Nederlands proza

BOEKEN NR. 11, DECEMBER 2017

Paul Verrept, Ingrid Godon (ill.): De wereld

door Jen de Groeve

Kent u ‘m nog, de man van De bank? (De Eenhoorn, 2014) De man die op een bank in het park naar de wereld kijkt en wacht? In De wereld heeft hij nog niets aan zijn dagelijkse routine veranderd. Elke dag na kantoor, loopt hij het park in en gaat op zijn vaste plek zitten. Op een dag, die net zo was verlopen als alle andere dagen, verandert er iets. Wanneer de avond valt, wordt de man op de bank overmand door slaap. Wanneer hij weer wakker wordt, is de wereld anders. ‘Kom’, riep iemand. Hij staat op en breekt met zijn dagelijkse leven. Hij loopt de stad in, ‘verloren en vastberaden’, want de wereld, hoe beangstigend vreemd ook, roept.
 
De man neemt de trein, naar een hem toevallig aangereikt bestemming. Hij ontmoet er een kleine onopvallende man – als het ware een evenbeeld van zichzelf –, en het meisje Haja en haar oom, beiden op de vlucht naar een beter leven. Terwijl de trein om een onbekende reden lange tijd stilstaat, vervoegt nog een vrouw, Marjan, het gezelschap en vertelt Haja haar verhaal. Haar oom verdwijnt, laat een briefje achter: ‘Sorry’.  
 
Op hun eindbestemming lopen de man, de kleine man die hij dan maar ‘vriend’ noemt, Marjan en Haja naar het strand. Ze worden omringd door een menigte mensen, die eensgezind allemaal dezelfde richting uitgaan. De kleine man verdwijnt in zee. Twee walvissen komen uit het water, met op hun rug ‘wrakken van schepen, verdronken zeelieden en verdwenen steden’.
 
De man van de bank, getekend door eenzaamheid en onbenoemd verlangen, onderneemt een bijzondere reis vol ontmoetingen, vele vluchtig zij het nooit onbetekenend, uit enkele ontstaan sterke banden. Het is een verhaal over vele vormen van eenzaamheid, over grenzeloos verlangen, vluchten en thuis komen. Want in die eenzame, kwetsbare figuren gaat kracht schuil. De man van de bank heeft zijn leven in beweging gezet en het daarmee voor hem en anderen een positieve, hoopvolle wending gegeven.  
 
Verrept schrijft sober en poëtisch, en laat voor de lezer alle ruimte om het verhaal op elk punt verder te denken. Zijn compagnon de route voor De wereld was opnieuw Ingrid Godon, die haar gelijke niet heeft in het uitbeelden van emoties. In zware gekleurde lijnen geeft ze de personages veelal enkel in contourlijnen weer, slechts zeer gedeeltelijk en schijnbaar achteloos ingekleurd, soms over en door elkaar heen getekend. Warrige mensenkluwens en in zichzelf gesloten, stille figuren vullen rijkelijk de bladzijden. IJzersterk is het beeld van het meisje Haja, die met afgewende blik het harde verhaal van haar vlucht overzee vertelt. Star en gesloten, en uiterst kwetsbaar. Het vatten van menselijke broosheid is de grote sterkte van Godon. Met een ‘alleszeggende eenvoud’, zoals Mirjam Noorduijn haar werk typeert in de titel van haar artikel voor Ons Erfdeel (2017, nr. 2)
 
Paul Verrept is van vele markten thuis. Hij is schrijver, illustrator, grafisch vormgever en uitgever van theaterteksten, en het best bekend in de wereld van het theater en het kinderboek. Deze auteur laat zich dus niet in één categorie vatten. Verrept is een minimalist en tracht in tekst, beeld en ontwerp tot de essentie door te dringen. Boeken van hem die in kinderboekenfondsen zijn opgenomen, nemen door hun talige finesse en volwassen benadering van thema’s – ik denk bijvoorbeeld aan Mist of Kleine Pieter deed open  – een op zijn minst aparte plaats in het kinderboekenaanbod in en zouden niet misstaan in een poëziefonds.  
 
Recent zijn nog twee nieuwe boeken van hem verschenen: de novelle Het verloren voorwerp bij uitgeverij Larrios, en de poëziebundel Mijn lichaam van u met foto’s van Kathleen Vinck (Amerika).
 
De wereld wordt op de planken gebracht door Theater Stap in een voorstelling voor allen vanaf 8 jaar. Het boek zal in de eerste plaats jongeren en volwassen lezers aanspreken. Knappe, sobere vormgeving, zoals we ze van Verrept gewoon zijn.

Paul Verrept, Ingrid Godon: De wereld, De Eenhoorn, Wielsbeke 2017, 77 p. : ill. ISBN 9789462912601

deze pagina printen of opslaan



‚Äč
ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri