Nature Writing

Miriam Darlington: De magie van uilen

door Kris van Zeghbroeck

Miriam Darlington is afkomstig uit Sussex. Ze was twaalf jaar leerkracht Frans en Engels, voor ze in 2007 fulltime begon te schrijven. Ze woont in Devon met twee kinderen, een hond, twee katten, vier kippen en een man. Windfall (2008) is haar bekroonde poëziedebuut.

Sindsdien profileert ze zich vooral als nature writer. Eerst met goed ontvangen Otter Country: In Search of the Wild Otter (2013). Daarin volgt ze vanuit haar woonplaats de otter doorheen verschillende Britse landschappen, tot in Schotland en Wales, om uiteindelijk neer te strijken in de plaats waar ze opgroeide, nabij de Ouse-rivier.

Recenter verscheen Owle Sense (2018, vert. De magie van uilen). Samen met haar autistische zoon Benji, die gefascineerd is door uilen, trekt ze erop uit om de dertien soorten op te sporen die Europa bevolken. Ze reizen door de Britse eilanden tot Benji aan een chronische ziekte begint te leiden.

Daarna zet Darlington alleen de reis verder langs Frankrijk, Spanje, Servië, Finland en de poolcirkel om de bucketlist rond te maken en verhalen te verzamelen voor haar zieke zoon. Maar enkele soorten zijn moeilijker te traceren dan andere, en de algehele terugval van de uilenpopulaties in Europa (soms met meer dan zestig procent) maakt het niet eenvoudiger.

Net zoals in Otter Country ontmoet Darlington tijdens haar reizen allerlei mensen, van natuurbeschermers tot taxidermisten, die een stukje van de sluier helpen oplichten rond de magie van het onderwerp. Op die manier weet ze een aantal uilenportretten vorm te geven, naast het persoonlijke verhaal van haar autistische zoon.

In essentie trekt De magie van uilen een parallel tussen de strijd van de uilen om zich aan te passen aan de klimaatsveranderingen en de persoonlijke strijd van Darlington om met de ziekte van haar zoon om te gaan.

De acht hoofdstukken werden telkens rond een bepaalde uilensoort vormgegeven, van de kerkuil, over de ransuil tot de sneeuwuil. De etherische illustraties van Talya Baldwin trachten iets van de magie van de doorgaans onzichtbare uil te vatten.

Voor de Nederlandse cover werd dan weer een historisch beeld ('Delicate Owl') van de negentiende-eeuwse Britse natuurvorser en vogelschilder John Gould (1804-1881) gekozen.

Darlingtons passie voor uilen lijkt echter niet die voor otters te evenaren en de schaduw van haar zoons toestand weegt op de voltooiing van dit project. Het boek krijgt soms een moeizaam verloop, waarin teveel irrelevante gedachten en conversaties de flow lijken te verstoren.

Uiteindelijk strandde De magie van uilen op de longlist van de Wainwright Book Prize 2018.

Miriam Darlington: De magie van uilen, Prometheus Amsterdam, 2018, 336 p. : ill. ISBN 9789044637519. Vertaling van Owl Sense door Rob van Moppes. Distributie Pelcmans Uitgevers.

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 9, OKTOBER 2018

Blinde drift

Belinda Bauer

De rover

Robert Walser

Heel de tijd

Leo Pleysier

Onder een koperen hemel

Stefan Hertmans

Zeiseman

Martha Heesen

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 9, OKTOBER 2018

De invloed van Gregie De Maeyer (1951-1998) op de (Vlaamse) jeugdliteratuur

‘Het wezen van de dingen vervaagt naarmate het zichtbaar wordt’

De slaapster en de spintol

Neil Gaiman, Chris Riddell (ill.)

Op zoek naar Stella

Gerda Dendooven

Rivieren

Peter Goes

Tegenwoordig heet iedereen Sorry

Bart Moeyaert

naar overzicht


‚Äč
ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri