National Book Award for Fiction

BOEKEN NR. 5, MEI 2018

National Book Award for Fiction: $ De afbrokkeling van het blanke, mannelijke bastion

door Kris van Zeghbroeck

Naast de Pulitzer Prize is de National Book Award de belangrijkste literaire bekroning in de Verenigde Staten voor een literair boek. De prijs wordt uitgereikt in vier categorieën: fictie, non-fictie, poëzie en jeugdliteratuur. Elke shortlist bestaat doorgaans uit vijf genomineerden, waaruit in het najaar een winnaar gekozen wordt. In tegenstelling tot andere bekroningen wordt er geen overkoepelend boek van het jaar verkozen. Tegenwoordig hebben Amerikaanse auteurs toegang tot de Britse Booker Prize, maar om in aanmerking te komen voor de National Book Awards moet je een Amerikaans staatburger zijn met een in de Verenigde Staten gepubliceerde uitgave. De National Book Awards zijn dan ook een uithangbord van de Amerikaanse literatuur.

Als we naar de historiek van de National Book Award for Fiction sinds 1950 kijken, valt het op dat de laureatenlijst door blanke mannen gedomineerd wordt. Vrouwen en niet-blanke auteurs zijn met minder dan een derde van de winnaars duidelijk in de minderheid. Een lijstje van de auteurs die verschillende malen bekroond werden (Saul Bellow (3), John Cheever (2), William Faulkner (2), William Gaddis (2), Bernard Malamud (2), Wright Morris (2), Philip Roth (2) en John Updike (2)) zet dit gegeven extra in de verf. Het is dan ook bijzonder dat de Afro-Amerikaanse auteur Jesmyn Ward (2) in 2017 op haar veertigste als eerste vrouw én eerste niet-blanke auteur aan dit lijstje kan toegevoegd worden.

In zekere zin zet Wards verdiende prestatie -- met de boeken Salvage the Bones (2011, nog altijd niet vertaald) en Sing, Unburied, Sing (2017, vertaling Het lied van de geesten) -- de schrijnende afwezigheid van de Afro-Amerikaanse Nobelprijswinnaar Toni Morrison op de laureatenlijst van de National Book Award in de schijnwerpers. Maar ook de tijdgeest zit er voor iets tussen: de laatste twee decennia zijn de verhoudingen duidelijk veranderd met zestig procent bekroningen in het voordeel van vrouwen en niet-blanke auteurs. Met net niet de helft aan vrouwen en (voor de helft overlappend) zes niet-blanke auteurs in de laatste twintig jaar lijkt die blank-mannelijke dominantie voor het eerst ingeperkt. De spreekwoordelijke melting pot van de moderne Amerikaanse literatuur wordt pas de laatste tien jaar echt in de verf gezet met voor de helft niet-blanke auteurs, hoofdzakelijk van Afro-Amerikaanse origine.

De Nederlandstalige belangstelling voor de National Book Award for Fiction was een tijd lang onvoorspelbaar met vooral vertalingen uit de overgebleven shortlist, maar sinds 2013 werden alle winnaars op rij vertaald. Wel werden de laatste twee jaar (voorlopig) minder werken uit de rest van de shortlist vertaald. Dat maakt dat de National Book Award nog steeds niet de haast onvoorwaardelijke belangstelling van de Nederlandstalige vertaalmarkt voor de Booker Prize kan evenaren.

In 2016 won de Afro-Amerikaan Colson Whitehead met The Underground Railroad (vertaling De ondergrondse spoorweg). Tevens goed voor de Pulitzer Prize, een dubbelslag met hetzelfde boek, die slechts zes auteurs voor hem binnenhaalden. De laatste die het Whitehead voordeed was Annie Proulx met The Shipping News (vertaling Scheepsberichten).

