Nederlands proza

BOEKEN NR. 4, OKTOBER 2015

Ellen van Pelt: Drift

door Jooris van Hulle

In haar doordacht opgebouwde debuutroman brengt Ellen van Pelt het relaas van een dochter-vaderrelatie en de impact daarop van vooral de manier waarop de vader zijn relationele onzekerheden heeft aangepakt. In wezen gaat Drift over het maken van keuzes, of, zoals Van Pëlt haar roman uitbouwt, het niet durven maken van keuzes.
 
In het dochterverhaal, gesitueerd in 1997, komt Eloïse aan het woord. Na de geboorte van haar dochtertje Louisa kampt ze met een postnatale depressie. Als ze toevallig in Antwerpen haar vroegere geliefde tegen het lijf loopt, besluit ze man en dochter achter te laten en met hem mee te trekken naar Noord-Frankrijk, waar ze zogezegd aan een essay over architectuur wil werken. Snel wordt duidelijk dat zij er in de eerste plaats nood aan heeft de geschriften van haar vader te lezen die zij via de moeder van haar halfzus in handen heeft gekregen. In alternerende hoofdstukken komen dan verder Eloïse en haar vader aan het woord. In de vadergeschriften, gedateerd 1972, volgt de lezer het schrijfproces van vader Louie, die zijn leven wil overzien nu hij beseft dat hij, net als zijn moeder voorheen, wegens het onomkeerbare voortschrijden van de ziekte van alzheimer in totale vergetelheid dreigt te verzinken. Dan blijkt dat zijn verhaal een spiegelbeeld is van het leven dat zijn dochter tot hiertoe heeft geleid. Hij heeft nooit de keuze kunnen maken tussen de twee vrouwen die zijn levenspad hebben gekruist: zijn wettelijke vrouw, Marie, de moeder van zijn dochter Jolien, en zijn minnares Céleste, de moeder van Eloïse. Zijn relaas lijkt op een pleidooi pro domo, in die zin dat hij blijft vasthouden aan zijn overtuiging dat hij zonder reserves echt van beide vrouwen heeft gehouden. En dan komt, hieraan aansluitend, de vraag: kan Eloïse van de twee mannen in haar leven houden? In een suggestieve slotzin suggereert Van Pelt dat de mogelijkheid alleszins open blijft.  
 
Met haar strak in de hand gehouden stijl, die verhindert dat het verhaal melodramatisch wordt, stijgt dit debuut uit boven de middelmaat. Meer nog: de onderliggende symbolisch aangewende motieven van de stad (‘een mentale stad opbouwen, die me veiligheid en voorspelbaarheid verschaft’) en het water (de Schelde vloeit als rode draad door het hele verhaal) geven een duidelijke meerwaarde aan het geheel.
 
Vrijdag/Wereldbibliotheek : Antwerpen/Amsterdam, 2015, 157 p. 9789460012822/9789028426450

deze pagina printen of opslaan



‚Äč
ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri