De Belg Pieter-Jan De Pue (1982) is actief als fotograaf en
onafhankelijk regisseur. Hij studeerde aan het Brusselse RITCS (Royal Institute
for Theatre, Cinema & Sound). De Pue is vooral bekend van de docufiction-film
The Land of the Enlightened (2016). De film werd bekroond op het Sundance
Film Festival in 2016 (Best Cinematography). Het leverde hem de Vlaamse
Cultuurprijs voor Film op (Ultima) in hetzelfde jaar.
De lange en uitgepuurde ontstaansgeschiedenis van de film en
de foto’s is eigen aan het werk van PJ De Pue. Niets overhaast, eerst het
onderwerp volledig eigen maken en het eindproduct pas opleveren wanneer alle
puzzelstukjes kloppen. Eerst was er een bescheiden fototentoonstelling in een
kleine hoekgalerij in Antwerpen. Pas later volgde de film en de erkenning van
het lange werk. En dan was het nog enkel jaren wachten op de verschijning van
het fotoboek, Kings of Afghanistan (2019), dat het project officieel
afrondde.
‘Afghanistan is altijd opgesplitst geweest in lokale,
etnische machtsstructuren en stammen waar de overheid in Kabul bijna geen
controle over heeft. Deze tribes bouwden door de jaren heen forten en
beschermingen om hun landen heen om dieven, rivalen of grote gevaren buiten te
houden. Wanneer deze forten ontstonden, werd een man de koning van zijn vallei
of bergtop’.
‘PJ hoorde een verhaal van een jongen die koning wilde
worden van Afghanistan, de mooiste prinses ten huwelijk wilde vragen, wilde
wonen in het paleis van Kabul en Afghanistan wilde regeren zoals hij dat zelf
wilde, met zijn beste vrienden aan zijn zijde om hem te beschermen. Dit verhaal
werd de leidraad van zijn film, waarin een jongen genaamd Gholam Nasir, wonende
in Pamir, koning werd van Afghanistan’. (Bol.lees.com)
‘This is the Land of the Enlightened. Soon our visitors will
go home. Some of us will continue working with the caravans. Some of us will
grow up to be soldiers. We won’t all fight for the same side. But at the very
end everybody will have the same aim as I have. I will never be a soldier. I
will be a Khan and live in a castle’. (Gholam Nasir in The Land of the
Enlightened)
De Pue ontwikkelde een voorliefde voor Afghanistan via de
reportages van journalist Jef Lambrecht (VRT). Eerst ontdekte hij de streek als
fotograaf in opdracht van NGO’s. Daar werd de kiem gelegd voor een filmproject
dat meer dan acht jaar in beslag nam van 2007 tot 2015. Hij ‘leefde zich lang
in ter plaatste, leerde het lokale dialect en bleef naar Afghanistan terugkeren,
zelfs met risico op eigen leven’. Tijdens het project kwam de filmploeg onder
vuur van de Tailban.
Tijdens de filmproductie bleef De Pue fotograferen, waarbij
de foto’s de functie kregen van een soort dagboekaantekeningen. Een selectie
van zijn Afghanistan foto’s werden gebundeld in het fotoboek. ‘Daarbij focust
hij op de kinderen van het beschadigde land. Hun verrassende weerbaarheid en
levenslust bieden hoop voor de toekomst. Kings of Afghanistan biedt zo
een aangrijpende en exclusieve blik op één van de brandhaarden van onze
wereld’.
Fotografisch liet PJ zich leiden ‘door het werk van Roland
en Sabrina Michaud, wat hij zelf omschrijft als “het meest complete, het eerste
en het laatste vooroorlogse fotografische werk over Afghanistan.” Ze werkten in
Afhanistan van 1964 tot 1978, een jaar voordat de Sovjet Unie binnenviel. Toen
PJ zelf voor het eerst naar Afghanistan ging, was hij verbaasd dat er nog
zoveel behouden was gebleven van wat hij had gezien op de foto’s van de
Michauds’. Ondanks de opeenvolgende oorlogen, aanslagen en terreur blijft
Afghanistan prachtig in zijn eenvoud. (Bol.lees.com)
‘In the end, forty years of war hasn’t been able to kill the
Afghan spirit of freedom. You can destroy a country, kill people, but not
‘l’Esprit’’ (Roland Michaud)
Ondanks het fictieve (docufiction) en geënsceneerde karakter
van het filmproject, weet het fotoboek een etnische waarachtigheid uit te
stralen. De overweldigende kleurenfotografie dringt binnen in de ziel van
Afghanistan en zijn bewoners, en overtuigt als een tijdsdocument van de regio.
Met de korte documentaire Girls and Honey (2017), focust
De Pue op een bejaard koppel dat met hun bijenkasten gegijzeld zit in het
conflict tussen de overheid en de Russische rebellen in Oekraïne. Hij
fotografeerde vooraf het conflictgebied in opdracht van het Rode Kruis, zowel
vanuit het Oekraïense als het Russische perspectief.
Hedendaagse conflictgebieden lijken een centrale rol te
spelen in het oeuvre van Pieter-Jan De Pue. Maar zijn streven blijft om een
perspectief van hoop, menselijkheid en toekomst te scheppen binnen aanslepende
conflicten vol geweld en ontmenselijking.
Pieter-Jan De Pue: Kings of Afghanistan, Lannoo Tielt, 2019, 207 p. : ill. ISBN 9789401449281
deze pagina printen of opslaan