In 2015 werd Adam Johnson laureaat met de verhalenbundel Fortune Smiles (vertaling Als het lot lacht). Hij heeft tevens de Pulitzer Prize 2013 op zijn naam staan voor de roman The Orphan Master’s Son (vertaling Gestolen leven). Voor 2014 werd Phil Klay tot laureaat bekroond met de verhalenbundel Redeployment (vertaling Oorlogsverhalen) en in 2013 werd de Afro-Amerikaan James McBride bekroond met The Good Lord Bird (vertaling Lieveheersvogel).

2017
Jesmyn Ward: Sing, Unburied, Sing (winner) - Het lied van de geesten (Atlas/Contact)
Elliot Ackerman: Dark at the Crossing
Lisa Ko: The Leavers
Min Jin Lee: Pachinko - Pachinko (Meulenhoff)
Carmen Maria Machado: Her Body and Other Parties: Stories

2016
Colson Whitehead: The Underground Railroad (winner) - De ondergrondse spoorweg (Atlas/Contact)
Chris Bachelder: The Throwback Special
Paulette Jiles: News of the World
Karan Mahajan: The Association of Small Bombs
Jacqueline Woodson: Another Brooklyn

2015
Adam Johnson: Fortune Smiles (winner) - Als het lot lacht (Signatuur)
Karen Bender: Refund: Stories
Lauren Groff: Fates and Furies - Furie en fortuin (Hollands Diep)
Angela Flournoy: The Turner House - Het huis van de familie Turner (De Geus)
Hanya Yanagihara: A Little Life - Een klein leven (Nieuw Amsterdam)

2014
Phil Klay: Redeployment (winner) - Oorlogsverhalen (Lebowski)
Rabih Alameddine: An Unnecessary Woman - Een overbodige vrouw (Meridiaan)
Anthony Doerr: All the Light We Cannot See - Als je het licht niet kunt zien (House of Books)
Emily St. John Mandel: Station Eleven - Station Elf (Atlas/Contact)
Marilynne Robinson: Lila - Lila (De Arbeiderspers)

2013
James McBride: The Good Lord Bird (winner) - Lieveheersvogel (Xander)
Rachel Kushner: The Flamethrowers - De vlammenwerpers (Atlas/Contact)
Jhumpa Lahiri: The Lowland - Twee broers (Meulenhoff)
Thomas Pynchon: Bleeding Edge
George Saunders: Tenth of December: Stories - Tien december (Podium)

2012
Louise Erdrich: The Round House (winner)
Junot Díaz: This Is How You Lose Her - Zo raak je haar kwijt (Atlas/Contact)
Dave Eggers: A Hologram for the King - Een hologram voor de koning (Lebowski)
Ben Fountain: Billy Lynn's Long Halftime Walk - Billy Lynn en hoe hij de rust overleefde (De Bezige Bij)
Kevin Powers: The Yellow Birds - De gele vogels (Prometheus)

2011
Jesmyn Ward — Salvage the Bones (winner)
Andrew Krivak: The Sojourn
Téa Obreht: The Tiger's Wife - De tijgervrouw van Galina (Signatuur)
Julie Otsuka: The Buddha in the Attic - Waarvan we dromen (Mistral)
Edith Pearlman: Binocular Vision

2010
Jaimy Gordon: Lord of Misrule (winner)
Peter Carey: Parrot and Olivier in America - Parrot en Olivier in Amerika (De Bezige Bij)
Nicole Krauss: Great House - Het grote huis (Anthos)
Lionel Shriver: So Much for That - Dat was het dan (Contact)
Karen Tei Yamashita: I Hotel  

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 5, MEI 2018

Het genootschap van onvrijwillige dromers

José Eduardo Agualusa

Ik wordt

Harry Vaandrager

niets=iets

Wouter Godijn

Pachinko

Min Jin Lee

Terug naar Reims

Didier Eribon

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 5, MEI 2018

De muis en de muur

Britta Teckentrup

Ei! Ei!

Harriët van Reek en Geerten Ten Bosch

Het wonderlijke verhaal van Angelino Brown

David Almond

Liebermann. De zee van meneer Max

Koos Meinderts, Annette Fienieg (ill.)

Veertien

Tamara Bach

naar overzicht


‚Äč
ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri