3+ - De mooi
allitererende titel van het boek omvat precies de kern van het verhaal. Nino
heeft namelijk een hondje dat alleen in zijn fantasie bestaat en dat alles
durft: bij oudoma op schoot, of zomaar in het diepe meer duiken. Het hondje
hoort ook alles wat papa aan de telefoon zegt, als hij belt vanuit een ver
land. Maar op een dag is het fantasiehondje plots verdwenen, want Nino heeft
een écht hondje gekregen. Durft, doet en begrijpt dat hondje alles net zoals
het fantasiehondje dat deed?
Anton Van Hertbruggen en Edward van de Vendel
snijden in dit bijzondere verhaal over de helende kracht van fantasie grote
thema’s aan als verdriet en eenzaamheid.
Van de Vendel heeft zijn sporen ruimschoots verdiend als het gaat om dieren en
de emoties die ze kunnen oproepen of verbeelden: denk maar aan Toen
kwam Sam en het door Alain Verster prachtig geïllustreerde De
duif die niet kon duiken (beide verschenen in 2011). Voor Van
Hertbruggen is dit zijn debuut, het is zijn afstudeerproject aan het Sint Lucas
in Antwerpen. Hij weet zich direct knap te onderscheiden door donkere
aardtinten en dynamische composities — de gestresseerde vader aan de telefoon
is bijvoorbeeld omgeven door een beweeglijke troep hyperactieve flamingo’s. De
prenten ademen een zucht naar avontuur en escapisme, maar ook een zekere
desolate sfeer. De prenten drukken Nino’s eenzaamheid effectief uit, en Van de
Vendel komt gelukkig niet in de verleiding om die gevoelens in de tekst te
expliciteren.
Het beeld in Het hondje dat Nino niet
had vertelt meer dan de tekst. Het fantasiehondje is een
potloodschets, contrasterend met de rest van de prent. Ook wanneer Nino het
nieuwe hondje krijgt, laat alleen de illustratie zijn wantrouwige houding zien,
de tekst vertelt slechts dat het hondje zacht is, ‘en lief. En gehoorzaam. En
stout. En klein.’ Aan het slot krijgen de potloodschetsen een nog veel
groter aandeel en ook daar beschrijft de tekst zonder te verklaren. De
interpretatie is aan de lezer, die ook betekenis mag toekennen aan de
wereldbol, het robotje, de vliegtuigjes en de exotische maskers op Nino's
slaapkamer. Van de Vendels spaarzame regels bieden alle ruimte om motieven
in de beelden te ontdekken en die samen te smeden tot een eigen interpretatie.
Een goed prentenboek bevat naar mijn mening een
zekere gelaagdheid, waarbij de diepere lagen zich soms pas onthullen na
meerdere lezingen. Dat is bij Het hondje dat Nino niet had zeker
het geval. Een dergelijke gelaagdheid brengt bovendien met zich mee dat er voor
iedere lezer iets uit te halen valt, of het nu dat mooie verhaal over
fantasiedieren is, of ook het verdriet om een afwezige vader en de troost en
kracht die een verzonnen wereld kan bieden. Het hondje dat Nino niet
had is een mooie toevoeging aan het oeuvre van Edward van de Vendel,
en een indrukwekkend debuut van Anton van Hertbruggen. Het boek werd bekroond
met een Boekenpauw, een Gulden palet en in 2016 de Deutscher
Jugendliteraturpreis.
Edward
van de Vendel, Anton Van Hertbruggen: Het
hondje dat Nino niet had, De Eenhoorn, Wielsbeke 2014, 32 p. ill. ISBN 9789058388414
Oorspronkelijk verschenen in De
Leeswelp 2014
deze pagina printen of opslaan