Peuters en kleuters

Marlise Achterbergh, Iris Compiet (ill.): Prinses Nina

door Jürgen Peeters

4+ - ‘In kinderboeken worden niet-traditionele rollen en de multiculturele samenleving nog te weinig weergegeven,’ aldus Clavis Uitgeverij, FEBE Support, Inclusive Works en de British Council. Om dit zelfverklaarde gat in de markt te dichten, organiseerde men een verhalenwedstrijd.
In haar poging om clichés te vermijden, benadrukt laureaat Marlise Achterbergh echter net een overvloed aan stereotypen en vooroordelen. Zo wordt prinses Nina (eigenlijk ‘Feminina’) als ‘slim, nieuwsgierig, lief en ook een beetje wild’ gekarakteriseerd, waarbij de laatste eigenschap wordt aangezet. Haar hobby’s zijn bovendien paardrijden en taarten bakken, maar een rustig en lief prinsesje is Nina nu ook weer niet: ‘Haar kleren zaten altijd onder de vlekken.’ De overladen prenten in schreeuwerige kleuren tonen een zogenaamd alternatief prinsesje dat steeds druk in de weer is. Iris Compiet hielde nergens rekening met de compositie om het geheel overzichtelijk te houden. Zowel de personages als fantasievolle figuren (denk aan roze paarden met strikjes in hun manen) worden omgeven door vrolijk rondfladderende vlinders en hartjes, in de meest uiteenlopende kleuren. Ook typografisch oogt de mix van lettertypes en -groottes, gecombineerd met vette of gecursiveerde woorden en zinsdelen, als een rommeltje.
Hoewel Nina overduidelijk als een kind wordt voorgesteld, besluiten de koning en koningin dat Nina moet trouwen. Heel wat prinsen passeren de revue, maar Nina vindt hen te saai, of de mannen schrikken terug voor haar onstuimige karakter. Uiteindelijk voelt Nina bij het zien van de Afro-Amerikaanse prinses Melowo ‘gekke kriebels in haar buik’. Hun huwelijksplannen kunnen meteen op goedkeuring van de ouders rekenen en ‘iedereen leefde nog lang en gelukkig’. Achterbergh en Compiet koppelen een holebirelatie aan een aspect uit de multiculturele samenleving. De moraliserende boodschap van verdraagzaamheid tegenover minderheidsgroepen — hoewel niet expliciet uitgesproken — ligt er vingerdik bovenop. Bovendien is het wel duidelijk dat het duo inspiratie vond in Koning & koning van Linda de Haan en Stern Nijland. In dit met zorg uitgewerkte prentenboek treden twee prinsen met elkaar in het huwelijk, nadat de ene prins heel wat potentiële huwelijkskandidates afwees. Zowel de plot als opbouw van dit taboedoorbrekende prentenboek worden door Achterbergh gekopieerd. Prinses Nina kan inhoudelijk noch visueel overtuigen. Iedereen die in deze thematiek geïnteresseerd is, kan ik van harte Koning & koning, Wachten op Matroos (Ingrid Godon en André Sollie) en De brief die Rosie vond van Bart Moeyaert met illustraties van André Sollie aanbevelen.


Marlise Achterbergh, Iris Compiet (ill.), Prinses Nina, Clavis Hasselt, 2013, 24 p., ill. € 14,95. ISBN 9789044820553

Oorspronkelijk verschenen in de Leeswelp 2013

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 3, MAART 2021

Al het blauw

Peter Terrin

De andere kant van de zee

António Lobo Antunes

De eenzaamheid in het leven van Lydia Erneman

Rune Christiansen

Lettipark

Judith Hermann

Revolusi. Indonesië en het ontstaan van de moderne wereld

David van Reybrouck

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 3, MAART 2021

Hallo nu

Jenny Valentine

Kleintje

Barbara de Wolf

Meneer Droste van het Kinderboekenmuseum

Sjoerd Kuyper, Sylvia Weve (ill.)

Op een koude winternacht

Jean E. Pendziwol, Isabelle Arsenault (ill.)

Toen ik de sterkste was

Jason Reynolds

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri