Lange tijd heeft het er naar uitgezien dat Week 36 (2012)
en In jouw plaats (2013) de enige naar het Nederlands vertaalde boeken
van de Zweedse Sofie Sarenbrant zouden worden. Acht jaar later waagt uitgeverij
Luitingh-Sijthoff zich toch aan de reeks rond rechercheur Emma Sköld, waarmee
Sarenbrant in haar thuisland in 2019 werd uitgeroepen tot ‘crime writer of the
year’. Een beetje vreemd is wel dat Berouw reeds het derde deel is rond
Emma Sköld en hoewel je het boek perfect losstaand kan lezen, mis je uiteraard
toch achtergrond die in de vorige twee delen aan bod kwam.
De zesjarige Astrid vindt op een
ochtend het levenloze lichaam van haar vader, Hans. Nu was Hans geen doetje,
mishandelde hij regelmatig haar moeder, Cornelia, en dronk hij meer dan goed
voor hem was. Om deze redenen zouden Cornelia en Astrid de volgende ochtend
vluchten, maar iemand is hen voor en heeft Hans ‘s nachts met een keukenmes om
het leven gebracht. Omdat er geen sporen van inbraak worden gevonden, is
Cornelia de voornaamste verdachte. Maar Astrid beweert dat er ’s nachts iemand
aan haar bed stond die haar wang streelde. Rechercheur Emma Sköld botst al
meteen op moeilijkheden om de zaak objectief te bekijken. Cornelia is immers
een goede vriendin van Emma’s zus Josefin, die zo willens nillens bij de zaak
betrokken raakt.
Berouw speelt zich af in een tijdspanne van enkele dagen en wordt
verteld vanuit verschillende perspectieven. In de eerste plaats door Emma Sköld,
die moet uitzoeken wie Hans heeft vermoord, maar ondertussen ook privé woelige
watertjes doormaakt. Ze is zwanger van haar vriend, maar haar ex kan hun breuk
niet verwerken en duikt te pas en te onpas in haar leven op. Daarnaast is er
Josefin wier man heeft bekend dat hij op een andere vrouw verliefd is. En dan
is er uiteraard nog Cornelia, die ervan wordt verdacht haar gewelddadige man te
hebben vermoord. Het valt al op dat Sarenbrant bewust kiest om drie vrouwen
centraal te stellen. Daarbij heeft ze veel oog voor hun privélevens en
innerlijke sores. Hierdoor komt het spanningselement bij momenten iets minder
goed uit de verf.
De spanning moet komen van korte hoofdstukjes, die worden verteld vanuit
het standpunt van een onbekende man. Het blijft lang gissen naar de identiteit
van deze man, maar Berouw sluit af met een serieuze cliffhanger, waaruit
moet blijken dat zijn spel nog niet is uitgespeeld. Berouw is een
vakkundig geschreven thriller met sterke vrouwen in de hoofdrol. Hier en daar
had de balans meer mogen overslaan ten voordele van de spanning, maar als
eerste deel in een lange serie, doet dit alvast smaken naar meer.
Sofie Sarenbrant: Berouw, Luiting Sijthoff,
Amsterdam 2020, 366 p. ISBN 9789024590698. Vertaling van Visning pågår door Edith Sybesma. Distributie: VBK België
deze pagina printen of opslaan