Nog tot 15 mei 2016 loopt in de Roberto Polo Gallery (Brussel)
de tentoonstelling Cuba, La Lucha van
Magnum-fotograaf Carl De Keyzer (°1958). ) Hij legt zich in zijn fotografie toe
‘op grootschalige projecten en algemene thema’s. Een basispremisse die aan een
groot deel van zijn werk ten grondslag ligt, is dat voor de overbevolkte
gemeenschappen overal ter wereld het uur geslagen heeft en infrastructuren op
punt van instorten staan. Zijn stijl is niet afhankelijk van geïsoleerde
beelden; hij geeft de voorkeur aan een opeenstapeling van beelden die in
wisselwerking staan met tekst (vaak afkomstig uit zijn eigen reisdagboeken). In
een serie grootschalige tableaus heeft hij reportages gemaakt over India, over
de val van de Sovjet-Unie en over macht en politiek in de moderne tijd.’ Deze
beknopte typering uit Magnum Magnum (Lannoo,
2007) geeft een goed basisbeeld van De Keyzers gerenommeerde fotografische
oeuvre.
Carl De Keyzers Cuba-reportage kadert binnen zijn projecten over de teloorgang van de koude
oorlog en de afbrokkeling van communistische regimes overal ter wereld. Cuba is
altijd al een land van strijd (La Lucha) geweest, maar sinds de crisis van de
jaren negentig voert de bevolking vooral een economische strijd om te
overleven. Cuba is een land in transitie geworden dat door de recente
liberalisering van de huizenmarkt en de toenadering tussen Cuba en de Verenigde
Staten steeds meer toeristen aantrekt. Het is die spanning tussen het heden en
verleden die De Keyzer in een kleurrijk palet opvoert. Sporen van het koloniale
verleden, het Batista-regime met de toenmalige Amerikaanse invloedsfeer (vintage
wagens), en het communistische Castro-regime contrasteren met elkaar en met de
aarzelende economische hervormingen en het groeiende toerisme. In zijn
gelijknamige fotoboek belicht De Keyzer daarmee een scharniermoment binnen de
Cubaanse samenleving. Een Engels- en Spaanstalig essay van Gabriela Salgado
zorgt voor context en verhaal bij de titelloze foto’s die telkens op een dubbele
bladzijde werden afgedrukt.
Uitgeverij Lannoo lijkt zich met fotoboeken als Cuba, La Lucha en Mexico Megalopolis, Picturing Mexico Today (Mexico-stad door de ogen van een dozijn
fotografen als visueel vertrekpunt om de Mexicaanse fotografie en het
toekomstgerichte urbanisme van de Mexicaanse hoofdstad onder de loep te nemen) meer
op de Engels- en Spaanstalige markt te willen profileren. Ervan uitgaande dat
Engels als lingua franca voldoende verspreid is bij het Nederlandstalige
doelpubliek, ontbreekt zelfs een losse folder met de Nederlandstalige tekst.
Het lijkt een ingenieuze marketingzet om naast Engels als wereldtaal in de
plaats van het Nederlands een andere grote taal te kiezen in functie van het
onderwerp om zo het bereik van de publicatie te vergroten en nieuwe markten aan
te boren zonder grote investeringen. Zonder Nederlandstalige ondersteuning
(binnen de publicatie of online) wordt echter gaandeweg de persoonlijke band
met het oorspronkelijk Nederlandstalige publiek losgelaten.
Carl De Keyzer: Cuba, La Lucha, Lannoo 2016, Tielt, 175 p. : ill. ISBN 9789401433228
Mexico Megalopolis, Picturing Mexico Today, Lannoo 2016, Tielt, 204 p. : ill. ISBN 9789401434782
deze pagina printen of opslaan