Vanaf negen jaar

JEUGDBOEKEN NR. 5, MEI 2018

David Almond: Het wonderlijke verhaal van Angelino Brown

door Jürgen Peeters

9+ - In zijn nieuwste kinderboek wordt David Almond als ‘een van Engelands succesvolste en meest bekroonde schrijvers van kinder- en jeugdboeken’ geïntroduceerd. Dat blijkt nauwelijks overdreven; Almond, die in 1998 met De schaduw van Skellig debuteerde, werd in 2010 met de prestigieuze Hans Christian Andersen Award bekroond. De jury loofde het magisch-realisme in zijn psychologisch onderbouwde adolescentenromans, waardoor boeken als De wildernis (2000), De vuurvreter (2005), Duister (2008) en Slangenkuil (2010) in een unheimlich sfeertje baden. In zijn vorige boek De jongen die met piranha’s zwom, vertrok Almond eveneens vanuit een magisch-realistische plot, die hij in tegenstelling tot z’n adolescentenromans met een luchtige stijl en humoristische intermezzo’s combineerde. Het wonderlijke verhaal van Angelino Brown sluit sterk bij die opzet aan.
 
Het wat ingedommelde bestaan van buschauffeur Bert Brown wordt danig op z’n kop gezet wanneer er een engel in z’n borstzakje verschijnt. Na de eerste schok krijgt de wat zeurderige chauffeur meteen een beter humeur, want dat positieve effect heeft Angelino – zoals de engel gedoopt wordt – op z’n omgeving. De wonderbaarlijke ontmoeting met het gevleugelde wezentje wordt zowel door Bert als z’n vrouw Betty als volstrekt normaal geaccepteerd. Aan hun omgang met Angelino worden de overige personages grotendeels afgemeten. Vooral kinderen, en dan met name het trio Nancy, Jack en Alice, die de engel zonder voorbehoud in hun hart sluiten, kunnen op Almonds goedkeuring rekenen. Dat geldt ook voor wat naïeve, maar goedhartige volwassenen als Bert en Betty.
 
Minder begrip toont de auteur voor verstarde figuren die autoriteit vertegenwoordigen en meestal slechts in hokjes denken, zoals het waarnemend schoolhoofd mevrouw Mol, professor Stinkie of de onderwijsinspecteur. Niet toevallig plaatst Almond hen in schril contrast met de goedlachse, enthousiaste lerares Kunst, mevrouw Monteverdi, die sterk in de capaciteiten van haar leerlingen gelooft en buiten de lijntjes durft kleuren. Dat alles neigt naar een weinig genuanceerde, zelfs stereotype tweespalt, maar Almond bewijst met verve hoe personages kunnen evolueren en verleent ook doorgewinterde slechteriken een tweede kans.
 
Na de uitgebreide introductie van Angelino verliest het verhaal wat aan kracht. De ware reden voor de komst van de engel laat zich vooral tussen de regels aflezen; Angelino fungeert als plaatsvervanger op aarde voor het overleden zoontje van Bert en Betty. Een wat doorzichtige wending, al siert het Almond dat hij deze insteek slechts aanstipt. Spannend wordt het pas echt wanneer een zekere Kevin Hackmans in opdracht van zijn baas Angelino ontvoert. Deze zelfbenoemde ‘slechteriken en misdadigers’ willen de engel voor grof geld aan de hoogste bieder verpatsen. Verbeten zetten Bert en Betty de achtervolging in, geholpen door Nancy, Jack en Alice. Tegenover de verregaande domheid en onkunde van de politie, verpersoonlijkt door brigadier Grond, plaatst Almond de doortastende kinderen. Dat resulteert in enkele enerverende passages, tot Angelino transformeert, met een al te makkelijke oplossing tot gevolg. Een spijtige ontwikkeling, want de plot van dit fantasievolle kinderboek had meer potentieel.
 
Net zoals z’n vorige kinderboek is Het wonderlijke verhaal van Angelino Brown met veel vaart geschreven, wat aan het hoge vertelritme en de spanningsopbouw bijdraagt. David Almond maakt veelvuldig gebruik van alliteraties en assonanties, wat in ritmische zinnen resulteert. Ook zijn karakteristieke humor verleent het verhaal diepgang, al hoort een te pas en te onpas windjes latende engel daar niet bij. Minder overtuigend blijkt Almonds drang tot maatschappijkritiek; het wereldnieuws wordt vernuftig ontleend en van ironisch commentaar voorzien:
 
‘De minister van Economische Zaken staat op de voorpagina. Hij kijkt heel streng. Hij zegt dat arme mensen nog armer moeten worden zodat ze harder gaan werken.’
 
Het siert de auteur dat hij niet openlijk wil preken, maar zijn veelvuldig fulmineren tegen de starre doelgerichtheid van het onderwijs, slechts gefocust op kennisoverdracht, gaat gaandeweg vervelen.
 
De comic-achtige figuurtjes van de Britse illustrator Alex. T. Smith verlevendigen het verhaal, al komen ze beduidend beter tot hun recht in een kleurrijke context, zoals op de voorflap. Herleid tot grijs-, zwart- en wittinten verliezen ze veel van hun zeggingskracht.

Het wonderlijke verhaal van Angelino Brown bevat enkele spannende scènes, maar Almond schrijft– net zoals in z’n vorige kinderboek – te veel volgens een vast recept, waarvan humor, fantasie en avontuur de belangrijkste ingrediënten uitmaken. Het zijn verhalen die makkelijk weglezen en weleens een glimlach ontlokken, maar verder geen blijvende indruk nalaten. Hopelijk wendt David Almond zijn ware schrijftalent opnieuw aan een zenuwslopende, psychologisch uitgebalanceerde adolescentenroman, waarmee hij z’n naam gevestigd heeft.
 
David Almond: Het wonderlijke verhaal van Angelino Brown, Querido, Amsterdam 2018, 254 p. ill. ISBN 9789045120911. Vertaling van The tale of Angelino Brown door Annelies Jorna. Distributie Standaard Uitgeverij.

Meer over het werk van David Almond lees je hier

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 9, OKTOBER 2018

Blinde drift

Belinda Bauer

De rover

Robert Walser

Heel de tijd

Leo Pleysier

Onder een koperen hemel

Stefan Hertmans

Zeiseman

Martha Heesen

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 9, OKTOBER 2018

De invloed van Gregie De Maeyer (1951-1998) op de (Vlaamse) jeugdliteratuur

‘Het wezen van de dingen vervaagt naarmate het zichtbaar wordt’

De slaapster en de spintol

Neil Gaiman, Chris Riddell (ill.)

Op zoek naar Stella

Gerda Dendooven

Rivieren

Peter Goes

Tegenwoordig heet iedereen Sorry

Bart Moeyaert

naar overzicht


‚Äč
ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri