Een raamvertelling die begint met een pakket
met aantekeningen, een schrijver die het levensverhaal van een ander op basis
van die aantekeningen op papier zet: het zijn oude bekenden in de Nederlandse
literatuur. Kader Abdolah gebruikt deze elementen voor een nieuw verhaal in Het pad van de gele slippers.
Hoofdpersoon is de Iraanse filmregisseur en documentairemaker Sultan Gholestan
Farahandji, die naar Nederland is gevlucht. Daar stelt hij zijn leven op
schrift in een pakket van aantekeningen.
Sultan groeit op in een kasteel
in zijn geboorteplaats Arak. Vanuit de toren van dit kasteel houdt hij met een
verrekijker zijn omgeving in de gaten. Het is zijn moeder die hem uit zijn
toren haalt en hem kennis laat maken met de harde werkelijkheid buiten de muren
van het kasteel door hem een baantje te bezorgen bij bendeleider Hoeshang. Maar
nog steeds wil Sultan de werkelijkheid door een lens bekijken, eerst via een
fotocamera, later via een filmcamera.
Zijn films zijn in eerste
instantie gebaseerd op het leven van de mensen om hem heen. Hij maakt een film
over het leven van zijn nicht, die ontvoerd en verkracht wordt en naar Amerika
vlucht, samen met Hoeshang die de daders heeft vermoord. Hij maakt een film
over Laila, het meisje op wie hij verliefd is en voor wie hij gele slippers
heeft gemaakt. De films zijn populair en Sultans bekendheid zorgt ervoor dat de
koningin van Iran hem uitnodigt om een documentaire te maken over de sjah.
Zijn nabijheid
bij de sjah en diens vrouw, zorgt voor een belangrijke wending in het leven van
Sultan: het brengt namelijk de guerrillastrijders op zijn pad. Zij willen de
koningin ontvoeren en vragen hulp aan Sultan. Nu moet hij kiezen welk pad hij
neemt en bepalen of hij bereid is offers te maken voor zijn vaderland.
Gedurende de rest van het boek zullen dit twee belangrijke thema’s blijven: het
volgen van het levenspad dat voor je uitgestippeld is en het maken van offers.
Gezien het feit dat al vanaf het begin van het boek bekend is dat Sultan Iran
moet ontvluchten, is duidelijk dat hij die offers ook zal maken.
Gevangenisstraf, marteling, het verlies van geliefden en uiteindelijk vluchten
uit zijn vaderland: dat alles staat Sultan te wachten op zijn levenspad.
Hoewel Abdolah aangeeft
dat alles in zijn boek volgens de wet van de literatuur en dus als fictie mag
worden gelezen, doet de achternaam van Sultan, Farahandji, in de eerste plaats
denken aan de naam van de Iraanse regisseur Asghar Farhadi, maar ook aan
Abdolah’s eigen naam: Farahani. Sultan woont ook net als Abdolah in Delft en
schrijft zijn levensverhaal niet in zijn moedertaal Farsi, maar in het
Nederlands, zoals ook Abdolah in het Nederlands schrijft.
Het pad van de gele
slippers is echter opgedragen aan de toneelschrijver Saeed Sultanpour, die
in 1981 door het regime van Khomeini geëxecuteerd is. Diens achternaam wordt
weerspiegeld in de voornaam van Sultan, de film over Sultans nicht doet dan
weer denken aan de film Gheisar
(1969) van de Iraanse regisseur Masus Kimiai, onder andere vanwege de titel,
maar ook vanwege het thema, wraak. Opvallend genoeg wordt de muziek van Sultans
films in het boek gemaakt door ene Esfandiar. De muziek van de films van Masus
Kimiai is van Esfandiar Monfaredzadeh. Al met al, lijkt Sultan te zijn ontstaan
uit een versmelting van verschillende personen gecombineerd met een flinke laag
fictie. Het spel tussen werkelijkheid en fictie dat in meerdere van Abdolah’s
verhalen gethematiseerd wordt, speelt dus ook in zijn nieuwste werk een rol.
Het pad van de gele slippers is een
aangrijpend en goed geschreven verhaal met een veelvoud aan motieven, zoals
offers brengen, je pad volgen, de kunst van het vertellen en de macht van het
verhaal. Abdolah verwijst in het begin van het boek niet voor niets naar de Vertellingen van duizend-en-een-nacht
waarin Sheherazade haar leven dankt aan haar vertelkunst. Ook Sultan krijgt
macht door de verhalen die hij met zijn films vertelt, maar hij moet deze macht
wel duur bekopen.
Abdolah heeft zijn roman over Iran duidelijk ingebed in de Nederlandse
literatuur door het boek te beginnen met een verwijzing naar Multatuli’s Max Havelaar. Het boek toont hoe het is
om te leven in Iran onder zowel de sjah als onder Khomeini. Het laat daarnaast
ook zien waarom mensen hun land ontvluchten en hoe ze een draai proberen te
vinden in een ander land. Maar naast een verhaal over Iran, is het ook een
verhaal over de mens en draait de belangrijkste boodschap om het belang van het
zoeken en volgen van je eigen pad.
Kader Abdolah: Het pad van de gele slippers, Prometheus, Amsterdam
2018, 350 p. ISBN: 9789044633993. Distributie Pelckmans Uitgevers
deze pagina printen of opslaan