Over zwangerschap en moederschap is er in de literatuur al
veel geschreven, maar toch verdient het essay van Jazmina Barrera een extra plekje
in je boekenkast. Deze Mexicaanse schrijfster doet je niet alleen anders kijken
naar het thema, maar ze brengt ook op een bijzondere manier allerlei vragen ter
sprake over leven en dood. Het beeld van de aardbeving loopt als een rode draad
door haar verhaal. Zowel letterlijk – de aarde beeft vaak in Mexico –
als metaforisch:
‘We zaten te kijken hoe mijn buik bewoog door de schopjes van de baby,
toen ineens alles begon te bewegen. We wisten meteen dat het een aardbeving was.’
Ook het moederschap
beleeft Barrera ‘als een aardbeving’. Ze begint haar project als een dagboek –
zonder specifieke data – over haar eigen zwangerschap, maar nog tijdens het
schrijfproces neemt het boek een andere wending. Op 19 september 2017 beeft de
aarde opnieuw in Mexico Stad en in diezelfde periode verneemt de auteur dat
haar moeder een tumor op de eierstokken heeft: ‘In mijn plan voor dit boek
kwamen geen aardbevingen of moeders met kanker voor.’ Barrera beschrijft nauwgezet
de veranderingen in haar lichaam, maar heeft het ook over de voorbereiding van
de geboorte en de consulten bij de gynaecoloog, een arts met kennelijk weinig
empathie. Haar partner Alejandro observeert, staat naast haar en is haar
voornaamste klankbord. Daarmee komen er drie personages in beeld, met naast de aanstaande
moeder (de verteller) ook nog baby Silvestre. Dit essay kan je gerust als een roman
lezen.
In de
zoektocht naar hoe haar lichaam verandert, laat Barrera zich leiden door wat ze
leest. De vele prachtige citaten over zwangerschap en moederschap maken van dit
boek een rijke bloemlezing. Heel wat Mexicaanse auteurs passeren de revue,
zoals Sor Juana, Rosario Castellanos, Daniela Rea en Valeria Luiselli. Maar ook
Virginia Woolf, Shirley Jackson of Natalia Ginzburg vormen een inspiratiebron. Dat
ze vooral vrouwelijke schrijfsters citeert, is niet echt verwonderlijk gezien
het thema. Opvallend is wel haar fascinatie voor de gothic novel, zoals Frankenstein
van Mary Shelley. Dat genre lijkt qua gevoelswereld aan te sluiten bij hoe ze haar
zwangerschap ervaart. Het gaat dan over het begrip van de dubbelganger, het
mysterieuze, het vreemde, het onbegrijpelijke, zelfs het sublieme. Naast de
vele literaire reflecties staat ze ook stil bij het schrijversvak. Zo zoomt ze
in op hoe moeilijk het is om boeken te schrijven terwijl je voor je baby zorgt.
Een centraal thema
in Linea Nigra is het taboe dat vandaag nog altijd rust op borstvoeding
geven in de publieke ruimte. Nog te vaak wordt dat gezien als ‘onzedelijk,
controversieel, gewaagd’. Heel wat mannen voelen zich er ongemakkelijk bij als
ze in het openbaar een naakte borst zien. Barrera vertelt open over deze
intieme momenten met haar zoontje: ‘In de eerste maanden dat ik borstvoeding
gaf, deed Silvestre zo lang over een voeding dat we overdag wel een schilderij
leken: hij aan het drinken en ik met een boek.’
Barrera’s verhaal krijgt nog meer
diepgang door het intermediale karakter, met diverse raakvlakken tussen literatuur
en andere kunsten. Ze verrast de lezer met beschrijvingen over schilderkunst, muziek
en fotografie. Zo komt ze vaak terug op een beeld van de fotografe Tina Modotti,
getiteld ‘Luz Jiménez Breastfeeding Her Baby’ (1926-1927). Jiménez was een traditionele
Nahua-vrouw die in de jaren 1920 vaak voor schilders poseerde, zoals Orozco en Rivera.
