Poëzie

BOEKEN NR. 1, JANUARI 2020

Jan Boerstoel: Tussentijd

door Jo Vanderwegen

Een van de meest getalenteerde liedtekstschrijvers van het Nederlandse taalgebied is ongetwijfeld Jan Boerstoel (°1944). Naar aanleiding van zijn vijfenzeventigste verjaardag verscheen nu de mooie hardcover Tussentijd, een selectie uit ruim vijftig jaar schrijven. Tweemaal won Boerstoel de Annie M.G. Schmidt-prijs voor het beste lied van het jaar, maar dat had gerust veel vaker mogen zijn, getuige de vele ontroerende, grappige of melancholische gedichten die we in de bundel aantreffen.  
 
Het werk van Jan Boerstoel karakteriseert zich door de aandacht voor taal en versvorm. Kenmerkend voor zijn beheersing van het taalspel is bijvoorbeeld Grijze panters, dat opent met de opsomming van de vreemdste soorten panters, zoals de nevelpanter, de pardelkat en de ocelot. Er is slechts één soort panter die je meer en meer aantreft, zo zegt hij, of het nu is in de rij voor de bioscoop, op het racecircuit van Zandvoort of in onderzeeërs – en dat is de grijze panter. Door de lezer aanvankelijk op het verkeerde been te zetten, en zijn tekst te doorspekken met doordachte humor neemt Boerstoel hem hier mee in zijn gedachtegang en geeft bovendien nog een maatschappelijke boodschap mee.
 
Voor vele groten van het Nederlandse cabaret, zoals Jenny Arean, Youp van 't Hek en Jasperina de Jong schreef Jan Boerstoel teksten voor liedjes die tot hun grootste successen zouden gaan behoren. Zo is de opener van het boek het bekende Opa’s verjaardag, destijds (1969) gezongen door cabaretgroep Don Quishocking, over de honderdste verjaardag van opa in het verzorgingstehuis. Hij wordt gevierd met toespraken, cadeaus en slingers. Voorts passeren het mooie De jaren zestig, De bokken en de schapen en Doodgaan de revue, alle gezongen door de buitengewoon getalenteerde grande dame van het Nederlandstalige kwaliteitslied Adèle Bloemendaal (1933-2017). Jan Boerstoel schreef ook veel voor kinderen. Zo bevat Tussentijd een lied over mensenrechten voor Kinderen voor Kinderen. Het is kenmerkend voor het gevoel voor engagement dat uit Boerstoels werk spreekt. Andere klassieke thema’s die in zijn werk veelvuldig aangetroffen worden, zijn de liefde en de dood.
 
Doordat veel van de liederen op plaat gezet zijn, hoor je bij het lezen de zangstem in je hoofd. Verrassend is misschien wel dat het de ene keer de popgroep De Dijk is, en dan weer de ravissante diva Karin Bloemen (met het ontroerende Geen kind meer), over het gevoel dat een volwassen kind overvalt op de dag dat je moeder sterft.
 
Benadrukt dient te worden dat alle opgenomen gedichten uitdrukkelijk geschreven zijn om gezongen te worden. Dat neemt niet weg dat het een feest is Tussentijd fysiek te kunnen doorbladeren en al die prachtige teksten te kunnen nalezen. De samensteller schikte het werk van Boerstoel chronologisch, voorzag een alfabetische index alsook een overzicht van de uitvoerders. De lyrische inleiding is van de hand van collega-dichter Jean-Pierre Rawie. Koop dat boek!
 
Jan Boerstoel: Tussentijd, Prometheus, Amsterdam, 2019, 208 p. ISBN 9789044642629. Distributie Pelckmans Uitgevers 

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 8, SEPTEMBER 2020

De bruidsvlucht

Annemarie Estor

Het hellen van een leven

Luis Carrasco

Kindertijd

Tove Ditlevsen

Oorlogsdagboek. Met brieven van Jack Hamesh

Ingeborg Bachmann

Solituden, songs

Jacques Hamelink

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 8, SEPTEMBER 2020

Alfabet

Charlotte Dematons

Dit is Jeruzalem

Stanislav Setinský

En de wereld zei ja

Kaia Dahle Nyhus

Het verlangen van de prins

Marco Kunst

Oliver Twist

Tiny Fisscher (bew.), Annette Fienieg (ill.)

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri