Nederlands proza

BOEKEN NR. 10, DECEMBER 2023

Marjoleine de Vos: En steeds is alles er. Over missen en herinneren

door Carl De Strycker

De dood van een geliefde is overrompelend. Iemand die je zeer nabij was, is plots verdwenen en dat laat een leegte na. Letterlijk (er is een huis dat niet meer bewoond wordt, bijvoorbeeld), maar ook figuurlijk. Marjoleine de Vos spreekt van het ‘gat in mezelf’. Dat is wat zij ervaart als de man van wie ze hield komt te overlijden. Geheel onsentimenteel beschrijft ze de unheimliche momenten en de verwarrende gevoelens. Dat doet ze vanuit haar eigen ervaring, maar zonder al te persoonlijk te worden, en met enige afstand tot het verlies. Het is immers ondertussen vier jaar geleden dat dichter en criticus Tom van Deel stierf. Dat hij de dode is die in het eerste hoofdstuk wordt beschreven, wordt nergens geëxpliciteerd; wel is de tekening op de cover van zijn hand en worden er verzen van hem geciteerd. De Vos is terughoudend met particuliere details. Eerder dan verslag te doen van een individueel drama wil zij begrijpen wat het verlies van de geliefde met je doet.  

En steeds is alles er
is dan ook geen rouwklacht, maar een contemplatie ‘over missen en herinneren’, zoals de ondertitel luidt. Dit is een essay waarin De Vos greep tracht te krijgen op die fenomenen door ze bij zichzelf zeer nauwkeurig te observeren. Nieuw zijn haar beschouwingen zeker niet: dat het leven verder gaat, dat – hoe onvoorstelbaar in eerste instantie ook – het gemis slijt, dat de gedachten aan de gestorvene vervagen of dat herinneringen geconstrueerd zijn. Het belang van rituelen, de werking van foto’s, het is allemaal al wel eens eerder beschreven, maar De Vos brengt dat alles wel samen tot een lucide meditatie.
 
Het mooist is waarschijnlijk het hoofdstukje over de litho’s van Roger Raveel, die altijd door middel van een wit vierkant ruimte uitspaarde in de taferelen die hij schilderde. ‘Ik heb dat werk nooit erg begrepen’, schrijft De Vos, maar geconfronteerd met het de leegte die ze in zichzelf voelt na het overlijden, bekijkt ze de steendrukken opnieuw en denkt: ‘Zo is het. Er is een leegte in de dingen. Ineens lijkt dat werk me zonneklaar, maar wat ervan te zeggen?’ Of hoe kunst, hier zelfs zonder woorden, diepe waarheden communiceert en inzichten oplevert. Het is dan ook niet met behulp van de rouwverwerkingsindustrie dat ze antwoorden zoekt, maar wel in poëzie (Van Deel, Gustafsson, Kopland, Jellema) en literatuur (Rilke, Proust). En daar vindt ze uiteindelijk ook troost. Dankzij een gedicht van Gustafsson snapt ze dat ze door het duister heen moet, met een fragment van Rilke begrijpt ze dat het levenseinde van de geliefde niet het einde van het eigen bestaan hoeft te betekenen. Of hoe een boekje dat opent met ontreddering over de dood eindigt met hoop op leven.
 
Marjoleine de Vos: En steeds is alles er. Over missen en herinneren, Van Oorschot, Amsterdam 2023, 77 p. ISBN 9789028233034. Distributie Elkedag Boeken 

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri