Nederlands proza

BOEKEN NR. 1, JANUARI 2025

Joost Oomen: Het paradijs van slapen, of Iemand die met bloemen fietst

door Marlies van Breda

Vanaf zijn debuut in 2011 werpt theatermaker en schrijver/dichter Joost Oomen (1990) zich op als pleitbezorger voor de poëzie. In gedichten, theatervoorstellingen en spraakmakende media-optredens demonstreert hij de schoonheid en kracht van de verbeelding. In de krantencolumn die hij wekelijks voor de Noord-Nederlandse dagbladen schrijft, toont hij echter zijn maatschappelijke betrokkenheid: hij stelt zaken aan de orde die naar zijn mening beter geregeld zouden moeten worden.  

Ook in Het paradijs van slapen komt dit sociale engagement naar voren. Een gesprek met zijn vader die als euthanasie-arts in Friesland werkzaam is, vormde de aanleiding voor deze roman waarin hij het ontbreken van een wettelijke basis voor stervenshulp bij voltooid leven ter discussie stelt. Immers, hoe groot is de kans dat iemands leven wordt beëindigd, omdat hij het zelf als voltooid beschouwt?
 
De roman begint met een verhaal uit De bloempjes van Sint-Franciscus (1962), waarin Maria aan de stervende Franciscus verschijnt om hem een vreugdevolle overgang van het aardse naar het eeuwige leven te bezorgen. Daarna volgen vijf delen (genummerd van 0 tot en met 4) met ieder enkele regels uit de song Everywhere van Fleetwood Mac als motto.
 
In het eerste deel vindt euthanasie-arts Theo Engel een pakket met een begeleidende brief op de deurmat. De brief is geschreven door de eenenzeventigjarige theaterregisseur Gerrit Blauw die zijn leven als voltooid beschouwt en geëuthanaseerd wil worden. Hij verzoekt dokter Engel hem daarbij te helpen. Opdat de dokter tot een goede afweging kan komen, heeft Gerrit zijn levensverhaal opgeschreven.
 
In het tweede deel beschrijft Gerrit hoe hij tijdens een eindexamenfeest verliefd wordt op Saartje, een meisje van Terschelling dat in Sneek op kamers woont. Hoewel Saartje verkering krijgt met Gerrits beste vriend Douwe, trekken ze de hele zomer samen op. Op haar kamer komen de drie vrienden samen om te drinken, te blowen en muziek te luisteren. Als Saartje zwanger blijkt te zijn en voor een abortus kiest, is het Gerrit die met haar naar de kliniek gaat en haar ’s avond op zijn studentenkamer in Groningen troost. Enkele weken later keert Saartje terug naar het eiland. Gerrit probeert met haar in contact te blijven, maar Douwe neemt niet de moeite haar te schrijven nadat hun relatie gestrand is.  
 
In het derde deel doet Theo verslag van de verzoeken tot euthanasie en de procedure die hij in acht moet nemen. Uit zijn handelen blijkt dat hij niet meer gelooft in de schoonheid van het leven. Het idealisme waarmee hij zijn taak als euthanasie-arts op zich genomen heeft, is hij kwijtgeraakt. Hij handelt klinisch en verduistert soms objecten die bij de nabestaanden dierbare herinneringen oproepen.
 
In het vierde deel gaat het levensverhaal van Gerrit verder. Het is inmiddels jaren later: Gerrit is een gevierd theaterregisseur die tijdens Oerol met zijn gezelschap een spectaculaire voorstelling neer wil zetten. Speciaal voor Saartje heeft hij een giraffe een rol in zijn voorstelling gegeven. Saartje en haar dochter komen naar de voorstelling en Gerrit krijgt de kans een avond met haar door te brengen. Die nacht breekt de giraffe uit en begint een zoektocht die op het strand eindigt waar Gerrit en Saartje getuige zijn van de laatste stuiptrekkingen van het dier.
 
