Megan Goldin is niet de eerste auteur die het populaire fenomeen van de
escaperoom verwerkt in een thriller. Zo speelde o.a. ook Tik Tak van Chris McGeorge zich af in een afgesloten ruimte waaruit de
personages dienden te ontsnappen. In De
escaperoom vormen de gebeurtenissen in de afgesloten ruimte, in dit geval
een lift, niet het hoofdverhaal, maar eerder een middel om terug te gaan in het
verleden van de opgesloten personages. Dit zijn collega’s jurist Jules, financieel
expert Sam, ex-fotomodel Sylvie en teamleader Vincent de Vries. De vier werken
bij Stanhope and Sons, een toonaangevend investeringskantoor in Wall Street, en
hun werk is hun leven. Ze hebben de afgelopen jaren meer tijd met elkaar
doorgebracht dan met hun eigen partners. En ze gaan over lijken, letterlijk
zelfs want al snel blijkt dat hun collega Lucy Marshall zelfmoord pleegde.
Althans dat is
de officiële versie. Collega Sara Hall, de enige op kantoor die met de
autistische, maar briljante Lucy bevriend was, ziet in Lucy niet het type dat
zelfmoord zou plegen. Wanneer ze afspreekt met Lucy’s moeder en begint te
graven in Lucy’s leven ontdekt ze dat niet alles bij Stanhope and Sons even
koosjer is. Op zich is dit geen nieuws voor Sara want ze ondervond zelf al snel
dat alles voor Stanhope and Sons moet wijken en het minste foutje het einde van
je carrière kan betekenen. Daartegenover staan bonussen met een paar nullen en
een leven in de hoogste kringen van Manhattan.
Zelf noemt voormalig Reuters- en
ABC-correspondente Megan Goldin haar eerste in het Nederlands vertaalde boek
een ‘corporate thriller’. Met oog voor detail laat de Australische schrijfster
zien hoe het er achter de schermen van topcarrières aan toe gaat en hoe grenzeloze
ambitie, decadente luxe en hyperintelligentie hand in hand gaan met wraak, afgesprongen
miljardendeals en manipulatie. Een keiharde wereld waarin werknemers
gebrainwasht worden door het bedrijf en enkel denken in cijfers toegelaten is. Voor
de pas afgestuurde Sara Hall uit Chicago betekent dit een hele aanpassing en
ondanks het feit dat haar harde werk haar een plaats in Vincent de Vries’ team
oplevert, blijft het amorele en harde karakter van haar job wringen.
Aan het begin van De escaperoom worden Vincent, Jules, Sam
en Sylvie onder het mom van een teambuildingsactiviteit naar een verlaten
gebouw in de South Bronx gelokt. Wanneer ze in de lift naar de zeventigste
verdieping stappen, gaan de deuren echter niet meer open, maar toont een boodschap:
‘Welkom in de escaperoom. Jullie doel is eenvoudig. Er levend uit komen.’ De
claustrofobische gebeurtenissen in de lift worden afgewisseld door hoofdstukken
waarin ik-verteller Sara Hall haar beginjaren bij Stanhope and Sons schetst.
Door de afwisseling tussen heden en verleden krijgt de lezer steeds meer
details over het opgesloten viertal en Sara Hall zelf. Godin hanteert daarbij
een vlotte schrijfstijl die De escaperoom
de nodige vaart geeft. De ontknoping flirt met het ongeloofwaardige, maar past
ook wel binnen het kader van verraad en wraak. Een spannende, originele
thriller, zoals quotes van Lee Child en Harlan Coben de lezer op de kaft
beloven.
Megan Goldin: De escaperoom, Ambo/Anthos, Amsterdam
2019, 360 p. Vertaling van The Escape
Room door Roelof Posthuma. ISBN 978902634672. Distributie: VBK België
deze pagina printen of opslaan