Voor
literair recensent en romancier Arie Storm bleef de Nederlandse schrijver Frans
Kellendonk (1951-1990) ook nadat hij op zijn werk afstudeerde, een obsessie.
Hij kondigde jarenlang aan dat hij, ondanks hun beider afkeer van biografieën,
werkte aan een levensbeschrijving van Kellendonk. Het resultaat is Het laatste testament van Frans Kellendonk,
een verslag van de terugkeer op aarde van de schrijver in 2015. Hierin kijkt
Kellendonk op de schouder van de auteur mee naar wat er na zijn dood allemaal
gebeurd is en hoe hij sommige feiten tijdens zijn leven zag. We hebben dus te
maken met een roman, waarin Kellendonk zelf spreekt. Het boek is voorzien van
een nawoord door Arie Storm.
Kellendonk haalt zijn jeugd aan, maar ook conflicten die
ontstonden bij de publicatie van zijn roman Mystiek
lichaam. Daar doorheen weeft hij zijn verbazing over ontwikkelingen van na
zijn dood: de computer, internet, maar zeker ook de macht van de televisie op
het boekenvak. Zo wordt Het laatste
testament van Frans Kellendonk niet zozeer een biografie als wel een
pamflet waarin Arie Storm zijn meningen ventileert, niet zonder humor en ironie
overigens. Storm – in het verleden ook universitair docent creatief schrijven –
paste de theorie uit zijn eerdere werk (Het
schrijven van een roman: levensechte personages, overtuigende decors en
beeldend taalgebruik – Querido 2014) ook nu weer succesvol toe. In zijn
leerboek schrijft hij : 'Ze blijven het doen, schrijvers: echte mensen opvoeren
in hun romans' – en Storm laat Kellendonk dan ook uitgebreid uiteenzetten
waarom we met 'Het laatste testament' te maken hebben met een roman. Zo komt
het dat we het onderscheid tussen fictie en non-fictie nog slechts met moeite
kunnen maken. In het verleden leidde dat al vaker tot conflicten met mensen uit
zijn (werk)omgeving, en nu zullen collega's als Saskia Noort en Adriaan van Dis
niet blij zijn met het gesar van Storm. Meer dan een biografie over Frans
Kellendonk biedt Het laatste testament
dus een inzicht in het leven van Arie Storm: Storms voorkeuren (Nabokov,
Banville), ontmoetingen (met zijn idool) en dochter (Lolita) krijgen ruim de
aandacht. Gevolg gevend aan zijn eigen principes over een goede roman springt
Storm hierbij heen en weer tussen heden en verleden.
Vast staat dat Arie Storm zich
tijdens het schrijven van dit boek enorm moet hebben geamuseerd, dat lees je af
aan elke bladzijde. De klassieke, alles onthullende biografie over Kellendonk
is het zeker niet geworden. Dat is wellicht het werk van 'mijn andere biograaf,
mijn tweede', zoals Storm ook Kellendonk zelf laat zeggen over Jaap
Goedegebuure, die werkt aan een 'klassieke biografie' die in de loop van 2018
het licht zou zien. Wel hebben we hier een vlot geschreven, boeiend verhaal in
handen, hier en daar vilein over anderen, maar warm voor zijn hoofdpersonage.
Het laatste testament van Frans Kellendonk
is een lezenswaardig, hoewel beknopt werk geworden waarin we een (bedachte)
impressie van het leven van een bijna vergeten schrijver door een groot
bewonderaar voorgeschoteld krijgen. Het nawoord is grotendeels overbodig. Het
gaat vooral over Storm zelf en herhaalt, af en toe zelfs in dezelfde
bewoordingen als op de voorgaande bladzijden, wat zijn literaire voorkeuren en
ideeën zijn en wat zijn bedoeling met dit boek was.
Amsterdam : Singel 2015, 160
p. ISBN 9789025301002
deze pagina printen of opslaan