De mediawereld is Hilde van Malderen niet vreemd. Als
sportjournaliste schreef ze voor De
Morgen en Het Laatste Nieuws en
voor VTM en Sporting Telenet werkte ze als interviewer. De setting voor haar
debuutroman Kathaai is een tv-zender.
Daar is hoofdfiguur Marie Margolis werkzaam op de redactie, maar door toedoen
van haar baas Michael Courtois kan ze aan de slag als presentatrice van
‘Nieuwsuur’, het soort talkshow waarin politici en andere min of meer bekende
figuren hun opwachting maken.
Hoe ze dit voor elkaar heeft gekregen, biedt weinig
verrassends voor de lezer: ze trekt met Michael, die onderhandelingen moet
voeren bij een productiehuis, naar Amsterdam en begint een stormachtige relatie
met hem. Blijkbaar heeft Marie die beslissing in een impuls genomen. In het
korte openingshoofdstuk staat te lezen: ‘Mijn beste vriendin Saar zegt dat ik
op mijn kop gevallen ben. Zo ineens met een wildvreemde vertrekken. Tuurlijk
ben ik op mijn kop gevallen. Ik moet gefikst worden. Er zitten echo’s in mijn
hoofd die zo hard blijven weerkaatsen dat ik er gek van word.’
Snel wordt duidelijk
dat de hele roman draait rond die ‘echo’s’. Er is in de eerste plaats haar fout
afgelopen relatie met Lio, de klusjesman op het werk, die de definitieve
beslissing om met haar op te trekken niet kan nemen en ervoor kiest bij zijn
gezinnetje te blijven. Waarom Lio zo’n primordiale rol speelt in haar leven,
heeft dan weer te maken met het feit dat hij haar de belemmeringen die haar
verhinderden een normaal seksueel contact op te bouwen, heeft doen vergeten. En
hier speelt dan tweede ‘echo’ mee: wat aanvankelijk wordt gesuggereerd door het
beeld van de rode achterlichten die haar blijven achtervolgen, blijkt te maken
te hebben met de brutale verkrachting waarvan zij op zevenjarige leeftijd het
slachtoffer is geworden.
Wat haar blijvend heeft getekend, is de reactie van haar
moeder: ‘Ja, je hebt pech gehad toen je zeven was. Ja, die man had van jou
moeten afblijven. Maar wat wil je dat ik daar nu nog aan doe? Zeg het me of
laat me met rust en ga janken bij die psycholoog. Uiteindelijk, meisje, moet je
het toch altijd zelf oplossen.’
Rond dit basisthema weeft Van Malderen haar verhaal over
een jonge vrouw die van op haar eigen eiland op zoek is naar zichzelf. Dat ze
hierbij anderen niet ontziet, ligt zowat in de lijn van de verwachtingen: eens
Lio met haar heeft gebroken, eist ze van Michael dat die hem ontslaat; een
politicus, wordt voor het oog van kijkend en luisterend Vlaanderen door haar in
zijn hemd gezet…
Kathaai brengt inhoudelijk weinig verrassends aan, de plotwendingen
blijven voorspelbaar en dit tekort wordt slechts ten dele opgevangen door de
titels van de onderscheiden delen die zonder uitzondering aan de dierenwereld
worden ontleend, van ‘kat’ over ‘haai’ tot het ‘kikker’-slotdeel, en binnen het
kader van de psychologische ontwikkeling van het hoofdpersonage een symbolische
betekenislaag meekrijgen.
Hilde van Malderen: Kathaai, Manteau, Antwerpen 2017, 189 p.
ISBN 9789022333402. Distributie: WPG Uitgevers
deze pagina printen of opslaan