3 + - 'Dit is Kevin,' zegt de juf. 'Hij is
nieuw. Helpen jullie hem een beetje vandaag?'. Hoewel Kevin, een jongen met
bruine krullen, zijn ogen gericht houdt op zijn nieuwe klas vol onbekende
gezichten, maakt de lezer onder het eerste flapje al meteen kennis met zijn
krokodil: een schijnbaar gevaarlijk wezen vervaardigd uit lijnen in groene
waskrijt met uitgeknipte zilvergrijze driehoeken als tanden. Niemand lijkt het
dier op te merken en ook Kevin maakt pas bij aanvang van de speeltijd kennis
met het gevaarte dat toch niet zo eng blijkt te zijn als zijn uiterlijk doet
vermoeden. Het hele boek door wijkt de krokodil geen moment van Kevins zijde.
Hij doet vrolijk mee met de klasactiviteiten, leert Kevin (figuurlijk) van zich
afbijten en spoort hem aan om tijdens de speeltijd met zijn nieuwe klasgenoten
te spelen. Het is duidelijk dat de krokodil symbool staat voor de portie moed
en zelfvertrouwen die Kevin nodig heeft om deze voor hem nieuwe en onbekende
situaties te trotseren.
Bette Westera gebruikt korte
eenvoudige zinnen en slechts enkele regels per pagina. Dat het niet de eerste
samenwerking is tussen Westera en illustrator Barbara de Wolf
blijkt uit de uitstekende aanvulling tussen woord en beeld. De weinige emoties
in de illustraties, die slechts beperkt afleidbaar zijn uit de
gezichtsuitdrukking en lichaamshouding van de kinderen, worden gecompenseerd
door de tekst waarin expressieve woorden en zinnen een accent krijgen in rode
drukletters. De Wolf illustreert in haar typische collagestijl: een soort van
knip- en plakwerk met een minimum aan details die in fijne zwarte pen zijn
aangebracht.
Opvallend
is dat volwassenen nooit volledig worden weergegeven: enkel de handen of voeten
zijn zichtbaar. De illustrator slaagt erin om onder de kinderen een grote
diversiteit te creëren. Een meisje met een donkere huidskleur en een bril, een
jongen met rood haar en sproeten en een meisje met twee prominente voortanden:
ze zitten allemaal bij Kevin in de klas. De zachte groene lijnen van de
krokodil staan in contrast met de hoekige en kleurrijke weergave van Kevin en
zijn klasgenoten. Ondanks het gebruik van een witte achtergrond en de
illustraties over een dubbele pagina resulteren de vele variaties in kleur en
vorm op sommige pagina's in een te drukke bladspiegel die mogelijk moeilijk
definieerbaar is voor jonge kleuters.
Westera's keuze om een verhaal te
schrijven over een kleuter met een fantasievriend die voor bescherming zorgt in
spannende situaties, is op zich weinig vernieuwend. Dat die vriend de gedaante
aanneemt van een op het eerste zicht vervaarlijk roofdier werd haar ook al voor
gedaan, bijvoorbeeld in de originele editie uit 1980 van Er ligt een krokodil onder mijn bed van Ingrid en Dieter Schubert
(in 2014 hebben de auteurs het verhaal lichtjes herschreven). Kevins krokodil
mist echter wel de humor van deze laatste. De diepgang zit vooral in de
boodschap: het verhaal van als kind in een nieuwe klas terecht te komen vol
onbekende gezichten is tijdloos en in deze tijden van migratie ook brandend
actueel. Kevins verhaal is tevens het verhaal van alle kinderen die voor het
eerst naar school gaan en zelf een ook krokodil kunnen gebruiken die hen wat
moed inspreekt. Op het einde weet Westera bovendien ook nog eens de spanning
van de eerste schooldag voor ouders te vatten.
Bette Westera, Barbara de Wolf:
Kevins krokodil, Luitingh-Sijthoff, Amsterdam 2018, 32 p. : ill. ISBN
9789024579433. Distributie VBK België
deze pagina printen of opslaan