Gevangen in collectief trauma
In zijn debuutroman, Je zult terugkeren naar Región, introduceert de Spaanse romanschrijver en essayist Juan Benet (1927-1993) de fictieve landstreek Región, waar ook een groot deel van zijn latere romans zich
zou afspelen. Región, niet meteen te herkennen als een bestaand gebied in
Spanje, bevindt zich in een andere werkelijkheidsdimensie. De inwoners zijn
dolende, contourloze, bijna abstracte zielen die met hun oorlogstrauma's
proberen om te gaan. Benet reflecteert diepgaand op deze trauma's, fileert de
'geschiedenis' en brengt de gevolgen van een burgeroorlog op het menselijk
denken en voelen nauwgezet in kaart. Deze roman vergt overgave aan de
permanente onzekerheid, fundamentele eenzaamheid en volstrekte duisternis die
eigen zijn aan Región. Toch is het er geenszins een tranendal, wel veeleer een
intrigerend universum waarin je intens, nu eens wanhopig, dan weer verrukt
(ver)dwaalt. Wie Región betreedt, is gedoemd om in cirkels te lopen en een
gevangene van de tijd en het lot te zijn. Je zult terugkeren naar Región, een
waarachtig taalmonument, monumentaal vertaald door M. Vanderzee, biedt een
onconventionele, genuanceerd filosofische kijk op grote thema's als liefde en
seksualiteit, wrok en schaamte, schuld en boete, herinnering en eenzaamheid,
moraal en hypocrisie, onverschilligheid, ziekte en dood.
De roman begint met een
tientallen pagina's lange, gedetailleerde beschrijving van de geografische en
klimatologische kenmerken van een oeroud landschap, zoals waargenomen door een
naamloze reiziger, die gedurende het hele verhaal nu en dan aan het woord zal
komen. Barre, lange winters en kurkdroge, bloedhete zomers teisteren de
schrale, bergachtige streek van Región, met zijn steile rotswanden en gloeiend
hete woestijnvlakten. De inwoners concentreren zich in enkele vervallen stadjes
en desolate dorpen. Overal rondom staan verbodsborden: bezoekers zijn niet
welkom. Op de berg Monje, de hoogste piek van de Sierra de Región, woont de
legendarische, onverschrokken bewaker Numa. Geen bewoner van Región heeft hem
ooit gezien en niemand praat over hem. Toch klinken regelmatig schoten op uit
de bergen (weer een onfortuinlijke reiziger!). Het schimmige personage Numa zou
kunnen verwijzen naar Franco, maar dat is niet zeker, zoals niets in deze roman
zeker is. Het verhaal van Numa kunnen we overigens lezen in een ander
schitterend werk van Benet: de novellenbundel Een
graf / Numa, een legende.
Na de oorlog hadden de inwoners
van Región er resoluut voor gekozen hun traumatische geschiedenis te vergeten.
Hun collectieve onderbewustzijn stuitte echter op een smartelijk verleden,
diepgewortelde angst, gefnuikte verlangens en verstoorde illusies. Het gedeelde
trauma ontnam de bewoners hun menselijkheid en hun contouren. Ze kozen voor
onverschilligheid na de angst en de haat. In een lang hoofdstuk krijgen we
inzage in de militaire manoeuvres en strategieën, propagandatechnieken en
nationalistische retoriek van de strijdende partijen. Door de geïsoleerde
ligging kenden de gebeurtenissen in Región een ander tijdsverloop dan elders in
het land. De eerste gevechten begonnen er in 1936. Región had besloten trouw te
blijven aan de Republiek en kreeg aanvallen te verduren van het
opstandelingenleger onder leiding van de doortastende Kolonel Gamallo. <br />
Via zijsprongen
serveert Benet, mondjesmaat en in flarden, enkele persoonlijke verhalen die
getekend zijn door bedrog, rancune en verdriet. Benet geeft de Tijd een
sleutelrol door elke verwachting van een plot te kortwieken. Geen lineaire,
chronologische opbouw in deze roman, wel vervloeiing van verleden, heden en
toekomst, van dingen, landschappen en personen, van herinneringen en
mogelijkheden. Alles weerspiegelt alles in Región. In een van de mogelijke nu's
die Benet ons presenteert, vangen we een glimp op van de verlaten hoofdstad:
'de vage weerspiegeling van de straat in de natte ramen, voetstappen in de
regen'. We zien een jongen die, na het vertrek van zijn moeder, jaren geleden,
zo gewend raakte aan zijn eenzaamheid 'dat hij zich alleen als hij zich diep in
haar heeft teruggetrokken kan verzoenen met het volledige beeld van zichzelf'.
De jongen graaft in zijn bewustzijn naar de herinnering onder die eenzaamheid
en probeert de realiteit daarin een plaats te geven. Later in het verhaal zal
deze jongen nog een opmerkelijke rol spelen.
Benet gebruikt theatrale
middelen om zijn twee hoofdpersonages afwisselend aan het woord te laten.
