14+ - Is liefde lastig? De vraag stellen, is ze
beantwoorden. Reine de Pelseneer beantwoordt ze in dit boek in meervoud. Lisse,
Tino, Seb en Ada – drie jongeren en een oude dame -- worden opgevoerd in
hoofdstukken die precies in de tijd zijn gesitueerd. Het doet een beetje aan
dagboeknotities denken, zij het dat het persoonlijk gezichtspunt ontbreekt, de
tekst is geschreven in de derde persoon.
Lisse is een onopvallende tiener, belezen (ze citeert vlot
Paul Auster en Menno Wigman), oppassend en in stilte verliefd op Carlos.
Wanneer hij zich out als homo verwerkt ze de klap ook in haar eentje. Tino,
klein van gestalte en geen sporttalent, spijbelt de les basketball en zoekt
onverwacht zijn vader op kantoor op. Hij treft hem daar aan met de handen op de
billen van een vreemde vrouw. Gevolg: zijn ouders gaan uit elkaar. Seb,
laatstejaarsstudent filosofie, vlotte gast, is net zijn liefje kwijtgespeeld.
Het voelt onwerkelijk, normaal gezien is hij het die de meisjes dumpt, niet
omgekeerd. Ada ten slotte heeft besloten naar een bejaardentehuis te verhuizen
nadat haar man gestorven is. Ze is nog fit genoeg om zich alleen te redden,
maar het huis voelt niet meer als thuis sinds Max er niet meer is.
Deze vier personages
zullen elkaar in de loop van het verhaal ontmoeten en aan het slot van het boek
hebben ze belangrijke stappen gezet in hun leven. De schrijfster heeft
Antwerpen als locatie gekozen, ze laat de personages bekende plaatsen en cafeetjes
aandoen, met als slotakkoord het Eilandje, bovenop het MAS, waar Lisse en Seb elkaar
vinden en zeggen: ‘die stad is helemaal van ons’. Een beetje al te nadrukkelijk
georkestreerd? Ja, toch wel, en dat is ook wat je van de hele opzet kunt
zeggen. Deze jongeren zijn geprefabriceerde personages, ze zijn getalenteerd en
de toekomst voor zich, maar ze moeten nog eventjes over een paar bobbels op de
levensweg. Dat het voorbeeldige meisje en de snelle versierder hun
gemeenschappelijke interesses vinden en voor elkaar zullen vallen, zie je zo
aankomen. En ook dat Ada’s perfecte huwelijk toch niet zo probleemloos was als
ze zelf wilde. De dappere Tino verwerkt de scheiding van zijn ouders natuurlijk
wel – zijn tekentalent helpt hem daarbij -- en gelukkig zet zijn depressieve moeder,
die vroeger al eens zelfmoord trachtte te plegen, er zich ook snel overheen. De
Pelseneer laat al te veel in haar kaarten kijken en is bovendien de hele tijd
als welwetende volwassene hoorbaar. Dit zijn interessante jongeren, is haar
boodschap, ook al moeten ze hun weg nog vinden. Ze laat ze dus Floortje
Zwigtman, Shakespeare, Jonathan Safran Foer en Tennyson lezen, en tussen
Mumford en Sons en the Broken Circle Breakdown door luisteren ze ook naar
Händel en Bach. De bronvermeldingen van boeken, muziek en citaten achterin
onderstrepen de duidelijke intenties. Dit is wel een erg braaf boek.
Wielsbeke : De Eenhoorn, 2015,,295 p. ISBN 9789462910034
deze pagina printen of opslaan