De
wereld die Adriaan van Dis beschrijft in KliFi ligt niet zover van ons
af. We schrijven het jaar 2130: in Nederland zijn de Oranjes uit beeld
verdwenen (‘Hun overhaast vertrek was niet meer dan een rimpeling in de
vaderlandse geschiedenis’), volgens de president van de Republiek ‘heeft de
koninklijke familie zich vervreemd van de authentieke Nederlander […] en waren
de Oranjes ‘om humanitaire redenen van hun taken ontheven. De prinsen en
prinsessen leden al te zeer onder hun niet verkozen zichtbaarheid’. En nog een presidentiële
slogan: ‘Ik zie ons volk als een prachtige porseleinen schaal, samengesteld uit
de beste elementen, gekneed tot eenheid en zuiver van toon’. Met veel verve en
in kapitalen afgedrukte passages legt Van Dis de peptalk van de president
bloot. Van ‘klimaathysterie’ tot het ‘we zijn weer onder elkaar’ schetst hij de
sfeer, die op een heel directe manier herinneringen oproept aan het voorbije
Trump-tijdperk.
In die beklemmende
omstandigheden van om zich heen grijpend nationalisme dat sterk gaat lijken op
isolationisme, zoekt de bejaarde schrijver Jakob Hemmelbahn zijn manier om
tegen de stroom in te roeien. Hemmelbahn, in 1956 op tienjarige leeftijd
weggevlucht uit Hongarije na de inval van de Russen, ziet het als zijn plicht
het loodzware zwijgen te doorbreken en zijn gal te spuwen over het veranderende
Nederland, zeker als het land ook nog eens getroffen wordt door een alles
vernietigende tornado. Het boek dat hij schrijft, wijst niet alleen op het
geestelijke klimaat dat gevaar loopt, maar evenzeer op de klimaatwijziging.
Vandaar dat hij als titel kiest voor ‘KliFI’, ‘een naam die de jeugd moest
aanspreken én een steek onder water naar de klimaatontkenners’ en staat voor
‘KlimaatFictie’.
De terp waar Hemmelbahn zich ooit heeft teruggetrokken met zijn (nu overleden)
vrouw Agnes wordt opgeëist door de presidentiële VaderlandseGarde om er
slachtoffers van de overstroming die in de lager gelegen Kuip woonden en alles
kwijt zijn geraakt, op te vangen. Hemmelbahn inventariseert op steekkaarten –
ervaring zat na een loopbaan als bibliothecaris – hun levensverhalen.
Kleurrijke personages passeren de de revue: Jan Viool, Henkie Zegmaar, de in
rijmen pratende vrouw Kano, de ook al uit Hongarije afkomstige Dr. Horvath die
een soort wetenschappelijk pleidooi afsteekt over het naderende onheil van de
klimaatopwarming… En er is boer Kees die zijn boerderij en alles wat erbij
hoorde, kwijt is geraakt en in rechttoe rechtaan bewoordingen zegt wat hij te
zeggen heeft.
Adriaan
van Dis bespeelt met zijn gekende flair en overtuigingskracht de verschillende
taalregisters en toonaarden om Hemmelbahn’s overlevers en gelukzoekers te
typeren. Dat maakt dat KliFi niet verdrinkt in oeverloos gezeur en
geklaag over wat ons wel eens te wachten kan komen te staan. In de marge van
zijn verhaal poneert Van Dis overigens een aantal boeiende ideeën over de rol
van de schrijver. Dat Hemmelbahn wordt teruggefloten door ‘Poema’ als hij weer
eens te ver gaat in zijn uitlatingen, is veelzeggend: Poema fungeert als een
soort innerlijke barometer die de auteur moet terechtwijzen. Aan Hemmelbahn
zelf om te beslissen wat hij schrijft en hoe hij het schrijft. Zo lezen we:
‘Er is een
huiver in mijn pen gekropen en al jaag ik hem elke dag weg, mijn mond is ook
een beetje bang geworden. […] De nieuwe voorzichtigheid heeft toneelspelers van
ons gemaakt en ons leven is steeds mee theater geworden. Camera’s volgen ons
voor ons eigen bestwil. Telefoons en computers luisteren mee (de nieuwe
televisie kan ook de kijker zien – made in China). Zelfs onder vrienden
is het beter om over het weer te praten. Het mooie weer. Halve woorden worden
slecht verstaan.’
En dat Hemmelbahn in de Armeense Taletha na de dood van zijn vrouw Agnes
een nieuwe geliefde hoopt te vinden, laat, ook al luidt de ondertitel van de
roman Woede in de Republiek Nederland, het diepere verlangen naar
genegenheid zien. ‘Karwei geklaard’ luidt het in het ultrakorte slothoofdstuk:
Jakob Hemmelbahn is uit het leven gestapt en – zo bedenkt de schrijver dezes,
A.v.D. dus – : ‘Misschien kunnen we het noodlot samen nog een knietje geven, al
trappelen de presidenten wel in de coulissen.’
KliFi weet alleszins te
overtuigen, als roman over de manier waarop vrije meningsuiting aan banden
wordt gelegd én als roman over de dreigende klimaatontregeling.
Adriaan van Dis:
KliFI. Woede in de Republiek Nederland, Augustus, Amsterdam 2021, 207 p.
ISBN 97890265470869. Distributie VBK België
deze pagina printen of opslaan