De Zwitserse fotograaf Mario
Paoluzzo (°1949) heeft een verleden in de reclame- en de industriële fotografie
van zijn thuisstad Biel. Uiteindelijk vond hij zijn weg naar de kleurrijke
wereld van de reisfotografie. Hij publiceerde fotoboeken over onder meer de
Verenigde Staten, Cuba, Ethiopië en China, zowel in zwart-wit als in kleuren.
Die exotische werelden vervielen
echter in het niets toen hij geconfronteerd werd met de desolate noordelijke
landschappen van de Faeröereilanden en IJsland. Met uitgaven als Island,
North, Faroe Islands en Terra Borealis heeft hij een unieke
verzameling van zwart-witcomposities gecreëerd die blijvend tot de verbeelding
spreken.
In 1991, tijdens zijn eerste grote
reis naar het verre Noorden, voer Mario Paoluzzo met de ferry Norröna van
Denemarken naar IJsland met een tussenstop op de Faeröer eilandengroep. Hij
ontdekte een nieuwe, exotische en verbazingwekkende wereld:
‘ruige groene landschappen met
zwarte kliffen die zich in de zee storten, het snijdende geluid van
vogelzwermen, dagen die uitlopen tot in het midden van de nacht en een
verbazingwekkend gevoel een magische plaats ontdekt te hebben. Het was een goed
bewaard geheim, een plaats die niet langer behoorde bij de oude wereld van
Europa.’
De lucht was staalblauw toen
Paoluzzo de hoofdeilanden Streymoy en Esturoy bezocht. Hij zou nog een tiental
keren voor meerdere weken terugkomen om alle eilanden in verschillende
seizoenen te bezoeken, maar het duurde vijftien jaar voor hij de blauwe lucht
van zijn eerste bezoek zou terugvinden. Hier regent het namelijk driehonderd
dagen per jaar.
‘Ik telde het aantal grijze natte
dagen niet, maar één ding staat vast: je moet steeds een fysieke prijs betalen
voor goed weer de magie en het mysterie van deze eilanden prijsgeeft.
Geschakeerde tinten van helderheid worden gefilterd door de tot de verbeelding
sprekende wolksculpturen, waardoor nu en dan een kostbare zonnestraal
doorbreekt die een klif of vallei belicht, als om het unieke karakter ervan in
de verf te zetten. Of de dikke mist, binnendrijvend vanaf de zee, die in een
oogwenk het landschap wegveegt, om de bezoeker in een nevelige droom toe te
dekken, de stilte enkel verstoord door het geluid van de misthoorn. Deze
momenten zijn hemels en doen alle ontberingen snel vergeten.’
Met die woorden bezingt Paoluzzo
een tijdloze plaats waar je tot rust kan komen en jezelf kan laten opgaan in de
oneindige ruimte.
Ook het koude en natte IJslandse
klimaat kwam als een schok voor Paoluzzo, zodat hij zich, na een lauwe hap en
de afwas in het ijskoude water, vaak afvroeg wat hij hier in godsnaam
uitspookte. Maar gaandeweg ontdekte hij het noorderlicht:
‘Ik raakte gewend aan de open
ruimte en het gevoel van eenzaamheid dat me aan het begin angst inboezemde. Het
weer veranderde voortdurend, van zonneschijn naar regen, gevolgd door sterke winden,
met als orgelpunt een heldere azuurblauwe hemel. Het landschap was nooit
hetzelfde, dezelfde plaats zelden identiek bij een tweede bezoek. Ik besefte
slechts achteraf dat ik het paradijs voor een fotograaf ontdekt had, al die
nuances die ik thuis op de foto’s ontdekte, stuk voor stuk een getuigenis van
het voortdurend veranderende klimaat van IJsland. Naarmate de tijd verstreek,
werden mijn foto’s rustiger, sereen en contemplatief. De energie van het
landschap vulde de beelden met zijn brute kracht. Ik voelde me als in een
zentuin en liet de rust over me heen glijden.’
Het feit dat water- en
rotspartijen een belangrijke rode draad vormen in Paoluzzo’s
zwart-witlandschappen is daar niet vreemd aan. Regelmatig herinneren de sporen
van menselijke aanwezigheid ons eraan dat de lege, intens geschakeerde
monochrome landschappen van Paoluzzo deel uitmaken van de identiteit van de
plaatselijke bewoners en niet zomaar abstracties van de natuur zijn.
In die zin blijft Paoluzzo meer
een reis- dan een landschapsfotograaf. Een gegeven dat sterker aanwezig is in
zijn kleurenfotografie, zoals Geheimnisvolles Island demonstreert. Hier
krijgt de mens een groter aandeel toebedeeld. De sterkere contouren van de
zwart-witfotografie worden bovendien afgezwakt in de expressieve
kleurschakeringen, die iets van geschilderde landschappen hebben.
Mario Paoluzzo: North, Flasback
Publications Nidau, 120 p. : ill. ISBN 3716514160
Mario Paoluzzo: Faroe Islands,
Benteli Bern, 2009, 108 p. : ill. ISBN 9782828910969
Mario Paoluzzo: Geheimnisvolles
Island, Benteli Bern, 2009, 169 p. : ill. ISBN 9783716515488
Mario Paoluzzo: Terra Borealis, Benteli Bern, 2010, 191 p. : ill. ISBN 9783716516386
deze pagina printen of opslaan