Granta Best of Young American Novelists 3 (2017)

BOEKEN NR. 8, SEPTEMBER 2017

Ben Lerner: 10:04

door Kris van Zeghbroeck

Ben(jamin S.) Lerner (1979) is geboren en opgegroeid in Topeka (Kansas) in een gezin van psychologen. Ben studeerde poëzie aan Brown University (MFA) en doceert nu creative writing aan Brooklyn University (New York). Hij is in de eerste plaats bekend als dichter met de publicatie van drie dichtbundels: The Lichtenberg Figures (2004, Hayden Carruth Award), Angle of Yaw (2006, finalist National Book Award) en Mean Free Path (2010). Hij was de eerste Amerikaan die met de Preis der Stadt Münster für internationale Poesie (2011) bekroond werd. Zijn geboorteplaats Topeka speelt een rol in elk van zijn bekroonde poëziebundels, die intussen gebundeld zijn onder de titel No Art (2016).

In 2003 reisde Lerner naar Madrid met een Fulbright Scholarship, waar hij zijn tweede dichtbundel schreef. Meteen ook de kiem voor zijn debuutroman Leaving the Atocha Station die in 2011 verscheen (Believer Book Award). Een los op autobiografische feiten gebaseerde roman over een naamloze Amerikaanse dichter die in Madrid woont. De dichter gaat op de versiertoer en doorloopt de beginjaren van zijn carrière als schrijver met een amalgaam van gedichten, proza, online chats, essays en interne monologen: ‘a work so luminously original in style and form as to seem like a premonition, a comet from the future’. (The Guardian)

De in 2014 verschenen tweede roman 10:04 sluit aan bij de vorige roman. Intussen is de naamloze dichter beroemd geworden en woont hij in een door superstormen en sociale onrust geteisterde New York. Dankzij een riant voorschot staat hij er financieel goed voor, maar dan wordt bij hem een hartkwaal vastgesteld die hem fataal kan worden. Een goede vriendin vraagt hem om haar kinderwens met een spermadonatie te ondersteunen. Vanuit zijn eigen sterfelijkheid begint de dichter een dwaaltocht door de stad in verval, door musea en gaat hij op reis naar Marfa (Texas), het centrum van de minimalistische kunst. In een fragmentarische aaneensluiting van levensmomenten worstelt de dichter met de begrippen leven, dood en kunst.

Voor Ben Lerner is 'metafictie' geen op zichzelf betrokken artificieel gegeven om de draak te steken met de traditionele literaire conventies of de onmogelijkheid om de werkelijkheid te vatten in de verf te zetten. Lerner kiest meer voor openhartigheid: ‘I mean that the self-referentiality of my novel is a way of exploring how fiction functions in our real lives -- for good and for ill -- not a way of mocking fiction's inability to make contact with anything outside of itself. My concern is how we live fictions, how fictions have real effects, become facts in that sense, and how our experience of the world changes depending on its arrangement into one narrative or another’. (The Believer)

Ben Lerner: 10:04, Granta London, 2016, 245 p. ISBN 9781847088932.


deze pagina printen of opslaan



‚Äč
ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri