12+ - Yorick
Goldewijk prijkt sinds 2024 met zijn Films die nergens
draaien bovenaan in de lijst van de Grote Vriendelijke 100, de
jaarlijkse kinderboekenranglijst van het beste jeugdboek allertijden van De
Grote Vriendelijke Podcast. Ook in de bestsellerlijst van The Times werd
Films die nergens draaien tot beste kinderboek van het jaar uitgeroepen.
Minder bekend, maar niet minder mooi, is zijn Young Adult boek dat erop volgde,
Duizend & ik. De boeken zijn prachtig en Albatros lijkt een
mix te zijn van beide verhalen en genres: een dystopische/utopische sciencefiction
met een vleug magisch realisme. Ik ben er absoluut voor te porren.
Al zo lang Abel zich
kan herinneren klinken er geluiden van oorlog. Oorlog tussen Noord en Zuid. Maar
op een dag is het stil. Als hij gaat kijken wat er aan de hand is ontdekt hij
dat zijn moeder is veranderd in een hert. Zijn vader in een hond. Zijn buurman in
een beer. Alle mensen zijn verdwenen; ze zijn veranderd in een dier. Nog één
dag kan hij praten met zijn moeder en met zijn vader, die nog net een greintje menselijk
bewustzijn hebben. Genoeg om afscheid te nemen van Abel voordat zij verdwijnen
in hun dierzijn. Abel gaat op zoek naar andere mensen en vindt een vijandig
meisje met de typische naam Kat. Aan elkaar overgeleverd besluiten zij samen
naar de metropool Mariposa te gaan: Kat op zoek naar de zee, Abel op zoek naar
anderen. Tijdens hun tocht botsen ze over hun oorlogsverleden, de gruwelen van
menselijkheid en de rauwe randjes van hun vroegere en nieuwe bestaan.
‘Over terrorisme
gesproken. Vanaf dat moment heeft iedereen ermee te maken. De hele wereld. Ook
iedereen die zogenaamd niet meedoet, doet mee. Jij ook. Iedereen haat mee,
iedereen veroordeelt mee, iedereen kijkt weg, iedereen is schuldig.’
Maar van wrijving
komt glans. Ze groeien naar elkaar toe en beginnen zich af te vragen of het nu
werkelijk zo erg is dat de mens er niet meer is.
'Soms reden ze door een vallei
met nauwelijks huizen, met fris ongerept gras en beekjes, en dan zag hij in de
verte een kudde paarden galopperen of een vlucht ganzen overvliegen, en dan
kwam dat kippenvel weer opzetten en dan vroeg hij zich af of de wereld stiekem niet
gewoon mooier was zonder mensen.’
Dit citaat is niet de eerste keer dat Goldewijk een
personage laat uitspreken dat de wereld misschien beter af is zonder mensen.
Filosofische vragen over wat het betekent om mens te zijn en over schuld komen
aan bod. Albatros geeft twee mensbeelden. Een die wordt besproken en een
die wordt getoond. Wat Goldewijk bespreekt, is een grimmig mensbeeld. Een mens
die de wereld met oorlog, haat en vervuiling aan het verwoesten was. Maar wat
hij toont is het mensbeeld Abel en Kat. Hoe zij in al hun facetten, al hun
emoties, met hun hele wezen, mens zijn. En dat mensbeeld is allesbehalve
grimmig.
U mag
van mij weten dat ik al lang werkzaam ben in het primair onderwijs. Ooit sprak
ik binnen het thema klimaat met mijn leerlingen van elf jaar over wat er zou
gebeuren als er geen mensen meer zouden bestaan op aarde. Ik had er een filmpje
over gezien en toonde dat. Een leerling antwoordde op mijn vraag wat er gevoeld
werd na het kijken: ‘Ik ben eigenlijk heel opgelucht. Het laat zien dat alles
[de wereld en het dierenrijk] herstelt en verder gaat zonder ons.’ Albatros gaat
over dat gevoel. Die opluchting. Yorick Goldewijk geeft de lezer de
mogelijkheid om te onderzoeken hoe hij zich zou voelen als alles gewoon stopt. En
als alles dan gestopt is, wat blijft er dan over van menselijkheid? Wat betekent
mens zijn?
Maureen
F. Moran beschrijft in haar essay in de bundel Utopian
and Dystopian writing for children and Young Adults (Hintz & Ostry,
2003)
hoe
utopieën en dystopieën manieren bieden om tijdelijk van de status quo af te
kunnen wijken. Met een geïdealiseerde samenleving of juist door het
verschrikkelijk uitvergroten van gebreken daarin, onderzoeken utopieën en
dystopieën bestaande waarden en structuren. Ook nodigen zij uit om een ander
perspectief op die bestaande waarden en structuren in te nemen. Hoe groter de
fantastische vervreemding in het verhaal is, hoe gemakkelijker het is voor de
lezer om zijn onderliggende verlangen, waarden en gewenste structuren te zien. Yorick
Goldewijk schrijft met Albatros een prachtige gedachteoefening uit,
passend in deze omschrijving van de utopie of dystopie. Met het wegnemen van de
mens als groep en het inzoomen op twee individuen geeft hij de lezer de kans om
te ontdekken welke waarden en structuren hij belangrijk vindt en welke
verlangens hij heeft. Is Albatros een zucht naar het stoppen van de destructieve
mens? Is Albatros een opluchting om even in te verdwijnen of is het
juist een nachtmerrie? Het is aan de lezer.
Yorick Goldewijk: Albatros, Ploegsma, Amsterdam, 2025, 272 p.
ISBN 9789021686608. Distributie Standaard uitgeverij
deze pagina printen of opslaan