Bernard Wesseling is de auteur van een boeiend en divers oeuvre, met
een paar opgemerkte romans en een drietal dichtbundels. De schrijver slaagt
erin om zichzelf te variëren en toch een grote herkenbaarheid te behouden.
Daarenboven levert hij gestadig materiaal af van een hoge kwaliteit. Dat geldt
alleszins voor zijn nieuwe dichtbundel, die een Gorteriaans klinkende titel
heeft meegekregen. Tegelijk is het grafische teken ‘&’ een aanwijzing voor
het hedendaagse van deze poëzie, net zoals het opgeroepen beeld een
dubbelzinnige (allerminst traditioneel idyllische) sfeer oproept. De wereld
lijkt geen belofte maar een soort van omelet in wording.
Het titelgedicht evoceert
trouwens een bezoek aan het graf, waardoor het de gebrokenheid van het bestaan
oproept. Het dichterlijke ik is zich bewust van herinneringen en een gevoel van
gemis, maar die mentale processen worden onderbroken door een intens besef van
de aarde en de hemel. Dat resulteert in treffende visuele indrukken, waar de
observatie van details uitmondt in een soort van ultieme ervaring. Dat gebeurt
wel vaker in deze dichtbundel. Wesseling is inderdaad een meester in het
verbinden van microverhaaltjes met een breed uitwaaierend perspectief. Zijn
vertrekpunt is doorgaans klein: een anekdote of een schijnbaar eenvoudige
observatie, die via enkele rake beelden wordt opgeroepen. Die haast materiële
aanleiding wordt in de loop van het vers echter symbolisch voor een grotere
samenhang in de kosmos en de menselijke geest. Het ene beeld roept associatief
het andere op, allerlei herinneringen suggereren een soort van samenhang.
Vooral de wijze waarop natuurbeelden zo iets krijgen van een abstract beeld,
dwingt respect af.
Tegelijk is Wesseling geen wereldvreemd dichter. Integendeel, zijn verzen
zijn gegrepen uit de werkelijkheid en de belevingswereld van vandaag. Het
verleden – zowel het persoonlijke verleden als dat van bijvoorbeeld Van Gogh –
wordt als het ware tastbaar actueel. Die actualiteit van terroristische
terechtstellingen wordt bijvoorbeeld geschoven tussen andere fragmenten,
waardoor een bijzonder onheilspellende montage ontstaat. In die zin maakt de
dichter de spanning tussen het idyllische en de haast apocalyptische
vernietiging die al in de titel besloten lag, geheel waar. Een bundel van een
benijdenswaardige intensiteit en diepgang!
Amsterdam : Querido 2016, 59 p. ISBN 9789021402390
deze pagina printen of opslaan