Vertaald proza

Rupert Thomson: Verzwijging

door Kyra Fastenau

Rupert Thomson wordt gelauwerd in Britse kwaliteitsmedia; Stephanie Merritt van The Guardian noemt Verzwijging ‘misschien wel zijn beste roman tot nu toe’. Voor mij was dit boek de eerste kennismaking met Thomsons werk, en het heeft me niet kunnen bekoren. Als ik er geen recensie over had moeten schrijven, zou ik dit warrige, vrouwonvriendelijke verhaal nooit hebben uitgelezen.
Critici noemen de macabere, droomachtige sfeer een constante in het werk van Thomson. Dood en verderf zie ik zeker terug in Verzwijging, dat leest als een lsd-trip die zich afspeelt in zeventiende-eeuws Florence (een stad waar, aldus Thomson, ‘de geur van sperma’ in de lucht hangt. In The Scotland Herald vergelijkt Rosemary Goring het verhaal met een matroesjkapop, ook dat erken ik: Verzwijging bestaat uit een reeks kaderverhalen die steeds op elkaar ingrijpen. Jammer alleen dat de overgang tussen al die verschillende situaties zo onduidelijk is. Het zal ongetwijfeld bedoeld zijn om verwarring te zaaien en het onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid te vervagen, maar bij mij wekte deze techniek voornamelijk irritatie. Af en toe terugbladeren om een verhaal beter te begrijpen vind ik helemaal niet erg, maar om de vijf pagina’s is te veel van het goede. Bovendien is een van de basisprincipes van het schrijven toch wel dat een personele verteller geen inzicht kan hebben in de herinneringen, gedachten en dromen van de overige personages — en Gaetano Zumbo lijkt zo ongeveer in het hoofd van zijn geliefde Faustina te wonen.
Zumbo is een beeldhouwer die van Cosimo III de’ Medici, groothertog van Toscane, de opdracht krijgt om de perfecte vrouw te creëren uit was. Ondertussen verwerkt hij ook nog even een traumatische kindertijd, lost hij een moord op, papt hij aan met historische figuren als Antoni van Leeuwenhoek (die voor zover ik weet nooit in Florence heeft rondgelopen), en heeft hij heel veel seks met prostituees en vooral met Faustina, die wonderbaarlijk genoeg altijd klaarkomt door penetratie, vaak nog op exact hetzelfde moment als hij — E.L. James is er niks bij. Die Faustina blijkt uiteindelijk de rode draad waar we zo lang naar op zoek zijn. Ze is de onwettige dochter van Cosimo’s ex-vrouw Marguerite Louise, de vertelster van het kaderverhaal aan wie Zumbo zijn chaotische relaas uit de doeken doet, en verwekt op een rijdend paard (hoe in godsnaam...?).
Ik zou nog dieper kunnen ingaan op de misogyne ondertoon van het hele gebeuren — de ideale vrouw is een object van was en echte vrouwen (Faustina, Marguerite Louise) zijn gevaarlijke, overspelige wezens met geheimen —, maar die tijd steek ik liever in het recenseren van boeken die ik wél graag gelezen heb.

Rupert Thomson, Verzwijging, Xander Amsterdam, 2013, 350 p., € 18,95. ISBN 9789401601290. Vert. van: Secrecy door Robert Neugarten. Distributie: L&M Books

Oorspronkelijk verschenen in de Leeswolf 2013

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 11, DECEMBER 2019

Alle verhalen

Hugo Claus

Dagboek van een dief

Jean Genet

De menselijke maat

Roberto Camurri

Grote verwachtingen. In Europa 1999-2019

Geert Mak

Vaderliefde

P.F. Thomése

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 11, DECEMBER 2019

Dromers

Bibi Dumon Tak, Charlotte Dumas (fotogr.)

Het geheime bondgenootschap

Philip Pullman

Het werkstuk, of Hoe ik verdween in de jungle

Simon Van der Geest en Karst-Janneke Rogaar (ill.)

Oef wat een geluk!

Ghislaine Roman, Tom Schamp (ill.)

Verloren woorden. Een betoverboek

Robert Macfarlane, Jackie Morris (ill.)

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri