Documentaire Fotografie

Carl De Keyzer: Trinity

door Kris van Zeghbroeck

Carl "De Keyzer legt zich toe op grootschalige projecten en algemene thema's. Een basispremisse die aan een groot deel van zijn werk ten grondslag ligt, is dat voor de overbevolkte gemeenschappen overal ter wereld het uur geslagen heeft en infrastructuren op punt van instorten staan. Zijn stijl is niet afhankelijk van geïsoleerde beelden; hij geeft de voorkeur aan een opeenstapeling van beelden die in wisselwerking staan met tekst (vaak afkomstig uit zijn eigen reisdagboeken). In een serie grootschalige tableaus heeft hij reportages gemaakt over India, over de val van de Sovjet-Unie en, recentelijk, over macht en politiek in de moderne tijd." Deze beknopte typering maakt deel uit van de teksten die John Vinks selectie van De Keyzers foto's in Magnum Magnum vergezellen. De Keyzers recentste fotoboek Trinity wordt beschouwd als een mijlpaal in zijn oeuvre. De hoofdstukken 'Tableaux d'Histoire', 'Tableaux de Guerre' en 'Tableaux Politiques' vormen samen een triptiek die de "alomtegenwoordigheid van macht en geweld" als thema hebben. In het middenluik 'Tableaux de Guerre' krijgen we beelden te zien van de gevolgen van oorlog en geweld. Vaak desolaat ogende landschappen met vernietigde gebouwen en infrastructuur, graven en doodskisten, beelden uit vluchtelingenkampen, gewapende mensen, en mensen die trachten een nieuw bestaan op te bouwen, maar geen directe oorlogstaferelen. Alsof De Keyzer de oorzaken van dit zinloze geweld in het linker- en rechterluik wil plaatsen, resp. 'Tableaux d'Histoire' en 'Tableaux Politiques'. De geschiedenistaferelen staan in het teken van het theatrale, dat de machtspositie van de leiders in de verf zet, gaande van militaire recrutering en propaganda in de Verenigde Staten tot verkiezingen in Rusland. Hier worden de symbolen van macht gevoed vanuit het contact met de bevolking. De politieke taferelen spelen zich binnenskamers en in de wandelgangen af, in Capitol Hill (Washington DC), Het Europees Parlement en De Grote Hal (Beijing); werelden op zich die ontsnappen aan de controle van het publiek. Het zijn de afgeborstelde taferelen van geschiedenis en politiek die De Keyzer laat contrasteren met taferelen van oorlog en vernietiging in vnl. Afrika en Azië, gebieden die door grootmachten in de tang genomen worden. Die oorlogsgebieden (Irak bv. ontbreekt) worden opgesomd in een bijdrage van Katharine Derderian. Peter de Graeve geeft zijn interpretatie aan het geheel in 'Tribus', terwijl Lieven de Cauter zich verdiept in 'Het politiek picturalisme van Carl De Keyzer'. Al was het maar om te stellen dat er heel wat bladzijden kunnen worden gevuld over de artistieke Drievuldigheid van deze tweetalige uitgave (Engels / Nederlands). 

Carl De Keyzer: Trinity : tableaux d'histoire, tableaux de guerre, tableaux politiques, Roularta Roeselaere, 2008, 151 p. : ill. ISBN 9789054668442


deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 7, JULI 2020

Brieven in de nacht

Hoda Barakat

De onvolmaakten

Ewoud Kieft

De poort

Natsume Sōseki

Het verschroeide land

Emiliano Monge

Ieder zijn eigen meer

Nenad Joldeski

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 7, JULI 2020

Dick Bruna

Bruce Ingman, Ramona Reihill

Het boek van Jongen

Catherine Gilbert Murdock, Ian Schoenherr (ill.)

Ik heet Reinier en ons huis is afgebrand

Joke van Leeuwen

Offerkind

Rob Ruggenberg

Vogel Vliegop

Julia Donaldson, Catherine Rayner (ill.)

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri