Vertaald proza

BOEKEN NR. 4, APRIL 2019

Sheila Heti: Moederschap

door Kris van Zeghbroeck

Sheila Heti (1976) is geboren en getogen in Toronto (Ontario) in een migrantengezin van Hongaars-Joodse afkomst. Ze studeerde kort theater aan de National Theatre School of Canada (Montreal) en daarna kunstgeschiedenis en filosofie aan de University of Toronto.

Toronto is haar thuisbasis en de enige plek waar ze kan schrijven. Heti schrijft verhalen en stukken voor uiteenlopende publicaties als FlareLondon Review of BooksBrick, Open Letters, Maisonneuve, Bookforum, n+1, LookMcSweeney's, en New York Times.

Haar debuut, de verhalenbundel The Middle Stories (2002, vert. De vrouw die in een schoen woonde en andere hedendaagse sprookjes), werd meteen bij ons vertaald. Daarna was het een decennium wachten op nieuw werk in vertaling.

Als schrijver hanteert ze een breed scala van genres van kortverhalen over toneel tot romans, vaak met een autobiografische en filosofische insteek. Ze laat fictie en non-fictie in elkaar overvloeien, zonder scheidingslijnen. Het is uiteindelijk de context van het werk die bepaalt hoe iets gelezen wordt.

Hoewel haar werken sterk van elkaar verschillen, zijn het haar gevoel voor humor en de onconventionele strategieën om tot de waarheid door te dringen, die haar oeuvre verbinden. Na de novelle Ticknor (2005), verscheen de debuutroman How Should a Person Be? (2010, Hoe moet je zijn?: roman)

‘Roman’ geeft hier de context waarin een geconstrueerde werkelijkheid op basis van interviews met vrienden (vooral de schilder Margaux Williamson) gelezen moet worden. Het boek kreeg veel internationale aandacht en riep sterk uiteenlopende reacties op.

Meteen werd ook duidelijk dat Heti’s fictionele werk sterk verbonden blijft met non-fictie: ‘Increasingly I'm less interested in writing about fictional people, because it seems so tiresome to make up a fake person and put them through the paces of a fake story. I just – I can't do it.’ (The Believer)

Daarna volgde The Chairs are Where the People Go, een essayistische filosofische dialoog in samenwerking met Misha Glouberman, en het kinderboek We Need a Horse (in opdracht van McSweeney's) met illustraties van Clare Rojas.

Met het crowd-funding boek Women in Clothes (2014, vert. Vrouwen & kleren) geeft Heti een stem aan meer dan 600 vrouwen wereldwijd en hun relatie met de kleren die ze dragen. Daarna volgde in 2018 haar tweede roman Motherhood (vert. Moederschap), die haar een nominatie voor de Giller Prize Shortlist 2018 opleverde.

Oorspronkelijk geconcipieerd als een non-fictie boek, focust deze roman op het begrip moederschap en Heti’s autobiografische worsteling met de uiteindelijke beslissing om kinderloos te blijven. Haar alter ego is een schrijver van eind dertig, die samenwoont met haar vriend in Toronto. Ze ziet al haar vriendinnen moeder worden en bevraagt zichzelf en haar omgeving over het moederschap.

Ondanks de mythe van het moederschap blijven cultuur en maatschappij bepaalde verwachtingen koesteren over de keuzes die vrouwen maken. Met de nodige humor en antropologische achtergrond doorbreekt Heti het sluimerende taboe en geeft ze de bewust kinderloze vrouw een rechtmatige plaats in de maatschappij.

Sheila Heti: Moederschap, Signatuur Amsterdam, 2018, 301 p. ISBN 978905672615. Vertaling van Motherhood door Iannis Goerlandt. Distributie Standaard Uitgeverij


deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri