5+ - Max Velthuijs debuteerde
in 1962 als illustrator voor kinderen, maar pas in de jaren zeventig vond hij
zijn eigen stijl. Onder invloed van de Cobra-beweging ging hij schilderen met
felle, bijna primaire kleuren op een witte achtergrond en in een stijl die
verwant was aan kindertekeningen. Het
goedige monster uit 1973 kan beschouwd worden als het eerste werk in die
nieuwe richting. Het felrode monster maakt hij onschadelijk door een brede glimlach,
piepkleine oogjes en een bloempje op zijn kop. Huizen en mensen lijken op
kinderspeelgoed.
Inhoudelijk werd Velthuijs
geïnspireerd door de flower power beweging en de energiecrisis uit de jaren
zeventig. Voor die crisis bedacht hij een fantasierijke en vreedzame oplossing.
De vuurspuwende draak uit sprookjes werd ingezet om een stad van energie te
voorzien. Tegelijk maakt Velthuijs duidelijk dat de toekomst aan de wetenschap
is en niet aan leger of staatsapparaat. Het is een professor die het plan
bedenkt om de draak als energiebron te gebruiken, nadat de generaal het beest
tevergeefs een militaire opleiding trachtte te geven.
De
opdracht en de slotgedachte van het boek zijn allebei typisch voor Velthuijs’
kijk op kleine en grote mensen. Hij draagt het boek op ‘aan alle grote en
kleine monsters die op deze aarde leven’ en op het eind bedenkt het monster:
‘de mensen zijn nog niet zo slecht als ze eruitzien’.
Amsterdam
: Leopold 2016, 32 p. + ill. ISBN 9789025870669
deze pagina printen of opslaan