In het vijfde deel heeft Theo contact opgenomen met Gerrit. Hij heeft diens levensverhaal gelezen en wil hem hulp bieden. Al langere tijd vraagt hij zich af waarom een zelfverkozen dood alleen toegestaan is bij ondraaglijk en uitzichtloos lijden. Hij beseft welke consequenties zijn besluit om hulp te bieden voor hem zal hebben, maar hij gunt Gerrit het recht om op zijn eigen voorwaarden te sterven.  
 
Oomen schrijft toegankelijk proza, maar maakt ook veelvuldig gebruik van beeldspraak waarover de lezer na moet denken. Het is duidelijk dat deze schrijver een taalkunstenaar is die zich bekwaamd heeft in de poëzie. Dit komt vooral tot uiting in de fijngevoeligheid waarmee hij de beginnende verliefdheid van Gerrit beschrijft. Voor adolescenten is dit liefdesverhaal waarschijnlijk het aantrekkelijkst van deze roman, omdat de verwarrende gevoelens die een eerste verliefdheid oproept, voor hen herkenbaar zijn. Net als Gerrit proberen zij deze gevoelens vaak te uiten in gedichten. Door Gerrit gedichten te laten schrijven blijft Oomen bij de taak die hij zichzelf vanaf het begin van zijn carrière gesteld heeft: pleitbezorger van de dichtkunst.
 
De verhaallijn over de liefdesrelatie van Gerrit is mijns inziens sterker dan de verhaallijn over de twijfels die Theo over de zin van zijn werk heeft. Deze verhaallijn wordt gedomineerd door beschrijvingen van de procedures die Theo moet volgen en zijn handelen nadat de euthanasie uitgevoerd is. Dit verhaal wordt afgewisseld met in schuinschrift gedrukte informatie uit patiëntendossiers, en (voice)mailberichten die hij ontvangt.
 
Als beide verhaallijnen in het laatste deel samenkomen worden de beweegredenen voor zelfbeschikking bij het levenseinde opnieuw in bloemrijke beeldspraak gegoten. Theo en Gerrit gaan een dialoog aan, waarbij de arts zakelijk blijft en de patiënt zijn argumenten omschrijft in metaforen en vergelijkingen. Het zijn kleine details zoals de foto van de drie vrienden naast de bank waarop Gerrit zal sterven, die de lezer zijn/haar eigen conclusies laten trekken over mogelijke redenen om het leven als voltooid te beschouwen.
 
De grote verdienste van Joost Oomen is dat Het paradijs van slapen geen pamflettistisch boek over euthanasie bij een voltooid leven is geworden. Door het empathisch vermogen van de lezer aan te spreken levert de auteur een bijdrage aan het maatschappelijke debat: hij maakt duidelijk dat mensen het leven om meerdere redenen als voltooid kunnen beschouwen. Het is aan de lezer om het eigen standpunt hierin te bepalen.
 
Joost Oomen: Het paradijs van slapen, of Iemand die met bloemen fietst, Querido, Amsterdam 2024, 205 p. ISBN 9789021430058. Distributie L&M Books

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 1, JANUARI 2025

De laatste dag van de veerman

Frode Grytten

Grenskolonialisme

Albina Fetahaj

Het paradijs van slapen, of Iemand die met bloemen fietst

Joost Oomen

Nachtvrouwen

Maja Haderlap

Rimpeling

Bibi Dumon Tak, Annemarie van Haeringen (ill.)

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 1, JANUARI 2025

Altijd samen

Bette Westera, Leo Timmers (ill.)

Hanna en Hamza

Janneke Schotveld, Arevik d’Or (ill.)

Je hond en jij

Elena Bulay

Kom op, we gaan!

Edward van de Vendel, Floor de Goede (ill.)

Wij zijn de nacht. De tofste dieren van het donker

Matthijs Meeuwsen en Paco Vink (ill.)

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri