkster. ‘Ik wil vertrouwen op mijn intuïtie. En intuïtief opende ik onmiddellijk mijn hart voor Rose, voor haar haren, haar slippers bij de deur, haar snelle manier van lopen’: zo kijkt Clara terug op de tijd toen alles nog kon, dit tegen de opmerkingen in die van meerdere kanten uit worden aangereikt als het gaat om het vertrouwen dat ze stelt in Rose.  

‘Ik weet niets van Rose, maar vermoed drama’s. Ik ben blij dat ik dit voor haar kan doen. Ik ben de toegewijde schatbewaarder.’: Clara is bereid het geld dat Rose toekomt in een envelop te bewaren tot zij het echt nodig zou hebben. Volgens haar zoon Cosmo is dat vragen om problemen, maar tot een echt gesprek komt het niet, ‘we zijn een eilandenrijk, we zijn een gezin.’ Ook binnen haar vriendenkring wordt het onderwerp gemeden, ‘ik hou er niet van als vrouwen iets in elkaar proberen te herkennen. Ik kan er ook niet tegen als etenswaren elkaar raken op een bord.’
 
Via een verfijnd uitgewerkte beeldspraak, binnen haar relaas van de hak op de tak springend in de tijd, tekent Marja Pruis de gemoedsstemming van haar hoofdpersonage Clara uit, hoe die met zichzelf in het reine wil komen als het erom gaat gebruik te maken van de diensten van een ander: ‘Het is een stoet van werksters die ik aan me voorbij heb laten trekken, veel voor iemand die nog steeds niet goed weet hoe ze dekking moet zoeken als er hier iemand binnenkomt die tegen betaling iets doet waarvoor ze zelf kennelijk geen tijd wil vrijmaken. Mijn hele lichaam komt in een verontschuldigende kramp terecht, ik koop bloemen, bedenk offerandes.’
 
Veel, zo niet alles komt in een stroomversnelling terecht als wordt ingebroken bij haar thuis en de envelop met het geld van Rose en haar portemonnee verdwenen zijn. Was Rose, bewust of niet, de tipgever? Clara kan niet anders dan haar ontslaan, maar de vragen blijven. Voor Cosmo is de zaak overduidelijk, ‘hoe hij over haar spreekt, klinkt het alsof ze een georganiseerde bende achter zich heeft.’ Dat Clara haar versie neerschrijft, inspireert Marja Pruis tot een aantal beklijvende ideeën over het schrijven:
 
‘Een verhaal wordt anders naarmate het vaker wordt verteld. Dit verhaal wordt in ieder geval anders. Ik probeer het zo precies mogelijk te beschrijven, en kom er eens  te meer achter dat schrijven vertekent.’
 
Klaarheid komt er tot op zekere hoogte als Clara samen met haar man Harold Rose gaat opzoeken. De aanzet meteen voor het derde hoofdstuk in de roman, waarin middels het steeds weer herhaalde ‘wat je moet weten over je werkster’ het levensverhaal van Rose, die met haar echte naam Bibata heet, wordt verteld: het is het verhaal van een vluchteling(e) zoals het maar al te vaak kan worden aangehoord, ‘dat er altijd hoop is dat het beter kan worden, en dat hopen gelijkstaat aan weggaan.’
 
Mooi en betekenisvol is hier de manier waarop Pruis haar verhaal cyclisch maakt: op de openingsbladzijde noteert Clara: ‘Schrijven vanuit geluk, niet vanuit verlangen, ik denk dat dat het moeilijkste is, maar ook wat me te doen staat’, en dan de bedenking van Rose: ‘Dat ze denkt vanuit geluk, niet vanuit verlangen.’
 
Huiswerk is een roman waarin Marja Pruis zichzelf en de lezer een spiegel voorhoudt als het gaat om de manier de westerse mens denkt over en omgaat met de machtsverhouding die hoe dan ook komt meespelen in de relatie tussen rijk en arm, tussen de bevoorrechte blanke gemeenschap en de ‘vreemden’ die tot een bestaan in de marge worden veroordeeld. Confronterend is het geheel alleszins.  
 
Marja Pruis: Huiswerk, Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam 2023, 214 p. ISBN 9789038809250. Distributie L&M Books

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri