Misdaad

BOEKEN NR. 9, OKTOBER 2018

Susanne Jansson: Het offerveen

door Karen Vandyck

Voor haar proefschrift biologie gaat Nathalie Ström de aanwezigheid van gassen meten in het veengebied rond het Zweedse Mossmarken. Het is een desolate plek waar de natuur heer en meester is en waarvan de legende de ronde doet dat hier mensen aan de goden werden geofferd. Verschillende personen zijn in de loop der jaren in het gebied verdwenen door de gevaarlijke moerasachtige ondergrond die een persoon in een mum van tijd opslokt. Ström kent de gevaren van het veen want ze is opgegroeid in de streek, waarna ze voor haar studie naar Göteborg trok.
 
Om haar onderzoek te kunnen uitvoeren, huurt Ström een afgelegen, basic hutje pal in het veen. Elke dag ziet ze dezelfde jogger op het loopparcours in het veen rennen. Het blijkt om kunststudent Johannes Ayeb te gaan met wie Ström goed blijkt op te schieten. Ze raakt meer en meer gesteld op de stipte hardloopsessies van Ayeb en het bezoekje dat hij haar dan brengt. Maar wanneer Ayeb tijdens een van zijn looptochten niet terugkeert, vindt Ström hem bewusteloos naast het looppad. Omdat in de buurt ook een twee meter lang vers gegraven graf wordt gevonden, wordt de politie erbij gehaald.
 
Dit debuut van de Zweedse Susanne Jansson werd in haar thuisland lovend ontvangen en inmiddels zijn de rechten al aan meer dan twintig landen verkocht. Het offerveen is een boek waarin de locatie een van de sterke punten is. Jansson weet de omgeving van Mossmarken treffend te omschrijven. Het verraderlijke maar beeldschone gebied waar het weer plots kan omslaan maar de zon enig mooi door de mist schijnt. Bijna zou je in een vliegtuig naar Zweden stappen.
 
Van hoofdpersonage Natalie Ström krijg je aan het begin van het boek weinig hoogte. Je weet niet veel over haar, maar er is duidelijk iets in haar verleden gebeurd waardoor ze naar Göteborg is gevlucht. Jansson laat beetje bij beetje de details over het verleden van Ström los. Het is een techniek die wel meer auteurs gebruiken, maar het houdt ook gevaar in. Het hoofdpersonage komt in het begin afstandelijk over en je krijgt geen band met haar, en het is moeilijker om deze band in de loop van het verhaal nog op te bouwen.
 
Gaandeweg wisselen de hoofdstukken waarin Ström de ik-verteller is, af met hoofdstukken die verteld worden door Maya Lind. Lind is kunstfotografe en heeft gewoond in New York, maar werkt nu parttime bij de Zweedse politie als fotograaf van plaatsen delict. In deze hoedanigheid wordt ze in het onderzoek betrokken en trekt ze ook zelf op onderzoek uit. Lind is duidelijk gebaseerd op auteur Jansson die volgens de achterflap ook gewerkt heeft als fotograaf in New York en Göteborg.
 
De spanning in Het offerveen is nooit echt om te snijden. Dit is een verhaal dat langzaam wordt verteld, zonder grote actiescènes of brute gewelddaden. De personages, maar vooral het mistige Zweedse decor staan hier centraal en zorgen voor een mysterieus sfeertje. Jansson heeft een aantrekkelijke schrijfstijl, maar de ontknoping valt helaas een beetje tegen. Een verdienstelijk debuut.
 
Susanne Jansson: Het offerveen, Cargo, Amsterdam 2018, 301 p. ISBN 9789403120706. Vertaling van Offermossen door Tineke Jorissen-Wedzinga. Distributie Standaard Uitgeverij 

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 11, DECEMBER 2018

Berta Isla

Javier Marías

De klaverknoop

Paul Demets

Het amusement

Brecht Evens

International Bakery (voorheen Cinema Royale)

David Nolens

Michael Ondaatje

Blindganger

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 11, DECEMBER 2018

De blauwe vleugels

Jef Aerts, Martijn Van der Linden (ill.)

De pittige pruim die een pop werd

Vojtěch Mašek, Chrudoš Valoušek (ill.)

De torens van Beiroet

Paul Verrept

De waarheid volgens Mason Buttle

Leslie Connor

Het mysterie van niks en oneindig veel snot

Jan Paul Schutten, Floor Rieder (ill.)

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri