Adolescenten

JEUGDBOEKEN NR. 2, FEBRUARI 2019

Liz Flanagan: De dag van Eden

door Kirstin Vanlierde

15+ - Op een maandag in september komt Jess’ beste vriendin Eden plots niet opdagen op school. Er gaan geruchten over een afscheidsberichtje aan haar ouders, over een vriendje met een agressiviteitsprobleem… Niemand weet het er fijne van, en voor Jess stopt de wereld met draaien. Ze besluit haar vriendin te gaan zoeken. De dag van Eden is het relaas van één koortsachtige dag zoeken naar de persoon die misschien wel de belangrijkste is in Jess’ leven.

Tijdens de gesprekken die Jess heeft met schooldirectie, politie, ouders en vrienden wordt het voor de lezer steeds duidelijker dat ze rondloopt met allerlei schuldgevoelens. Er zijn dingen gebeurd, de afgelopen zomer, en ook nog heel recent, die Jess als een molensteen om de nek hangen. Ze hebben te maken met Liam Caffrey, Edens vriendje, met het feit dat Edens oudere zus nog niet zo lang geleden overleden is, en met een trauma dat Jess heeft opgelopen en waar ze nog steeds de littekens en de gevolgen van draagt.

De dag van Eden speelt zich af op de dag van de verdwijning. Alles wat vooraf kwam, wordt verteld door middel van flashbacks. Soms zijn die goed in scène gezet en zeker in de eerste helft van het boek doseert Flanagan haar informatie zeer vakkundig. De sfeer die ze oproept, werkt: Jess is geloofwaardig in haar angst, haar ongerustheid en haar schuldgevoel. Ze heeft een authentieke stem die haar sympathiek en zichtbaar maakt voor de lezer, en je wordt echt nieuwsgierig naar wat er allemaal aan deze verontrustende verdwijning voorafging.

Soms doet het trucje wat gekunsteld aan. Bovendien maakt het feit dat de flashbacks samenhangen met de locaties waar Jess heen trekt, het de lezer niet altijd makkelijk omdat de chronologie daardoor moeilijker te volgen wordt. Het verleden als legpuzzel, met nogal wat stukjes door elkaar: het is eens een afwisseling van het keurige rechttoe-rechtaan vertelde achtergrondverhaal, maar bij momenten zorgt het voor onnodige vertroebeling. Naar het einde van het verhaal toe, als de spanning wordt opgedreven en het steeds prangender wordt of Eden nu al dan niet (levend) teruggevonden zou kunnen worden, worden de flashbacks (hoewel inhoudelijk relevant) soms storend lange pauzes in de spanningsopbouw.

Flanagan balanceert bij momenten op het randje van een uitschuiver. Zo heeft het personage van Eden in het begin te veel weg van het high school cliché van de perfecte, populaire blondine, terwijl haar karakter eigenlijk veel complexer blijkt. Op het einde worden de gesprekken tussen de personages behoorlijk uitleggerig. En één scène (de tarotlegging) voelt helemaal niet in lijn met de rest van Edens personage en had gewoon geknipt kunnen worden.

De andere personages hebben in mindere of meerdere mate te leiden onder hetzelfde euvel: soms helder getekend, psychologisch uitgediept en geloofwaardig, soms net iets te oppervlakkig cliché. Het kan van scène tot scène verschillen. Gelukkig is Jess als hoofdpersonage wel een voldragen en psychologisch volwaardig uitgewerkte figuur. Haar innerlijke worsteling en haar evolutie dragen het verhaal. Zij maken van dit boek toch een betere dan gemiddelde young adult-roman over vriendschap, liefde, fouten maken en pijn te boven komen.

Liz Flanagan: De dag van Eden, Gottmer, Haarlem, 2019, 288 p. ISBN 9789025770273. Vertaling van Eden Summer door Aleid van Eekelen-Benders. Distributie L&M Books 

deze pagina printen of opslaan



‚Äč
ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri