Vanaf negen jaar

JEUGDBOEKEN NR. 7, MEI 2016

Moniek Vermeulen, Frank Pollet, Joris Thys (ill.): Ik mis je, mams!

door Jan van Coillie

10+ - ‘Een moderne briefroman’, zo wordt Ik mis je, mams! getypeerd op de omslag. Je weet meteen waar je je aan mag verwachten: een boek vol brieven, post-its, sms’jes, lijstjes, recepten en dialogen. En een berg emotie: ‘humor en verdriet en vooral veel liefs’.

Dora wordt na de dood van haar moeder overbeschermd door haar vader. Ze mag amper met de fiets naar school en een fuif of een kamp met de jeugdbeweging kan ze al helemaal vergeten. Ze schrijft brieven aan haar overleden moeder, waarin ze haar frustratie van zich af pent. Met haar vader kan ze nauwelijks praten, die communiceert vooral met post-its. Gelukkig is er nog tante Lo, mama’s zus, die het voor haar op neemt. Zo verandert er uiteindelijk toch nog iets, nadat haar vader bekend heeft: ‘”Dora, weet je dat je heel veel op je mams lijkt?” En hij voegde er nog aan toe: “Ik hou heel veel van je!”’. Er komt dus een happy end, met een staartje.

Herkenbaar is het boek zonder meer, maar jammer genoeg ook erg voorspelbaar. Je weet meteen dat de spanning tussen vader en dochter zal toenemen en dat de tante zal bemiddelen zodat ze uiteindelijk toch dichter bij elkaar komen. De vader begrijpt zijn dochter niet en natuurlijk kan hij ook niet kan koken (zelfs geen zacht eitje), jongens zijn sukkels, oenen, oelewappers, hufters enz., voetballen ‘is kak’ en een pizza best lekker, pakken zijn marginaal en kussen en seks zijn vies (ze citeert uit een oud boek over seksuele voorlichting van haar vader).

Omdat de auteurs proberen de gedachten van het tienermeisje zo realistisch mogelijk weer te geven in de ik-vorm, kun je moeilijk stilistische hoogstandjes verwachten. De korte zinnen en magere woordenschat zorgen echter voor een vlakke stijl met veel gesakker, gesneer, gegier, gegiechel en gevloek. De gelijklopende en onvolledige zinnen zorgen soms ook voor een vervelende dreun.

Enkele motieven en wendingen zijn wel goed uitgewerkt, zoals de eerste bh als symbool voor de band met haar moeder. Ook het keerpunt waarin ze beseft dat het nonsens is dat haar vader haar niet zou willen, is emotioneel juist verwoord. In het gesprek dat volgt houden ze eindelijk wel rekening met elkaar. Wat dat betekent, kan elke lezer aanspreken en biedt een dieper inzicht in gemis, elkaar zoeken en vinden.

Wielsbeke : De Eenhoorn 2016, 171 p. : ill. ISBN 9789462911185 

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 9, OKTOBER 2020

De Ghanese diaspora in het werk van Yaa Gyasi

Ontworteling en identiteit

De opgang

Stefan Hertmans

Het hele leven

Bart Moeyaert, Peter Van den Ende (ill.)

Het huis met de kersenbloesem

Sun-mi Hwang

Het leven speelt met mij

David Grossman

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 9, OKTOBER 2020

De lijst van dingen die niet zullen veranderen

Rebecca Stead

Dier vrienden. Een boek vol beestige duo's

Coco & June

Het geheim van de tuin

Jan Paul Schutten, Joris Bijdendijk, Floor Rieder (ill.)

Over het werk van Joukje Akveld

Speels, scherpzinnig en met heldere inzichten

Stilte heeft een eigen stem

Ruta Sepetys

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri