Vanaf negen jaar

Aag Vernelen: Alle beroemde schrijvers drinken (behalve ik!)

door Jürgen Peeters

11+ - Voor Alle beroemde schrijvers drinken (behalve ik!) krijgt Aag Vernelen alvast de prijs voor opvallendste titel uit de voorjaarsproductie. De elfjarige Floor bericht in haar dagboek over de echtscheiding van haar ouders, de intieme gesprekken met beste vriendin Lena en haar eerste verliefdheid. Veel aandacht gaat daarbij uit naar de stroeve relatie met haar aan alcohol verslaafde, herhaaldelijk agressieve vader. Floor fantaseert over hem als wereldberoemd auteur, die slechts tijdelijk aan een writer's block lijdt. Tussen de regels blijkt echter het wanhopige verlangen van een elfjarig kind naar aandacht en geborgenheid. Vernelen problematiseert de uitzichtloze situatie niet, maar laat Floor als een nog onschuldig kind, dat enerzijds te weinig inzicht heeft in de complexiteit van de verslaving, maar anderzijds door schaamte en angst wordt verteerd. Tegelijkertijd staat het meisje op de drempel van de puberteit, wat zich vooral manifesteert in eindeloze giechelbuien en fantaseren over de liefde. De ouders van Floor en Lena vormen geen betrouwbare rolmodellen voor een stabiele relatie, in tegenstelling tot Floors opa en oma. Dit wordt stilistisch knap verbeeld, ware het niet dat Vernelen haar metafoor nog eens expliciet toelicht: ‘Eigenlijk zijn het twee eiken die naast elkaar staan van toen ze nog een piepklein eikeltje waren. Daardoor zijn ze van onder tot boven met elkaar vergroeid. Je kunt de ene boom niet weghalen zonder de andere kapot te maken. Opa en oma zijn net als die eiken. Je kunt de ene niet voorstellen zonder de andere.’ Dergelijke metaforen zijn echter uitzondering: Vernelens taal blijkt veleer vlak, met enkele stuntelige pogingen tot vergelijkingen, zoals het tot tweemaal toe herhaalde ‘Lena werd zo wit als yoghurt.’
Verliefdheid en de eerste liefde zijn standaardthema's in boeken als deze en Vernelen voegt er ook niets nieuws aan toe. Dergelijke passages blijven te sterk aan de oppervlakte. Floor evolueert bovendien niet en de losse scènes en het gebrek aan diepgang verhinderen en staan empathie in de weg. Floors moeizame ‘relatie’ met de wel erg geduldige Jasper kan bijvoorbeeld absoluut niet overtuigen. Gratuit uitgewerkte misverstanden stapelen zich op, zeker wanneer een jaloerse Lena lucht krijgt van de prille verliefdheid. Toch is het precies Lena die de tekens van Floors verslaafde vader herkent en aan de alarmbel trekt. Dat Lena zelf ook gescheiden ouders en een ‘zuiplap’ als vader heeft, is wel erg toevallig en niet meer dan een trucje van de auteur om tot een onrealistisch snelle afwikkeling te komen. En dat is bijzonder jammer, want Vernelen biedt qua thematiek en verhaalopzet enkele interessante aanzetten.


Aag Vernelen, Alle beroemde schrijvers drinken (behalve ik!), De Eenhoorn Wielsbeke, 2014, 119 p., ill. € 14,95. ISBN 9789058389442

Oorspronkelijk verschenen in de Leeswelp 2014

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 9, OKTOBER 2020

De Ghanese diaspora in het werk van Yaa Gyasi

Ontworteling en identiteit

De opgang

Stefan Hertmans

Het hele leven

Bart Moeyaert, Peter Van den Ende (ill.)

Het huis met de kersenbloesem

Sun-mi Hwang

Het leven speelt met mij

David Grossman

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 9, OKTOBER 2020

De lijst van dingen die niet zullen veranderen

Rebecca Stead

Dier vrienden. Een boek vol beestige duo's

Coco & June

Het geheim van de tuin

Jan Paul Schutten, Joris Bijdendijk, Floor Rieder (ill.)

Over het werk van Joukje Akveld

Speels, scherpzinnig en met heldere inzichten

Stilte heeft een eigen stem

Ruta Sepetys

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri