Misdaad

BOEKEN NR. 10, NOVEMBER 2018

Walter Damen, Hilde Vandermeeren: Rusteloos

door Jooris van Hulle

Met de samenwerking met strafpleiter Walter Damen geeft Hilde Vandermeeren haar oeuvre een nieuwe wending. In het dankwoord aan het slot van Rusteloos wijzen beide auteurs erop dat het in de bedoeling lag en ligt ‘een nieuw concept te creëren’ dat uiteindelijk moet leiden tot een trilogie rond hoofdfiguur Kirsten Hartoghs. Deze uit West-Vlaanderen afkomstige advocate is in Lissabon aan de slag gegaan bij het befaamde advocatenkantoor Fontes & Associados. Waarom zij haar geboortestreek heeft verlaten, wordt duidelijk gemaakt in de proloog: Kirsten was tien jaar oud toen ze getuige was van de moord op hun zeventienjarige oppas. Dat haar getuigenis toentertijd de dader in de cel heeft gebracht, blijft haar achtervolgen, zeker als die na zijn vrijlating te weten is gekomen dat zij hem aan de galg heeft gepraat. Dat het dan Lissabon is geworden, heeft te maken met het feit dat haar vader, een sterspeler bij voetbalploeg Benfica, in een verkeersongeval is omgekomen.
 
Wat volgt in het corpus van de roman speelt zich af in het ‘heden’ in Lissabon. Kirsten heeft er alles voor over haar plaats in het advocatenkantoor te consolideren, ook al moet ze daarvoor opboksen tegen al of niet vermeende tegenkantingen. Raak typeert Vandermeeren de sfeer op het kantoor, waar het blijkbaar draait om ‘macht, afgunst, ego’s, vriendjespolitiek.’ Hoe zij zich staande moet weten te houden in het onderzoek naar de moord op de dochter van een vooraanstaand politicus, de voorzitter van de socialistische partij in Portugal, vormt de rode draad door een spannend en ingenieus opgebouwd verhaal. Kirsten blijft geloven in de onschuld van Marnick Tanghe, de Vlaamse bouwpromotor die het in Lissabon heeft gemaakt en nu beschuldigd wordt van de moord op het meisje. Dat zij blijft ingaan tegen alle vooroordelen, valse getuigenissen en het feit dat in de hoogste politieke kringen iedereen iedereen beschermt, tekent haar als advocate en als mens.  
 
Wordt de lezer in de eerste plaats meegesleept door de ontwikkeling van het onderzoek, ook aan de psychologische profilering van de personages wordt ruim aandacht besteed. Waarom Kirsten allergisch is voor de geur van bloemen, vormt een subtiele motieflijn binnen het geheel. Hoe sommige collega’s bij Fontes & Associados niet steeds blijken te staan voor wat ze willen doen geloven, zorgt voor onverwachte wendingen. Hoe hoofdverdachte Tanghe binnen zijn gezin moet omgaan met de handicap van zijn zoon Gilles is dan weer een zijmotief dat voor onverwachte cliffhangers zorgt (‘Ik heb het gedaan’, zegt Gilles op zeker moment, maar…. wat precies?). En de manier waarop Damen en Vandermeeren de opdringerigheid van de misdaadpers in beeld brengen, getuigt van bijzonder veel realiteitszin, ook als het gaat om het feit dat een proces al op voorhand in de media wordt gevoerd.  
 
In tegenlicht staan dan bedenkingen als deze: ‘Wie wil er nu een moordenaar verdedigen die gruwelijke feiten heeft gepleegd? […] Sommigen zouden wellicht opwerpen dat het uit pure sensatiezucht was, of uit honger naar media-aandacht.’ Voor Kirsten, en bij uitbreiding ook voor heel wat advocaten- strafpleiters staat dit voorop: ‘Waar het nog altijd om draaide was een afspraak met de waarheid.’ Dat zij daarbij haar relatie met Tomàs op het spel zet, tekent haar ten voeten uit als mens.
 
Rusteloos kondigt in de slotzin in een cliffhanger het tweede deel aan van de trilogie, dat ‘Bodemloos’ moet heten en waarin een directe rol wordt weggelegd voor de vrijgekomen moordenaar van de oppas: ‘Hij had zijn vliegticket naar Lissabon al geboekt.’  
 
Walter Damen & Hilde Vandermeeren: Rusteloos, Van Halewyck, Kalmthout 2018, 332 p. ISBN 9789461317681. Distributie Pelckmans 

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies



ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri