Fotografie

Beautiful: De fotografie van Loredana Nemes

door Kris van Zeghbroeck

De Duitse fotografe Loredana Nemes (geb. 1972) groeide op in en rond het stille middeleeuwse stadje Sibiu, aan de voet van Transsylvanische Alpen. Gesticht door Duitse inwijkelingen op uitnodiging van de toenmalige Hongaarse vorst, staat het huidige Roemeense stadje voor een historische culturele verscheidenheid. Voor Loredana was er geen mooiere plek om gelukkig op te groeien, maar de realiteit was grimmiger voor haar ouders onder het communistische regime.

Als ze veertien is, vlucht ze met haar ouders naar Duitsland, voor vele Duitse Roemenen het beloofde land. Daar studeert Loredana in Aken Germaanse filologie en wiskunde en strijkt aan het begin van het nieuwe millennium neer in Berlijn, waar ze haar carrière als zelfstandige fotografe op de sporen zet en later fotografie doceert.

Mensen staan centraal in de vele projecten die Nemes tot nu uitwerkte, zoals ‘Roemeense gezichten’, ‘Vietnam’ en ‘Glashütte’ (mensen voor het raam), waarvan we beelden vinden op haar website (www.loredenanemes.de). Een viertal projecten werden in boekvorm gepubliceerd, waaronder Underground (2007 — mensen in de metro), Beyond (2010 — mensen vervormd achter de vaak niet-transparante vensters van migrantencafés) en het recent verschenen Beautiful (2013).

Daarin brengt Nemes een ode aan haar jeugd in Sibiu en de inwoners van de streek in de periode 2002 tot 2009. Een van haar recentste projecten is ‘Distortions’, waarin de hoogzwangere Nemes vervormde naaktstudies van zichzelf maakt in de weerspiegeling van verchroomde badkamerobjecten. Met 'Beautiful' wordt al vanuit de titel een vorm van esthetiek aangereikt, die overdraagbaar is op Nemes’ hele oeuvre. Of het nu om heldere portretten, vervormde reflecties of door een laag (bv. mat glas) gefilterde beelden gaat, steeds staan compositie en belichting centraal, die het geheel op een hoger esthetisch niveau tillen. 

Dat werkt bij de meeste projecten, waar het idee prioritair is, het studiogevoel in de hand, ook al wordt er op locatie gewerkt. Zoals bij ‘Glashütte’, Underground, Beyond of ‘Blossom Time’ (haar nieuwste project waar lentebloesems en (liefdes)relaties centraal staan).

Wel evolueert ze naar een verrassende vorm van decoupage binnen korte fotoreeksen (waarbij figuren soms van de ene op de andere foto van pose veranderen), om zo het statische van het poseren te doorbreken.

Heel anders zijn de documentaire beelden van ‘Roemeense gezichten’, ‘Vietnam’ en ‘Beautiful’, omdat de couleur locale de foto’s kleur en spontaniteit geeft. Nochtans werkt Nemes op het sterk persoonlijke ‘Distortions’ na uitsluiten met zwart-witfoto’s. Die geven haar documentaire projecten een tijdloos karakter.

Met Beautiful brengt Nemes een bijzonder fotoboek dat inspeelt op het traditionele karakter van haar geboorteplaats, al dan  niet in contrast met elementen uit het moderne leven. Haar begeleidende teksten geven beklijvende poëtische indrukken die de foto’s verbinden met haar jeugd en voorgeschiedenis.

‘Steeds staan compositie en belichting centraal, die het geheel op een hoger esthetisch niveau tillen. Dat werkt bij de meeste projecten, waar het idee prioritair is, het studiogevoel in de hand, ook al wordt er op locatie gewerkt.’

Nemes Loredana: Loredana Nemes, Hatje Cantz Verlag, p. 144 : ill. ISBN 9783775736534





deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 4, APRIL 2021

BOEM Paukeslag / Besmette stad

Matthijs de Ridder

De schuilplek

Egon Hostovsky

Een waarschijnlijk toeval

Max Greyson

Shuggie Bain

Douglas Stuart

Vaarwel. Achtergelaten gedichten

Lucebert, Graa Boomsma (sam.)

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 4, APRIL 2021

De nieuwe jongen

David Almond, Marta Altés (ill)

Een mama is als een huis

Aurore Petit

Het hart van het meisje

Siska Goeminne, Tim Van den Abeele (ill.)

Hier zijn draken

Yorick Goldewijk, Yvonne Lacet (ill.)

Zoeken naar Esther B. en het voorval met Benito

Do van Ranst

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri