6+ - De woordeloze illustratie waarmee dit boek begint,
doet je even stilvallen. In de stijlvolle woonkamer lijkt wel een bom ontploft.
Onder de salontafel zijn onder andere een sok, een koffiemok, enkele losse
papieren en een ovenwant te vinden. Dekentjes zijn achteloos neergesmeten in de
zetel en op de rugleuning slingeren een trui en enkele tijdschriften. Een doos
met restjes pizza staat vergeten op de vloer. Het gezin dat hier woont, is overduidelijk
het noorden kwijt. Dat gezin bestaat uit papa en zijn negenjarige dochter Cat.
Het overlijden van mama heeft hen totaal ontredderd achtergelaten. Daarbovenop
is Poes, de huiskat en Cats beste vriend, drie weken geleden onverwacht
gestorven.
De
puinhoop in Cats hoofd wordt treffend weerspiegeld in haar chaotische
vertelstijl, die pas volledig tot zijn recht zal komen bij oudere kinderen. We
lezen flarden van haar herinneringen aan fijne momenten met Poes. Hoe ze Poes
in bed urenlang voorlas uit haar lievelingsboeken. Hoe Poes als zwerfkat bij
haar toe kwam en hoe hij met zijn nagels lusjes maakte in de bekleding van de
zetel. De meest intense momenten beleefde Cat wanneer ze samen met Poes naar
een huilfilm keek, gezellig onder een dekentje in de zetel. Met een stukje
chocolade erbij was het helemaal perfect. Vlak voor Poes’ dood maakte ze kennis
met Rinus, het neefje van de akelige buurvrouw, op wie ze op slag verliefd
werd. En na een lichte aarzeling, keurde Poes het vriendje goed.
Cat vertelt vanuit
een kinderlijk perspectief. Ze projecteerde haar eigen gevoelens en gedachten
op Poes, die, in haar beleving, echt met haar praatte: ´Laten we vandaag onze
pyjama aanhouden!’ of ‘Uit met dat huiswerk! Het is poezenknuffeltijd!’ Zo
creëerde ze een zielsverwant voor zichzelf, een copingsstrategie die vaak door
kinderen gebruikt wordt om groot verdriet verteerbaar te maken.
Tussen de warme
herinneringen verweeft Cat momentopnames waarin het verdriet om mama rauw de
kop op steekt. De treiterende houding van sommige klasgenoten omdat haar gezin
niet meer compleet is, doet pijn. Ook vindt ze het moeilijk dat papa er niet
toe komt om mama’s kleerkast op te ruimen. Verstrikt in zijn rouwarbeid, vindt
hij na Poes’ dood niet de juiste woorden om haar te troosten. Daarom creëert
hij een fictieve poezenhemel, Poesbekistan.
Cat voelt papa’s onvermogen om rechtstreeks over zijn
verdriet te praten. Maar ze merkt ook dat het hem wel lukt om via brieven van
Poes uit Poesbekistan en brieven van mama uit de hemel te communiceren. Dit
meisje weet heel goed dat papa de brieven schrijft, maar ze kiest er voor om
echt in die brieven te geloven. Kim Crabeels toont hier op een prachtige manier
hoe kinderen op de meest onverwachte momenten, zelfs in groot verdriet, ongelofelijk
wijs kunnen zijn.
Cat en papa leren gaandeweg beter met hun verdriet omgaan. Samen ruimen
ze de tuin op en zo komt er wat orde in de chaos. Rinus komt op bezoek, Cat
durft haar tranen de vrije loop laten en ze picknicken samen bij het grafje van
Poes. Papa lijkt met momenten uit zijn verstarring te ontwaken. Het boek
eindigt met een brief van papa aan mama, waarin hij belooft haar kast op te
ruimen en naar de kapper te gaan.
Seppe Van den Berghe
ondersteunt het verhaal met fijne lijntekeningen, ingekleurd in frisse tinten. Hij
weet betekenisvolle momenten mooi om te zetten in een pakkend beeld. Hij besteedt
veel aandacht aan het spel met licht en schaduw en werkt graag met vogelperspectief.
Zo spreekt de dubbelbladige illustratie waar we van bovenaf neerkijken op de
werkzaamheden van vader en dochter in de tuin, boekdelen. In een bladvullend,
donkergroen grastapijt staat Cat links beneden met een zak vol dorre bladeren.
Rechts in het midden veegt papa met een tak blaadjes bijeen. Hun donkere
schaduw op het gras is duidelijk zichtbaar. Er is een grote afstand tussen hen
beiden, maar ze staan wel naar elkaar toegekeerd. Een hoopvol signaal!
Op een ontroerende manier weten
Crabeels en Van den Berghe in de kern te vatten wat rouwen betekent. Het is een
langdurig proces, soms een stap vooruit soms drie achteruit waarbij hoop en
verdriet nooit ver van elkaar verwijderd zijn.
Kim Crabeels, Seppe Van den
Berghe: Groetjes uit Poesbekistan, De Eenhoorn, Wielsbeke 2018, 70 p. : ill.
ISBN 9789462912915
deze pagina printen of opslaan