Een verzonnen stadje aan de Adriatische kust in voormalig
Joegoslavië is het toneel van de nieuwe roman van de Nederlandse auteur Martin
Michael Driessen (1954). De plek kan bogen op een pittoreske vissershaven, de
jaarlijks weerkerende roze pelikanen, een klokkenmuseum én een ingenieuze
kabelspoorweg: het hoogteverschil van driehonderd meter tussen het dalstation
en de orthodoxe kerk op de heuveltop wordt overwonnen door de dalende wagon met
waterballast te verzwaren, waardoor de tweede wagon naar boven wordt getrokken.
Josip Tudjman,
machinist, conducteur en loketbediende van de vrijwel in onbruik geraakte
kabelspoorbaan, dreigt in een lastig parket te komen door een zet van postbode
Andrej Rubinić. Bij het openmaken van briefomslagen – de postbode hoopt daarmee
in het keukentje van zijn souterrainwoning vroeg of laat een kapitalistisch
complot te verijdelen – kreeg Andrej lucht van Josips buitenechtelijke affaire
en vatte het plan op om hem daarmee te chanteren.
Andrej had nochtans niets tegen
Josip. In wezen ging het hem ook niet om het geld. Hij wilde vooral dat er
eindelijk iets gebeurde in zijn leven. Hij vond trouwens niet dat zijn
zogenaamd criminele daad verkeerd was: Josip, getrouwd en vader van een mentaal
gehandicapte dochter, had tenslotte niets te zoeken bij een andere vrouw. Dat
zijn echtgenote niet alleen zwakzinnig, maar ook ziekelijk jaloers was en
voortdurend schold en tierde, veranderde daar niets aan.
Wanneer Josip door toeval
ontdekt dat Andrej geld steelt uit de post die hij moet rondbrengen, beslist
hij op zijn beurt om Andrej af te persen. Zo begint op een dag in april in 1988
hun wederzijdse afhankelijkheid, zonder dat ze dat van elkaar weten. Geen van
beiden wordt evenwel veel beter of slechter van het gekonkel, want ze
ontfutselen elkaar vergelijkbare bedragen.
Martin Michael Driessen is sterk
in het oproepen van zowel beeldende als symbolische passages. Zo’n krachtige
scène ontspint zich wanneer Josip en Andrej, die in die jaren van chantage
zowaar oppervlakkig met elkaar bevriend geraken, een keer samen gaan
nachtvissen. Vlak bij hun boot ziet Andrej plots griezelige, felgele
lichtpunten op en neer deinen. Josip doet de sloep naar de andere kant
overhellen waardoor het licht van de carbidlampen zich verplaatst en Andrej
merkt dat het om de glimmende kraalogen gaat van pelikanen – vogels die symbool
staan voor zelfopoffering en wederopstanding. Hun grote keelzakken deden hem
denken aan de beffen van rechters, waardoor het tafereel in zijn geheel hem
voorkomt als ‘een tribunaal van drijvende inquisiteurs’.
De inwoners van het stadje
torsen zowel het verleden als het heden met zich mee. Het respect voor de Joegoslavische
partizanen, die zich onder Tito tijdens de Tweede Wereldoorlog verzetten tegen
de Duitse bezetter, is nog altijd wijdverbreid, maar dat neemt niet weg dat
aanhangers van de Kroatische nationalistische en antisemitische beweging Ustaša
zich eveneens roeren. De Balkanoorlog die eerst slechts op de achtergrond
rommelt, bereikt het ingeslapen stadje en neemt bij de kabelspoorbaan een
dramatische wending.
Jarenlang leidde Martin Michael Driessen een nomadisch leven als opera-
en toneelregisseur, annex literair vertaler. Intussen is hij voltijds
schrijver. De pelikaan is een parabel
waarin hij subtiel speelt met goed en kwaad, maar ook ruimte laat voor humor.
Net als in een blijspel dropt hij gericht vooruitwijzingen, waardoor je als lezer
een voorsprong hebt op de personages. Tussen Josip en Andrej ontstaat er een
bij momenten knullig, maar tegelijk tactisch, bijna sierlijk steekspel – in
zijn jonge jaren was Martin Michael Driessen ook nog degenschermer in de
Nederlandse equipe.
Net als in Rivieren,
het boek waarmee hij in 2016 doorbrak bij het grote publiek en zowel de ECI
Literatuurprijs als de ECI Lezersprijs won, stelt hij de weerloosheid van de
mens tegenover het noodlot centraal. De
pelikaan kent echter niet dezelfde duistere, intense tragiek als de
verhalen in Rivieren, omdat Martin Michael Driessen ditmaal de komische kaart
trekt en daarmee het onontkoombare menselijke drama enigszins verdunt.
Martin Michael
Driessen: De pelikaan, Van Oorschot, Amsterdam, 2017, pag. 199, ISBN
9789028280489. Distributie Elkedag Boeken
deze pagina printen of opslaan