Vanaf zes jaar

JEUGDBOEKEN NR. 5, MEI 2017

Brigitte Minne, Trui Chielens (ill.): Prinses Pompelien gaat trouwen

door Katrien Maris

6+ - Op een dag staat het kasteel in rep en roer. Prinses Pompelien zal immers haar ‘prins op het witte paard’ kiezen. Van de ellenlange rij prinsen die de revue passeert, is er echter geen enkele die Pompeliens hart sneller doet slaan. Maar wanneer ze prinses Hadewijch ziet voorbijrijden op haar zwart paard, worden de twee vrouwen halsoverkop verliefd op elkaar. Ze willen dolgraag met elkaar trouwen, maar hun relatie doet een golf van afkeuring en roddels door het koninkrijk gaan.  
 
Pompeliens ouders hebben het ook moeilijk met de keuze van hun dochter en gaan te rade bij de oude, wijze Sofia, die een totaal andere mening heeft over de relatie tussen Pompelien en Hadewijch. ‘Een prinses en een prins, twee prinsen, twee prinsessen…Dat maakt niet uit! Van elkaar houden, daar gaat het om.’ Terwijl ze over die woorden nadenken, worden de koning en de koningin op slag weer verliefd op elkaar en ze voelen dat Sofia hen bij de essentie heeft gebracht. Vanaf dan vegen ze alle roddels in het paleis van tafel door telkens weer te verwijzen naar Sofia’s woorden: van elkaar houden, daar gaat het om. De positieve boodschap van het vorstenpaar dringt door tot in de verste uithoeken van het koninkrijk en het prinsessenpaar wordt steeds enthousiaster en warmer onthaald. Natuurlijk trouwen Pompelien en Hadewijch en, zoals dat in een sprookje hoort, leefden ze nog lang en gelukkig en kregen veel kindjes.
 
Jonge kinderen laten reflecteren over homoseksualiteit, het is een hele uitdaging die Brigitte Minne niet schuwt. En dit niet zo evidente thema kleedt ze met verve aan als een klassiek sprookje. Het begin doet een beetje denken aan het bekende verhaal van Koning Lijsterbaard. Oudere kleuters zijn dol op sprookjes over prinsen en prinsessen, dus hun aandacht zal meteen gefocust zijn en hun nieuwsgierigheid geprikkeld. Minne speelt hier volop met taal. De klassieke prins op het witte paard wordt met een vette knipoog de geëmancipeerde prinses op het zwarte paard. En zo omschrijft ze hoe de relatie tussen de prinsessen door de omgeving geaccepteerd wordt:
 
‘…De mooie woorden zweefden, dwarrelden en waaiden vanuit het paleis naar alle hoeken van het land.’  
 
Alleen jammer dat die acceptatie in het verhaal net iets te bruusk gebeurt. De kerngedachte, elkaar graag zien is het allerbelangrijkste, is in de dagelijkse realiteit geen toverspreuk waarmee alle roddels en tegenstand als sneeuw voor de zon verdwijnen. Accepteren van dingen die anders zijn, mensen die anders denken is vaak een proces dat vooral veel tijd kost. En soms gebeurt het ook helemaal niet. De tedere epiloog waarbij Sofia de prinsessen op kinderniveau uitlegt hoe ze via adoptie of kunstmatige inseminatie hun gezin kunnen uitbreiden schept dan weer een mooi realistisch beeld van mogelijke hinderpalen voor een homoseksueel koppel.
 
De illustraties van Trui Chielens zijn apart. Ze tekent haar mensfiguren in scherpe potloodlijnen, kleurt ze bij voorkeur niet in en geeft hun gelaatstrekken erg kinderlijk weer. De achtergrond is ingekleurd met een beperkt aantal donkere, vrij sombere kleuren. Dit belet Chielens echter niet om met kleur te spelen. Zo zien we knap uitgewerkte vloermotieven, fraaie dessins in het behang en wonderlijke schakeringen in de avondlucht bij het paleis. In een dergelijk sober kleurenpalet zijn de teder roze jurk van Pompelien en de vrolijke rood-roze appelwangen van de mensen extra sprankelende en opvallende details.  
 
De meest bevreemdende en tegelijkertijd ook de meest fascinerende illustratie is die waar de prinsessen samen naar de wolken kijken. Ze lijken met potlood op grijs papier getekend te zijn en daarna uitgeknipt en tegen de zwarte achtergrond geplakt. Grijsachtige wolken in allerlei vormen zweven door de zwarte lucht met grijze maan. Over de hele illustratie lijkt een flinterdunne sluier van tule te liggen, waarin een zweem van roze zichtbaar is. Chielens creëert een eigenzinnige wereld tussen dromen en waken en sluit daarbij mooi aan bij de sprookjessfeer die het verhaal wil oproepen.
 
Wielsbeke : De Eenhoorn 2017, [36] p. : ill. ISBN 9789462912076 

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies



‚Äč
ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri