De
schelp is een fictiewerk. Het is duidelijk belangrijk dat elke lezer zich
daarvan bewust is. De boodschap prijkt op de cover van deze mooie uitgave, een
verhaal in een vertaling van de virtuoze Djûke Poppinga, naast de ondertitel:
‘roman’.
Wie
de korte biografie van de auteur op de binnenflap leest, begrijpt meteen dat er
meer aan de hand is. Net zoals hoofdpersonage en verteller Moesa is de auteur
een in Parijs opgeleide Syriër. Allebei zijn ze door het regime van de Syrische
president Assad gearresteerd op de luchthaven van Damascus en jarenlang aan hun
lot overgelaten in Tadmur, een gevangenis in de woestijn rond Palmyra die in
2015 door IS werd vernield.
Wat Moesa na zijn arrestatie overkomt, ligt niet ver van de
geleefde ervaring van honderden Syriërs die ervan verdacht werden anti-Assad of
moslimbroeder te zijn. Moesa wordt gemarteld om hem tot bekentenissen te
dwingen, maar hij heeft niets om te bekennen. Moesa is geen moslim, maar een
atheïst - wat hem zo mogelijk nog duurder komt te staan. In de barak van de
woestijngevangenis die twaalf jaar lang zijn thuis zal zijn, is hij een paria.
Niemand spreekt met hem, zodat hij zelf het spreken opgeeft. Hij trekt zich
verder en verder terug in zichzelf:
‘Als een schildpad die gevaar ruikt, kruip ik weg in mijn
schulp. Glurend, spiedend, observerend, registrerend en wachtend op
verlichting.’
Die
verlichting komt er in de volgende tweehonderd bladzijden niet. De pagina’s van
de roman smelten samen zoals de dagen in de woestijngevangenis. Elke dag lijkt
op de vorige, jaar na jaar. Zelfs het tomeloze geweld
wordt monotoon. Martelingen, terechtstellingen, machtsmisbruik, onmenselijke
medische en hygiënische situaties, je wordt er als lezer tegen gehard. Je voelt
het niet meer.
Daar schuilt meteen de grootste aanklacht van De schelp. Ook als lezer ben je een gluurder, beschermd door een
stugge kokon van ingebeelde veiligheid. Wie af en toe het nieuws volgt,
wéét dat er gruwel is in de wereld. We weten dat zich in Syrië een humanitaire
ramp afgespeeld heeft en blijft afspelen. We zien en horen berichten over
ondenkbare wreedheden. En slaan die kennis ergens op, zonder er verder nog naar
om te kijken. Die cognitieve dissonantie ervaart Moesa zelf ook: ‘Geluiden van
martelingen, kreten, uitroepen van menselijke pijn. Mannen, vrouwen en zelfs
kinderen. Pogingen om het allemaal te negeren. Gewetenswroeging omdat ik
probeerde te doen alsof het er niet was. Negeren betekende dat je je overgaf
aan apathie, aan onverschilligheid.’
Moesa doorbreekt zijn
beschermende schelp maar één keer. Wanneer een nieuwkomer, Aboe Ka’kaa’, onrust
stookt in de barak en zijn medegevangen opstookt tegen de enige niet-moslim in
de barak, vertelt Moesa zijn verhaal. Het resultaat is dat hij voor het eerst
in al zijn jaren in de woestijngevangenis een vriend maakt, dokter Nasiem. Hun
intense vriendschap houdt Moesa overeind in zijn laatste jaren in de
gevangenis, tot hij abrupt weggevoerd wordt naar Damascus. Zijn oom blijkt
tijdens zijn afwezigheid een belangrijke politieke functie te hebben gekregen
en kan uiteindelijk zijn vrijheid afdwingen.
Maar ook nu komt er geen
verlichting. Bij zijn terugkeer naar het vrije leven merkt Moesa dat hij zijn
schelp heeft meegenomen. Meer zelfs: ze is nog dikker en donkerder geworden.
Zijn ervaring vervreemdt hem van zijn familie en vrienden. Zelfs de zelfmoord
van zijn oude vriend, dokter Nasiem, kan hem niet meer raken. Hij blijft een
gluurder, een machteloze, onverschillige toeschouwer.
In dat opzicht heeft de auteur
een streep voor op zijn personage. Mustafa Khalifa heeft wél een stem, en
gebruikt die om met fictie zijn eigen schelp te doorbreken. Met deze roman
dwingt hij zijn lezers om hun eigen schelp te onderzoeken. Het ongemak, de
schaamte en de wroeging komen vanzelf. Mustafa Khalifa laat ons niet wegkijken.
Het internationale succes van dit werk wijst erop dat hij in zijn opzet slaagt.
Mustafa
Khalifa: De schelp. Memoires van
een gevangene, Jurgen Maas, Amsterdam 2022, 310 p. ISBN 9789083210803.
Vertaling van Al-Kauka door Djûke Poppinga. Distributie EPO
deze pagina printen of opslaan