In De saamhorigheidsgroep sluit de
rechtse Bernard zich in de jaren tachtig aan bij een clubje van linkse
wereldverbeteraars, niet vanwege hun idealen, maar omdat hij verliefd is
geworden op Liza, een van de leden van de saamhorigheidsgroep. De groep staat tien
procent van hun inkomen af aan goede doelen, zoals ‘lesbische radiopioniers in
Tanzania’ en komt geregeld bij elkaar om te praten over de wereldproblematiek
en om samen te wandelen of te fietsen.
Van Bernard is al vanaf het
begin duidelijk dat hij enkel om zijn eigen redenen bij de groep zit. Dat hij
ver van de idealen van de groep afstaat maakt Merijn de Boer duidelijk met een
korte intro die zich in 2018 afspeelt. Als ambassadeur in New York geniet Bernard
van zijn rijkdom en vindt hij er waarschijnlijk zelfs plezier in om Bronno, een
lid van de saamhorigheidsgroep dat hem komt opzoeken, met een belachelijk hoge
restaurantrekening op te zadelen.
Maar wie verder leest, komt er al snel achter dat er ook in
de rest van de groep weinig saamhorigheid is. Hester gebruikt de knuffelsessies
van de groep om een relatie aan te gaan met Renate en laat uiteindelijk haar
man Felix en hun vier kinderen in de steek. Liza laat haar onvruchtbare partner
geloven dat ze enkel seks heeft met Bernard om een kind te verwekken, terwijl
er in feite veel meer speelt. Ralf zit achter alle vrouwen in de groep aan en
Bronno is een verschrikkelijke krent. Als kraamcadeau geeft hij Liza een appel,
die hij ook nog zelf opeet. En zo kan deze opsomming nog wel even doorgaan.
Merijn de Boer
zet dit verhaal op meesterlijke wijze neer. Door perspectiefwisselingen weet je
altijd net wat meer dan de personages, waardoor je zicht hebt op de spelletjes
die er gespeeld worden. Tegelijkertijd weet je als lezer ook niet altijd alles
door een goede dosering van informatie. Neem als klein voorbeeld de scène
waarin Ralf de deur open doet voor het zoontje van Bronno die geld op komt
halen voor Somalië. Ralf wordt misprijzend aangekeken door een voorbijfietsende
vrouw, die daarna haar blik afwendt. Waarom ontdek je pas later: Ralf heeft
geen kleren aan.
Bijzonder knap is het feit dat eigenlijk alle personages onsympathiek
zijn én toch blijft het interessant om hun levenswandel te volgen. Het gaat
hier niet om meeleven met personages, maar om de schets van het milieu en de
ontmaskering van de saamhorigheid. Ik neem als voorbeeld zuinige Bronno en de
borrel bij hem thuis:
‘Na twee ronden thee verscheen eindelijk het bier. Bronno
liep tussen de anderen door, terwijl hij twee flesjes uitschonk. Ook Bernard
kreeg een half glas, dat hij na twee slokken had geleegd.
[…]
‘Zeg, Bronno,
zou ik misschien nog een pilsje mogen?’ vroeg hij toen maar. ‘Nog een pilsje!
Nee, sorry, ik had er twee in huis gehaald. Maar die heb ik inmiddels
uitgeschonken… Ik kan wel kijken of er misschien nog wat thee in de pot zit?’
Op een
bepaalde manier is de schets van deze groep hilarisch, zonder dat het boek
ongeloofwaardig wordt. Door de beschrijvende stijl wordt ook niet direct het
idee gewekt dat er gespot wordt met de personages. Deze typische stijl is ook
te vinden in de verhalenbundel van Merijn de Boer De geur van
miljoenen. In De saamhorigheidsgroep mis ik in tegenstelling tot
die bundel wel een afronding waar alle draadjes bij elkaar komen. De verhalen
leiden namelijk vaak tot een ontknoping, die hier mist.
Zo had ik tijdens het lezen van het boek het idee dat er
iets mis zou gaan rondom de minnaar van Annelies (partner van saamhorigheidslid
Wiebe) en de banden die deze minnaar heeft met de louche garage waar Bernard
zijn auto heen brengt. Vooral doordat er regelmatig stukjes over Annelies dan
wel de garage voorkomen, lijkt het alsof hier opgebouwd wordt naar een nieuw
probleem in de groep. Aan de andere kant geven de losse draadjes het boek ook
iets tragisch, vooral als het gaat om het hoofdpersonage Bernard. Door het
gebrek aan ontknoping in het plot heeft hij geen idee wat er uiteindelijk
gebeurd is. Maar de lezer gelukkig wel…
Merijn de Boer: De
saamhorigheidsgroep, Querido, Amsterdam 2020, 395 p. ISBN 9786021418209.
Distributie L&M Books
deze pagina printen of opslaan