Het Standing
Rock indianenreservaat (Noord- en Zuid Dakota) komt de laatste jaren regelmatig
in het nieuws met de protesten tegen de aanleg van een oliepijplijn doorheen
het reservaat. Een aanleg die eerder opgeschort werd door President Obama maar
intussen weer bekrachtigt door President Trump, die het protestkamp liet
ontruimen. Foto's van Magnum-fotografen Larry Towell en Alessandra Sanguinetti documenteren die confronterende gebeurtenissen.
Eind negentiende
eeuw werden de indianen samengebracht in steeds kleinere reservaten. Een proces
dat versneld werd door de ontdekking van goud in de Black Hills, de nederlaag
van Generaal Custer bij Little Bighorn en het verzet van opperhoofden als
Sitting Bull en Crazy Horse.
Vandaag wonen
er in het Standing Rock-reservaat nog circa 8000 indianen (Hunkpapa Lakota, Sihasapa Lakota en Yanktonai Dakota) op circa 9000 vierkante kilometer grotendeels onvruchtbaar
land, het zesde grootste landreservaat in de Verenigde Staten. Fort Yates
fungeert als de hoofdplaats van de natie, maar sinds de jaren zeventig verdwijnt daar het gros van de bevolking op zoek naar werk elders.
Het is in Fort
Yates dat Frank Bennett Fiske (1883-1952) op zijn zeventiende een fotostudio
overneemt die hij tot aan zijn dood uitbaatte. De inkomsten waren niet
voldoende om van te leven, zodat Fiske daarnaast heel wat andere jobs
uitoefende.
‘Having
grown up among the Lakota people of Standing Rock Indian Reservation Frank
developed a great interest and admiration about the Sioux nation, their history
and culture documenting many aspects of their lives through his photography. He
was fascinated listening to the stories of the old warriors’. (Wikipedia)
Tijdens zijn
leven publiceerde Fiske twee boeken: The
Taming of the Sioux (1917) en Life
and Death of Sitting Bull (1933). Daarin werden een aantal van zijn
indianenportretten gepubliceerd. In 1950 kreeg Fiske de North Dakota Art Award voor
zijn verdiensten als fotograaf van indianenportretten. Na zijn dood kwam het
gros van zijn werk in het bezit van de State Historical Society of North Dakota.
Ondanks de
verdiensten van zijn werk, verdwenen de foto’s van Fiske lange tijd in de
archieven om recent weer opgegraven te worden voor de publicatie The Standing
Rock Portraits. Een ode aan een vergeten fotograaf die vooral studioportretten
maakte (en in mindere mate buitenopnamen) van uitzonderlijke kwaliteit. De
helderheid van de zwart-witfoto’s contrasteert met de bruinige look die we
kennen van zijn oude afdrukken.
Frank Bennett
Fiske (1883-1952) hoort thuis in een
traditie van historische fotografen die interesse hadden voor het verdwijnende traditionele
indianenleven. Orlando Scott Goff (1843-1916) en David Francis Barry
(1854-1934) waren zijn voorlopers, maar het is onduidelijk in hoeverre Fiske
beïnvloed werd door de beroemde fotograaf Edward S. Curtis (1868-1952) die tussen 1904 en
1908 foto’s maakte in de regio.
‘In a sense,
Fiske falls somewhere between Curtis and the documentarians [zoals William
Dinwiddie (1867-1934) en Frank Albert Rinehart (1861-1928) die werkten voor het
Bureau of American Ethnology]. His work is neither self-consciously sentimental
and pretty, nor is it coldly analytical. […] The photographs in the Fiske
portfolio’s are important windows, historically and artistically, for they show
a proud people during a period of difficult and often painful transition.
Through the glass of Frank Fiske’s negatives lies an abundance of information
and understanding’.
Frank Bennett Fiske: The Standing Rock Portraits, Terra Amsterdam, 2018, 112 p. : ill. ISBN 9789089897718. Distributie Lannoo
deze pagina printen of opslaan