Catherine Lacey (1985) is geboren en getogen in Tupelo (Noord-Mississippi).
Ze haalde een BA aan de Loyola University (Chicago) en een MFA aan Columbia
University (New York). Lacey runde een bed and breakfast en werkte als kok en als
kunstenaar (OMI International Arts Center) voor ze probeerde als freelance
schrijver van non-fictie aan de bak te komen.
Een aantal lostaande kortverhalen over een reis
door Nieuw-Zeeland, waar ze op verschillende boerderijen werkte,
gaf uiteindelijk de aanzet voor haar debuutroman Nobody Is Ever Missing (2014, vert. Niemand is ooit verloren). Zonder dat het de bedoeling was, raakte
Lacey zo gelanceerd als romanschrijver.
In 2017 volgde wel een
non-fictie boek (in samenwerking met Forsyth Harmon) The Art of the Affair: An Illustrated History of Love, Sex, and
Artistic Influence, maar tevens haar tweede roman The Answers (De antwoorden). Bij uitgeverij Granta is intussen ook een bundeling van
Lacey’s kortverhalen Certain American States (2018) verschenen.
Losse verhalen en stukken van haar hand verschenen
eerder al in onder meer The Atlantic,
The Believer, Granta magazine, McSweeney's
Quarterly, The New York Times, The Paris Review Daily en Electric Literature's Recommended Reading. Lacey is thuis in New York, maar als 2017-2018 Grisham Writer in Residence aan de
University of Mississippi, voelt ze de wortels van haar geboortestaat, hoewel ze geen uitgesproken
literaire band heeft met het Amerikaanse Zuiden.
Op basis van dit palmares
werd Catherine Lacey geselecteerd voor de Granta Best of Young American
Novelists 3 (2017), een lijst die om de tien jaar door het magazine Granta wordt opgesteld om jong (jonger
dan veertig) en veelbelovend Amerikaans talent in de schijnwerpers te zetten.
In Niemand is ooit verloren volgen we Elyria, een jonge,
depressieve vrouw, die haar bizarre naam dankt aan haar alcoholische moeder en
haar echtgenoot, wiskunde professor Charles, aan de zelfmoord van Ruby, haar
adoptiezus. Elyria en Charles vonden elkaar in de rouw om Ruby, zodat hun
relatie eigenlijk op dood en verlies gestoeld is. Je zou voor minder de pedalen
verliezen en plotseling, zonder iemand
iets te vertellen, vertrekt Elyria naar Nieuw-Zeeland en verdwijnt in het niets.
De
pracht en de rust van het landschap krijgt een opvallend tegengewicht in de
ongedurige, onstuitbare stream-of-consciousness van Elyria. Haar donkere,
kolkende gedachtestroom contrasteert sterk met de oplichtende schoonheid van
het landschap. Achtervolgd door haar verleden, stilistische vormgegeven in een
denderende stroom van (ook voor de lezer) uitputtende gedachten, verliest
Elyria de grip op haar bestaan. De romantitel Nobody Is Ever Missing is een quote uit John Berrymans gedicht ‘Dream
Song 29’.
Met haar dystopische roman,
The Anwers (2017, vertaling De antwoorden), wordt het kritische
succes van Lacey’s debuut bevestigd en verder uitgediept. De werkloze protagonist
Mary Parsons staat met haar rug tegen de muur. Vervreemd van haar Evangelische
familie, gaat ze gebukt onder schulden en wordt ze door pijnlijke symptomen
verteerd die een dure behandeling vragen. Een mysterieuze job, The Girlfriend
Experiment (The GF), biedt een uitweg.
Het brein achter het experiment is een
beroemde Hollywood acteur die een rist mislukte liefdesrelaties achter zich
aansleept. Bedoeling is de essentie van de liefde te vatten, voor ze wegdeemstert, en te achterhalen waarom verliefden van elkaar vervreemden. Mary
krijgt de rol van Emotional Girlfriend
toebedeeld, terwijl ze de set deelt met onder meer Maternal Girlfriend, Mundane
Girlfriend en Angry Girlfriend, onder het toezicht van een Intimacy Team.
Het research team dat de acteur ingehuurd
heeft om het project te leiden, heeft echter een eigen agenda: zij willen niet
enkel de gevoelens van de proefkonijnen meten, maar ook gevoelens opleggen door
elektronische impulsen: ‘Our intent is
to create a treatment that can allow people to feel what they want to feel and
not feel those feelings that are unhelpful to them’.
De vrouwen dragen echter de psychologische bagage van hun verleden met
zich mee, wat voor conflicten zorgt. Met haar diepgravende, hypnotische proza boort
Lacey naar de essentie van de vrouwelijke bewustzijn en de manier waarop de
maatschappij en de heersende conventies erop inwerken. Voor Mary is liefde
nefast voor het harmonische geheel van lichaam, geest en ziel: ‘It warps a person from the inside, changes all the
locks and loses all the keys’.
Het oeuvre van Catherine
Lacey mag dan heel divers zijn, de romans en verhalen zijn verbonden door
eenzelfde schrijfproces: ‘I never set out to do anything--I don't really know
how to write with a goal in mind. I tend to start from a place of bewilderment
and confusion and if I'm lucky and tenacious a book or story comes’. (Chicago
Review of Books)
Lacey’s werk is
doordrongen van een soort zelfbewuste zinloosheid die de personages vooruit drijft van
de ene uitzichtloze situatie naar de andere. Liefde, verlies en losgeknipte
familierelaties stuwen de personages voort in de speelse verhalen van Certain
American States.
Aan het einde van
de rit is er geen doel bereikt, geen catharsis volbracht. De verhalen zijn
momentopnamen vol zoekende, meanderende zinnen, die ergens willekeurig de draad
oppikken en dan weer laten vallen. Qua verhaal is het werk van Lacey vrij
traditioneel, maar in de lyrische uitwerking is ze grensverleggend. 'Piercingly good'. (Anne Enright)
Catherine Lacey: Certain American States, Granta London 2018, 189 p. ISBN 9781783782208
Catherine Lacey: De antwoorden, Das Mag
Amsterdam, 2018, 385 p. ISBN 9789492478535. Vertaling van The Answers door Gerda Baardman en Lydia Meeder.
Distributie: Elkedag Boeken
Catherine Lacey: The Answers, Granta London, 2017, 294 p.
ISBN 9781783782178
Catherine Lacey: Niemand is ooit verloren, Das Mag
Amsterdam, 2016, 287 p. ISBN 9789082410655. Vertaling van Nobody Is Ever Missing door Gerda Baardman en Mirko Stuiveling.
Distributie: Elkedag Boeken
deze pagina printen of opslaan