Over de tekeningen die Rembrandt maakte van
Elsje Christiaens, schreef Margriet de Moor de indringende roman De schilder en het meisje (2010). Ik heb
vaak aan deze roman teruggedacht bij de lectuur van Het spel van licht en donker van Matthias Rozemond. De Moor opent
haar roman met het beeld van de schilder, die zich op het moment dat zowat
iedereen in Amsterdam naar buiten is gekomen om de terechtstelling van het
meisje bij te wonen, heeft teruggetrokken en meer begaan is met de
kleurenextracten die hij moet zien te vinden om zijn schilderij (bedoeld is
hier ‘Het joodse bruidje’) te vervolmaken.
Aan het slot van Het
spel van licht en donker, de roman waarin Rozemond focust op de
jongelingsjaren van Rembrandt, wordt de terechtstelling van Aris Kindt, de aan
lager wal geraakte jeugdvriend van de schilder, beschreven. Hoe Rembrandt erop
reageert, tekent de kunstenaar die hij was, ten voeten uit:
‘Het liefst keerde hij de uitgelaten massa de rug toe. Hij
zei het toen, hij zei het nu: hij was een tevreden mens, zolang hij maar kon
schilderen en gevrijwaard bleef van grote zorgen.’
We schrijven midden de jaren
1650 op dat moment, de periode dat Rembrandt zoekende is, zeker als het erop
aankomt zichzelf een plaats te verwerven binnen de maatschappelijke structuren
die toen meer dan ooit de rangorde binnen het schildersgild bepaalden. In wezen
was het – en dan ben je al snel geneigd te denken: net als tegenwoordig – een
nooit eindigende paringsdans tussen macht en cultuur, een spel van ‘ons kent
ons’ om erkend te worden als kunstenaar. Dat Rembrandt binnen deze context
altijd zichzelf is gebleven en zijn ‘spel van licht en donker’, het
clair-obscur dat in het spoor van Caravaggio zijn waarmerk zou worden, steeds
verder is blijven uitpuren, maakt van hem een van de grootste kunstenaars aller
tijden.
Matthias
Rozemond heeft zich, middels gedegen archiefstudie over het Leiden van de
zeventiende eeuw, dat het kader vormt voor Rembrandts jeugd (stad was verdeeld
door godsdiensttwisten), ten volle ingeleefd in de persoonlijkheid van de
schilder. Vooral zijn vriendschap met Jan Lievens (1607-1674) komt in beeld,
toentertijd een van de succesvolste en meest bejubelde schilders. Rembrandts
wording als kunstenaar wordt vooral gezien vanuit het tegenlicht met de figuur
van Lievens. Rozemond verwoordt het zo:
‘En toch, - Rembrandt kon er onmogelijk de ogen voor
sluiten – lag om zijn vriendschap met Jan een rouwrand van naijver.’
In wezen kwam het er
voor de jonge Rembrandt, wiens financiële armslag duidelijk beperkt was, op aan
zich los te wrikken van de versmachtende greep die Lievens op hem had en die
tot uiting kwam in de kleinerende manier waarop die het werk van Rembrandt de
grond inboorde, vooral dan omdat zijn werken te donker waren. Mede door toedoen
van Constantijn Huygens, die hier ten tonele wordt gevoerd als gewiekst diplomaat
en Rembrandt introduceert in Den Haag, en galeriehouder Uylenburgh die hem
nadien naar Amsterdam brengt, vindt Rembrandt het spoor dat hij voor zichzelf
heeft willen uittekenen.
Dat Rozemond ook oog en oor heeft voor de diepere emotionele
kant – het boek is inderdaad veel meer dan een puur schilderkunstige benadering
– maakt van Het spel van licht en donker
een overtuigend ‘document humain’. Hoe Rembrandt een
affaire
begint met Machteld, het liefje van Lievens, kan bv. worden gezien als een
manier om zijn vriend partij te bieden. En de voorzichtig ontluikende
liefdesrelatie met Saskia, het nichtje van Uylenburgh, zal bij heel wat lezers
het beeld oproepen van de grote liefde uit Rembrandts leven. De slotzin van de
roman zegt veel in dit verband: ‘Voor zichzelf dacht hij: van jou ga ik elke
dag een tekening maken.’ Er is de kunstenaar Rembrandt, er is de mens
Rembrandt. Matthias Rozemond slaagt erin de volheid van de persoon in kaart te
brengen in een roman die het niet moet hebben van literaire hoogstandjes, maar
in een vlotlezende vertelling veel te bieden heeft.
Matthias Rozemond: Het spel van
licht en donker, Luitingh-Sijthoff, Amsterdam 2018, 365 p. ISBN 9789024576814.
Distributie VBK België
deze pagina printen of opslaan