Ze werd ook gefotografeerd door Edward Weston en Tina Modotti. Barrera voelt
zich bij Modotti’s foto erg aangesproken door de lichaamstaal, de
natuurlijkheid, de band tussen moeder en kind:
‘De lijst bijvoeglijke
naamwoorden waarmee je borstvoeding kan omschrijven is eindeloos: pijnlijk,
heerlijk, uitputtend, verkwikkend, verschrikkelijk, vreemd en prachtig. Dat
legde Tina Modotti op deze foto vast.’
Ook van het bekende schilderij van
Frida Kahlo, ‘Mijn min en ik’ (1937), geeft ze een heel eigen interpretatie. Omdat
haar moeder het elf maanden oudere zusje nog aan het voeden was, werd Frida zelf
door een inheemse min gevoed. Het masker dat de min draagt, vertegenwoordigt
volgens Barrera de precolumbiaanse en inheemse wereld ‘waar Frida zo van hield
en waarmee ze zich haar hele leven had gevoed’. Ook het werk van haar eigen
moeder, een kunstenares, observeert Barrera aandachtig. Heel wat van die
schilderijen zijn door de aardbeving beschadigd. Dat geeft de broosheid van ons
bestaan weer, maar ook omgekeerd leidt het tot iets nieuws: ‘Volgens mijn
moeder zijn sommige schilderijen door de aardbeving beter geworden. Ze vond ze
niet meer zo mooi en nu, met de scheuren en beschadigingen aan de oppervlakte,
weer wel, of in elk geval mooier dan eerst.’
Ook de verwijzingen naar precolumbiaanse
mythen maken dit verhaal over zwangerschap en moederschap zoveel rijker. Barrera
herinnert ons aan de mythe over Coatlicue. Deze godin van de aarde schonk het
leven aan de god van de zon, Huitzilopochtli, maar ook aan de mens, de dieren
en de sterren. Het laatste hoofdstuk, met als titel ‘De boom van ons bestaan’, is
geïnspireerd op een andere Azteekse mythe: ‘De Azteken geloofden dat baby’s die
stierven als ze nog maar een paar maanden oud waren naar een paradijs gingen
met een zuigelingenboom vol bladeren waar melk uit kwam.’ In deze context is een
woord van waardering voor de vertaalster zeker op zijn plaats. Alyssia Sebes heeft
een knap resultaat neergezet, wat met de vele cultuurspecifieke elementen uit
Mexico allerminst vanzelfsprekend is.
Tot slot is er ook nog de muziek.
Barrera blijft stilstaan bij het traditionele Chileense lied ‘Rin del angelito’.
Violeta Parra zingt daarin over een engeltje, een hulde aan dode kinderen. De
angst voor de dood wordt erg voelbaar bij de auteur als ze verneemt dat haar
gynaecoloog werd overgeplaatst van Mexico Stad naar Playa del Carmen nadat een
baby bij de bevalling was overleden.
Linea Nigra is een eerlijk
verhaal van tegenstrijdige gevoelens: er is vooral onzekerheid, angst, twijfel,
en verdriet, maar ook verwondering, blijheid, warmte en diep geluk: ‘Het is
moeilijker om over geluk te schrijven. Over dat eenvoudige, overduidelijke,
bijna lachwekkende gevoel van geluk dat me zo’n honderd keer per dag overvalt,
heb ik niet veel te vertellen. Bijvoorbeeld wanneer Silvestre aandachtig
luistert naar een gitaar spelende Alejandro, wanneer hij zijn oma herkent en
lacht, wanneer ik de deur opendoe en hij kraait van plezier omdat hij weet dat
we gaan wandelen.’
Thema’s als zwangerschap, bevalling en borstvoeding blijven fascineren. Er
is nu eenmaal een mysterieuze dimensie die het wetenschappelijke overstijgt. Het
is op die kruising van mysterie, wetenschap en ook kunst, dat Jazmina Barrera
de lezer weet te bekoren.
Jazmina Barrera: Linea Nigra. Zwangerschap en aardbevingen,
Meridiaan, Amersfoort 2025, 173 p. ISBN 9789493305595. Vertaling van Linea
nigra door Alyssia Sebes. Distributie De Wolken
deze pagina printen of opslaan