In Ragdoll maken we kennis met een van de
luguberste seriemoordenaars uit de recente thrillergeschiedenis. Het eerste
slachtoffer is immers een lijk dat grofweg samengesteld is uit de lichaamsdelen
van zes verschillende slachtoffers. De pers smult van het verhaal en geeft de
dader meteen de bijnaam ‘de lappenpopmoordenaar’. Rechercheur William ‘Wolf’
Fawkes en zijn team zijn minder blij met de uitgebreide persaandacht en dat
verandert niet wanneer de moordenaar een lijstje van zijn zes volgende
slachtoffers bekendmaakt, inclusief de datum waarop ze zullen sterven. Als
laatste op het lijstje: Wolf. En omdat het lijk gevonden is in het appartement
recht tegenover Wolfs flat is het duidelijk dat de dader een persoonlijke rekening
heeft openstaan met Wolf.
Dit debuut van de Brit Daniel Cole is niet onopgemerkt
voorbijgegaan. De vertaalrechten zijn al verkocht aan meer dan 30 landen en er
is al beslist om het boek te verfilmen. Op de flap regent het met loftuitingen
van collega’s en boekhandelaars. En erg overdreven is het allemaal niet want Ragdoll is een ontzettend spannend en onvoorspelbaar
boek. De schrijfstijl is heel filmisch en strak, en Cole weet hier en daar een
vleugje humor mee te geven. De plot is erg knap opgebouwd en net wanneer je
denkt dat de zaak opgelost is, gooit Cole er nog een nieuwe plottwist tegenaan.
William ‘Wolf’
Fawkes is een boeiend en gelaagd personage, en Cole neemt de tijd om hem aan de
lezer voor te stellen. Wolf was enige tijd buiten strijd nadat hij een vorige
zaak had verknald, met de nodige psychologische problemen van dien. Hij is ook
een ontzettende keikop, tot wanhoop van zijn collega’s Emily Baxter en Alex
Edmunds, maar Fawkes is ook een briljante speurder die zijn intuïtie volgt. Wat
bijdraagt aan de spanning is dat het boek zich afspeelt in een relatief korte
periode van twee weken. De speurders hebben niet veel tijd om te zaak op te
lossen en hun stress en gejaagdheid zijn voelbaar. Dat is vooral het geval voor
de al niet erg stabiele Wolf, voor wie de doodsklok langzaam doortikt.
Tot slot nog even
vermelden dat de uitgeverij uitstekend werk heeft verricht voor de vormgeving
van Ragdoll. De rug van het boek is
immers open waardoor je de rode draad kan zien waarmee het boek genaaid is, uiteraard
een verwijzing naar de naaikunsten van de moordenaar. Knap debuut!
Amsterdam :
Luitingh-Sijthoff 2017, 399 p. Vert. van Rag doll door Roelof Posthuma. Distributie:
Veen Bosch en Keuning
deze pagina printen of opslaan