9+ - ‘Met zijn
perfecte vorm, gelijkmatige oppervlak en prachtige kleuren is het ei misschien
wel het meest volmaakte voorwerp dat er bestaat.’ Britta Teckentrup heeft zich
in tekst en beeld verdiept in dit wonder van de natuur en de rol die het speelt
in cultuur, wetenschap, religie en kunst. Ze laat haar fascinatie voluit spreken
en stelt losjes een verzameling samen van wetenswaardigheden over het ei.
Het gaat eerst in een dertigtal bladzijden over vormen en
kleuren van vogeleieren, en waarom ze zo verschillend zijn, de
camouflagecapaciteiten ervan, de anatomie en wat het grootste (van de
olifantsvogel) en het kleinste vogelei (van de kolibri) is. De vogel als
nestenbouwer krijgt evenredige aandacht. Daarna volgen nog een
zeventalbladzijden waarop andere eieren leggende dieren worden voorgesteld en tot
slot nog eens evenveel bladzijden over het ei in de kunst, godsdienst en
mythologie.
De
informatie is divers, ligt soms in de lijn van de verwachting, maar verrast ook
vaak, zoals de fascinatie in de 19de-eeuw voor het ei met
uitgebreide eiercollecties en -tentoonstellingen, de vergelijking van het ei
met de dragende boog in de bouwkunst om de sterkte ervan te illustreren, of de keizerlijke
eieren van Fabergé. Teckentrup presenteert die informatie als wist-je-datje.
Van de ene wetenswaardigheid gaat het zonder er lang bij stil te staan naar de
volgende. Dit boek wil verwondering wekken, eerder dan grondig informeren.
Ik stel me zo voor dat ook verwondering aan de oorsprong
lag van Teckentrups boek. Een beetje zoals de 19de-eeuwse
verzamelaars van eieren, heeft ook zij een verzameling aangelegd om het wonder
en de variatie te vatten. Ze heeft zich daarbij in de eerste plaats uitgeleefd
in beelden. Die zijn zonder uitzondering fenomenaal. Te beginnen met het
coverbeeld, dat de ‘gebogen volmaaktheid’ van het ei in beeld brengt. De sterke
impressie van die eenvoudige vorm tegen een zachtgroene achtergrond zegt alles
over de kracht van Teckentrups beeldtaal.
Haar minutieuze werkwijze maakt dat geen ei hetzelfde is en
de variatie van technieken zorgt ervoor dat elke illustratie je blik trekt.
Teckentrup schikt eieren in een kunstige mozaïek, of stapelt ze in kwetsbaar
evenwicht op elkaar. In strakke rijtjes wordt hun kleurenvariatie geëxposeerd, hun
grote variëteit van vormen tekent zich tegen een donkere achtergrond af, als
kostbaarheden in een museumkast. Of ze nu natuurbeelden maakt of eieren kunstig
etaleert, Teckentrups aandacht voor compositie is opmerkelijk. Zwaluwen die
door de lucht klieven, een flamingopaar sierlijk gebogen over hun ene ei, de
mythe van Leda en de zwaan, het gouden ei uit de wereldliteratuur… Het zijn prachtig
uitgebalanceerde prenten die ook schitteren in puur vormelijke rijkdom.
Het grote belang van
het beeld in dit boek, spreekt ook hieruit dat het boek in de oorspronkelijke
versie bij Prestel Verlag verscheen, een uitgeverij van kunst-, architectuur-
en designboeken. Uitgeverij Fontaine heeft ook de Nederlandse uitgave met zeer
veel zorg gebracht en doet volledig recht aan Teckentrups fijnzinnige werk.
Britta Teckentrup: Het ei, Fontaine, Hilversum 2018, 88 p.
: ill. ISBN 9789059568198. Vertaling van Das Ei door Nannie Nieland-Weits.
Distributie Agora Books
deze pagina printen of opslaan