Enerzijds is er de onverschillige dokter Sebastián, hoofd van een
psychiatrische instelling; anderzijds een mysterieuze vrouw die op een dag bij
de dokter aanbelt, op zoek naar overgave aan de kracht van haar ziekte (pas
later komen we te weten dat het hier om Marré Gamallo gaat, de destijds
gegijzelde dochter van Kolonel Gamallo, wiens verloofde ooit de onbereikbare
liefde van dokter Sebastián was). Marré neemt haar intrek in de vervallen
kliniek en voert lange gesprekken met de dokter. Echte gesprekken zijn het
niet, eerder (innerlijke) monologen, want beiden pikken nauwelijks in op wat de
ander zegt. Ook is niet altijd duidelijk wie aan het woord is. Toch luisteren
ze aandachtig naar wat gezegd of gedacht wordt. Ze delen immers eenzaamheid,
een groot verlies en een sterk ontwikkeld overlevingsinstinct. <br />
Beurtelings vertellen
de dokter en Marré over 'alles wat was voor het werd uitgewist'. De dokter over
zijn 'gevangenschappen': aanvankelijk door de keuze van zijn vader (telegrafist
en de bron van alle communicatie in Región), die demonstratief zijn
lotsbestemming tegemoet trad; vervolgens door zijn eigen verscheurdheid tussen
twee vrouwen, tussen genot en discipline. Marré, op haar beurt, vertelt over
haar ontvoering door revolutionairen (om haar vader onder druk te zetten), haar
gevangenschap en verkrachting. Voor de dokter betekende de oorlog het
afschaffen van het verlangen, voor Marré de opstand van haar toen nog jonge
lichaam tegen gebroken illusies en geschonden integriteit.
In Región moet je afstand doen
van herinnering, angst en hoop. Een andere keuze is er niet, dat is duidelijk.
Maar wat is in een van herinnering ontdane wereld nog de moeite waard?
'Genezing?' oppert Marré, die iets van haar opstandigheid bewaarde. De
apathische dokter had sinds twee jaar de deur voor niemand meer opengedaan. Hij
had alle hoop op genezing opgegeven en eindelijk rust gevonden. Door zijn
gesprekken met Marré komt echter vertwijfeling aan de oppervlakte. Bijna
terloops komen we intussen te weten dat er zich nog iemand in de vervallen
kliniek bevindt.
<br /> Oorlog voeren is ook gokken. Vlak voor de gevechten begonnen, gingen
Kolonel Gamallo en een mijnwerker via een kaartspel de strijd aan in een
casino, waarbij Gamallo per se een begeerd goudstuk wilde bemachtigen en zelfs
zijn verloofde, Maria, inzette. De dokter zag hoe het spel uit de hand liep en
wilde Maria helpen uit Región te vluchten. Zij wees hem af en verdween
spoorloos. Wat wordt er van een mens in een wereld waar alle geloof, liefde,
hoop, vertrouwen vervlogen zijn?
Marré en de dokter zijn tragische personages, die tegelijk
troost zoeken bij elkaar en een onderlinge psychologische strijd voeren. Ook
het huis lijkt een organisme waar een overlevingsstrijd woedt. Benet
mythologiseert en symboliseert voortdurend. Geen feit ligt vast en de
personages veranderen hun verhaal naargelang de heersende emotie. Omdat ze
zichzelf herhaaldelijk tegenspreken, krijgt ook de lezer geen grip op het
verhaal. Maar laat net dát de psychische conditie van Región zijn: het is een mentaal
labyrint. Región kan alleen in de verbeelding bestaan en is toch, paradoxaal
genoeg, de enige zekerheid die in het verhaal te vinden is. Door de aldoor
wisselende perspectieven, lijkt het soms of er een caleidoscopisch bewustzijn
aan het woord is dat herinneringen, lotsbestemming en gebroken illusies van
velen tegelijk weerspiegelt, in cirkelbewegingen en echo's.
De spoken van de oorlog wierpen
hun schaduwen over Región en veranderden elke neiging tot rationaliteit in
verstikkend gevoel, tot vervreemding en waanzin aan toe: een toestand waarin
liefde zichzelf onherroepelijk verslindt. In zo'n bolwerk van irrationaliteit
kunnen de personages dan ook niet anders dan twijfelen aan alles – inclusief
tijd en ruimte – en een diepe onverschilligheid cultiveren.
Om Benets roman naar waarde te kunnen schatten, moet je
het aandurven radicaal anders te lezen. Laat de idee van een plot los, laat een
zekere abstractie – los van tijd en ruimte – toe en zet alles in op de
verbeeldingskracht. Voorts hoef je slechts te genieten van Benets stilistische
meesterschap, dat uitnodigt om met volle aandacht te lezen, geen detail
over het hoofd te zien. Zijn sfeerschepping is onvergelijkelijk. Heel wat
passages zou je zo uit het hoofd willen leren, door wat ze teweegbrengen en
door Benets krachtige, accurate beschrijvingen. Het slot is even briljant als
huiveringwekkend. De laatste menselijke verhoudingen veranderen in ultieme
vervreemding, waarmee Benet de gruwel van eenzaamheid ten top voert.
Juan Benet: Je zult terugkeren
naar Región, Kievenaar, Heveadorp 2023, 408 p. Vertaling van Volverás a Región
door M. Vanderzee. ISBN 9789083046792
deze pagina printen of opslaan