Misdaad

BOEKEN NR. 8, JULI 2016

Koen D’haene: IJs

door Jooris van Hulle

Met IJs zet Koen D’haene, die tot hiertoe zes jeugdromans publiceerde, de stap naar de literatuur voor volwassenen. Laat het direct gezegd en genoteerd: binnen het genre van de misdaadroman is IJs een debuut dat kan tellen. De ingenieus opgebouwde plot wordt aansluitend aan de wervelende en wervende proloog over onverwachte en telkens weer verrassende wendingen naar een doordacht slot toe geschreven, dit alles gevat in een beeldende taal.  
 
Twee op dat moment anoniem blijvende bergbeklimmers, een ‘hij’ en een ‘zij’, storten langs een gletsjer in de diepte. De slotzin eruit suggereert wat verder in de roman nadrukkelijk zal blijven meespelen: ‘Enkele seconden later is er alleen weer die ellendige stilte.’ In elkaar afwisselende hoofdstukken die resp. in 2003 en 1985 zijn gesitueerd en telkens ook vanuit een wisselend perspectief worden verteld – hoofdfiguur Sarah komt in de ik-vorm aan het woord, de feiten die zich achttien jaar voordien hebben voorgedaan in het Zwitserse hooggebergte worden als relaas aangereikt – reikt D’haene de stapstenen aan die de lezer houvast en een langzaam groeiend inzicht moeten verschaffen in het kluwen van de psychologisch en emotioneel beladen relaties tussen de personages. Centraal erin staat Sarah die het feit dat haar geliefde Mats haar in de steek heeft gelaten, nooit echt te boven is gekomen. D’haene laat dit ten voeten uit zien in het eerste hoofdstuk, waarin Sarah vertelt hoe ze bij een optreden van Bruce Springsteen alleen maar kan terugdenken aan de tijd die ze heeft doorgebracht met Mats.  
 
Verdrongen herinneringen (‘De zomer van Mats. Maar ook de zomer van Yvonne en Remse. Over hen heb ik niemand ooit iets verteld. (…) Ik kan het niet, ik mag het niet.’) overvallen haar en confronteren haar met wat toen in 1985 is gebeurd. Als Mats in 2003, vijftien jaar nadat hij haar in de steek heeft gelaten, weer in haar leven opduikt, moet hij daar wel heel dringende redenen toe hebben. De aanzet meteen voor een spannend verloop binnen de roman die vol spiegeleffecten zit. Niet toevallig zal Sarah, lerares Nederlands, de hoofdrol spelen in de schoolopvoering van Shakespeare’s Romeo and Juliet. Al even veelzeggend is de bedenking van Sarah in het slothoofdstuk: ‘Niet weer, suist het door mijn hoofd’.  
 
Koen D’haene heeft met Sarah en vooral dan met de figuur van Mats, die we vooral leren zien door de ogen van de andere personages, psychologisch sterk geprofileerde personages neergezet. Zonder hier meteen ook alles prijs te geven: Mats lijdt overduidelijk aan bindingsangst. Sarah zal het geweten hebben…
 
Leidschendam : LetterRijn 2016, 254 p. ISBN 9789491875267
 

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 10, DECEMBER 2024

Dius

Stefan Hertmans

Kruisende lijnen

Junichiro Tanizaki

Memoires van een kip. Een Palestijnse fabel

Ishaq Musa Al-Husseini

We moeten ‘misschien’ blijven denken

Esther Jansma

Wij van de Ripetta

Thomas Lieske

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 10, DECEMBER 2024

De wens, of Het ware verhaal van Titi en Tony

Tereza Horvathova , Michaela Kukovicova (ill.)

Het is rood en rond…

Jan Jutte

Ludas en Bontje

Jan Paul Schutten, Sanne te Loo (ill.)

Wie heeft Steef opgegeten?

Susannah Lloyd, Kate Hindley (ill.)

Wij, ervoor en erna

Jenny Valentine

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri